blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at det skal bli 1,32 kW i følge fasiten Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Vi kommer dit, men først må du gjøre deg opp noen tanker om hvordan total resistans forandrer seg fra seriekobling til "alenekobling" til parallellkobling. Nå har du funnet ut at to elemeter i serie blir 160 ohm: ----[xxxxxxxxxx]------[xxxxxxxxx]------ Så, ettersom begge to er helt like. Hvor mange ohm er det på hver av de? (motstanden, ohm, den er FAST på hvert element og forandrer seg ikke om du forandrer strøm og spenning gjennom de. Men hvis du kobler de på ulike måter så vil den totale motstanden endre seg når man måler over begge to samtidig) Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 kunne du vise hvordan det blir 1,32 kw Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Det er helt korrekt! Så til rosinen i pølsen: Hvor stor blir motstanden når man tar to på 80 ohm og kobler i parallell istedenfor i serie? Husk at det ikke kan bli det samme som i seriekobling (160) ettersom de tre ulike effekttrinnene gir ulik effekt, og at effekt er avhenging av motstanden Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 jeg vet ikke, kan ikke du bare vise det versåsnill Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Nei. Dette er så elementert at du må rett og slett lære deg det. Se i boken. 1 Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) ok men, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre etter 80 ohm. for at det skal bli 1,32 kw. er det 0.0165?? eller hvordan skal jeg løse det Endret 26. april 2015 av blomsterhjerte Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Du skal få et hint. Effektloven: Ohms lov Ohms lov omskrevet med tanke på I Effektloven med I erstattet med resultatet over: Nå vet du hvor du skal sette inn R. Du vet motstanden for seriekobling (160), og for "alenekobling" (80 ohm). Nå må du finne ut motstanden for paralellkoblingen og sette den inn. Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 hva tall jeg skal sette i formelen Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 U er jo alltid 230 V.. P er den du vil finne, sant? Effekten. Og R er den jeg har bedt deg finne ganske lenge nå. Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) kan ikke du pliss vise meg utrekningen, og jeg vill gjerne si tusen takk for allt hjelpen du har gjort no for meg. jeg setter stort pris på det om du kunne Endret 26. april 2015 av blomsterhjerte Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Altså. Du har en paralellkobling av to motstander på 80 ohm hver. Putt det resultatet inn i formelen jeg skrev over. Om du ikke finner formel for beregning av motstand i paralellkoblinger i boka (men det burde du), så er det utrolig lett å finne på google. Nå har jeg hjelpet deg hele veien frem til målstreken. Krysse den får du jaggu gjøre selv. Endret 26. april 2015 av Twinflower Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå