tedfjus Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Som du kanskje forstod med tittelen kan jeg svært lite om data og internet osv. Men jeg har en dynamisk IP som ikke har endret seg på flere måneder, og jeg må ha denne endret. Har trådløst nett med wireless ethernet bridge hvis dette har noe med saken og gjøre. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Hvorfor må den endres? IP-en til hva? Hvilket utstyr har du? Lenke til kommentar
tedfjus Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Hvorfor må den endres? IP-en til hva? Hvilket utstyr har du? Må endre den pga en stream server jeg gikk på med noen idioter, men det er en helt annen sak. Det er den offentlige IP-en til hjemmenettverket? vet ikke helt hva jeg skal svare på det. Utstyr jeg har er et modem med navn cisco epc3010, og en 5ghz router fra telenor, vet ikke om dette besvarte spmene dine men som sagt så kan jeg veldig lite om dette. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Du ønsker ny ekstern IP (ut mot internett)? Mulig du kan klare det med å trykke og holde inne reset-knappen på modemet til alle lamper slukker. Endret 26. april 2015 av Mr D Lenke til kommentar
tedfjus Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Du ønsker ny ekstern IP (ut mot internett)? Mulig du kan klare det med å trykke og holde inne reset-knappen på modemet til alle lamper slukker. Den IPen jeg prøver å fornye er den eksterne/offentlige ja, hvis det er det samme. Den metoden der har jeg prøvd 2 ganger og det virker ikke, har prøvd veldig mye forskjellig men jeg har fortsatt den samme IPen. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Prøv over natten. Usikker på hvor lenge leasen varer. Jeg har selv opplevd med Telenor å ha den samme offentlige IP-en i flere måneder. Hvis det ikke fungerer så kan du prøve å ringe Telenor for få dem til å tildele deg en ny IP. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Slå av ruter og vent i 15-30 minutter før du slår den på igjen. Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Lån en annen ruter om du ikke har en ekstra, det er MAC adressen som lagres hos leverandør. Lenke til kommentar
tedfjus Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Prøv over natten. Usikker på hvor lenge leasen varer. Jeg har selv opplevd med Telenor å ha den samme offentlige IP-en i flere måneder. Hvis det ikke fungerer så kan du prøve å ringe Telenor for få dem til å tildele deg en ny IP. Har prøvd å hatt den slått av i over 48 timer, og jeg har ringt canal digital(som er min nettleverandør) flere ganger men de kan ikke gjøre noe med det Lenke til kommentar
tedfjus Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Lån en annen ruter om du ikke har en ekstra, det er MAC adressen som lagres hos leverandør. Har hatt 3 forskjellige routere men fortsatt samme IP Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Lån en annen ruter om du ikke har en ekstra, det er MAC adressen som lagres hos leverandør. Har hatt 3 forskjellige routere men fortsatt samme IP Hmmm, jeg sitter også på linje fra de og har fått ny når jeg har bytta. Mulig det er koblingspunktet fra CD som har fått adressen men det blir synsing.... Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 canal digital(som er min nettleverandør) flere ganger men de kan ikke gjøre noe med det Haha. Nei, den kjøper jeg ikke helt. Det er jo CD/Telenor sitt nett og de burde jo kunne ha kontroll på sine egne DHCP-servere. Jeg er spent på begrunnelsen. Lenke til kommentar
tedfjus Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 canal digital(som er min nettleverandør) flere ganger men de kan ikke gjøre noe med det Haha. Nei, den kjøper jeg ikke helt. Det er jo CD/Telenor sitt nett og de burde jo kunne ha kontroll på sine egne DHCP-servere. Jeg er spent på begrunnelsen. Ja, de i canal digital henviste meg til telenoreksperten men de kunne ikke hjelpe meg siden jeg ikke var kunde hos telenor Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Ja, de i canal digital henviste meg til telenoreksperten men de kunne ikke hjelpe meg siden jeg ikke var kunde hos telenor Hadde tenkt å forslå å koble en PC direkte i modemet når det resettes, men kanskje ikke noe vits når det ikke tidligere har skjedd noe ved bytting av ruter. Her svarer CD at det holder å koble fra strømmen i 20 sek. Men det er 3 år siden, og det har vel blitt knapt med IP-adresser siden det. Lenke til kommentar
tedfjus Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Ja, de i canal digital henviste meg til telenoreksperten men de kunne ikke hjelpe meg siden jeg ikke var kunde hos telenor Hadde tenkt å forslå å koble en PC direkte i modemet når det resettes, men kanskje ikke noe vits når det ikke tidligere har skjedd noe ved bytting av ruter. Her svarer CD at det holder å koble fra strømmen i 20 sek. Men det er 3 år siden, og det har vel blitt knapt med IP-adresser siden det. Ja, det der funket ikke. Ville å bytte nettleverandør ha funket? Det er ganske mye stress bare for å få bytta en IP men det vil ikke koste meg særlig ekstra og ser ikke ut som noen andre metoder virker Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Å bytte nettleverandør vil selvsagt gi ny IP. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Det du må gjøre er å koble fra routeren og få nettleverandøren til å slette leasen tilordnet til MAC-adressen til eksternt NIC på routeren din (eks. dhcpd.leases hvis DHCP-serveren er isc-dchp-server). Da vil du mest sannsynlig bli tildelt en ny IP såfremt det er andre tilgjengelige IP-adresser i DHCP-range. Evt. koble til en ny enhet, eks. en ny router. 1 Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Har du sjekket om modemet ditt jobber som router? Det kan sjekkes med eks finne WAN adresse på routeren din. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Har du sjekket om modemet ditt jobber som router? Det kan sjekkes med eks finne WAN adresse på routeren din. Unskyld meg, men det er et dumt spørsmål når ts sier at det er Cisco epc3010... Det er et modem. Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 (endret) Jeg har opplevd på modem levert av GET, at det var aktivert en begrenset router funksjon og dhcp, det var på en cisco 3000 model. Måtte da logge inn for å sette den i bridge/modem modus. Edit: mulig det var et motorola modem som var satt opp slik forresten (sto modem på boksen, men hadde router funksjonalitet på bekostning av stabilitet og hastighet, men det kunne heldigvis deaktiveres). På cisco 3000 serien jeg fikk noen år etter har jeg nok bare opplevd DHCP server aktivert på 192.168.100.0/24 nette når linjen faller ut. Endret 27. april 2015 av St. Anders Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå