norway12 Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) HEI , jeg har fysikk 1, og treger hjelp til ei oppgåve, har satte å prøvde desse oppgåver men fotstår ikke og vet ikke hvordan det skal gjøre altså. tusen tusen takk om det er noe snille som gjerne vill hjelpe meg med dette oppgåve, til slutt vil jeg gjerne si tusen takk for tida dokke har brukte for dette:) Endret 2. mai 2015 av norway12 Lenke til kommentar
norway12 Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 håper noen versåsnill kan hjelpe meg :( Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) a) Du må først finne ut hvor mange ampere som går i pæren. Dette finnes det en enkel formel for, ofte kalt effektloven.Deretter må du vite hva ampere innebærer. (pssst: coloumb x sekund). Når du vet dette så må du finne ut hvor mange coloumb (ladninger) dette utgjør etter en time. Altså noen tusen sekunder. b) Du må tenke logisk. Serie innebærer at noe er "etter hverandre". ---xxxxxx-----xxxxxx---- Dette er to elemeter som er seriekoblet.En parallellkobling betyr at de ikke står etter hverandre, men heller "oppå hverandre".Prøv å se for deg hvordan det hadde blitt, og tegn litt streker mellom de. c) Flott at du har funnet det ut! Da kan du jo effektloven du må bruke i oppgave a d) Du vet at på laveste effekt er det kun to elementer innkoblet, og du vet at det er 330 W.Det er flere måter å gjøre dette på, men jeg ville prøvd å finne motstanden til ett element.Da må du først bruke effektloven (som du allerede kan) og ohms lov (som du bør kunne). Så blir det litt komplisert.Når du vet motstanden til ett element, så må se for deg hvordan motstanden blir i de to andre tilfellene, altså i seriekobling og parallellkobling. Når du har funnet de to resistansene, så kan du bruke en snedig variant av effektloven (U*U / R) for å direkte finne ut hvilken effekt som avgis. PS: To resistanser i serie blir mye høyere total resistans enn to i parallell. Endret 26. april 2015 av Twinflower Lenke til kommentar
norway12 Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 (endret) tuuusen takk, men jeg vet ikke om jeg skjønner det helt, kunne du har prøvde å vise utrekninga. jeg har snart prøve i dette kapittelet så jeg helder på å øve, derfor kunne det vere flott om du hadde visst utrekninga Endret 26. april 2015 av norway12 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Nei. Du trenger TO formler, som begge er like enkle som vei/tid/fart-formelen du allerede kan. Vis meg noen (helhjertede) forsøk hvor du putter inn verdier og forklarer hvordan du tenker, så skal jeg hjelpe deg videre. Lenke til kommentar
norway12 Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 (endret) OK men jeg for ikke til d, Endret 2. mai 2015 av norway12 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Angående oppgave A så er du på rett vei, men du har gjort en liten fillefeil i starten og endt opp med å få t'en på feil side av brøkstreken. (Dessuten bruker man P for symbol på effekt. W er benenvelsen) Effektloven: Formelen for ladning -> skrevet om for å kunne erstatte I i effektloven over Komplett uttrykk: Skrevet om med hensyn til C som vi vil finne: Oppgave B er helt riktig. Men du skal ikke bruke +/- på terminalene ettersom man har med vekselstrøm å gjøre. Det holder å tegne to små sirkler (o) på enden av ledningene for å illustrere tilkoblingspunkt. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 PS: Ser at jeg forvirret deg i det første svaret mitt hvor jeg skrev at columb var ampere per tid. Det riktige er naturligvis ampere x tid. (Jeg skylder på at klokken er halv fire på morgenen hvor jeg er akkurat nå) Har for ordens skyld rettet opp innlegget også. Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 åja skjønner, tusen tusen hjerteleg takk for det:) men vet du hvordan man skal gjøre oopgåve d Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Finn resistansen til ett varmeelement, så tar vi det derfra Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 blir det I= Q/t men vet ikke hva jeg skal sette inn Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Nei, nå er ikke ladning lenger interessant. Du vet et par viktige ting fra oppgaveteksten: På laveste effekt utvikler ovnen 330 W På laveste effekt er det to like elementer innkoblet i serie Nå må du bruke effektloven og ohms lov til å finne resistansen i akkurat denne koblingen. Derfra må du finne ut resistansen i ett av de to elementene. Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 ok tusen takk, men hva tal skal jeg sette inn Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Ok, først må du finne strømmen når effekten er 330W (spenningen over hele ovnen er som alltid 230 V) Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 blir det I= W/Ut 330 W*3600 s= 1188000 I=W/Ut= 1188000j/ 230 v *3600 eller jeg vet ikke unnsyld Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Nei, du blander du inn ladningene igjen. Jeg sa de ikke er relevante. Effektloven er P = U * I. Det har jeg også nevnt lenger oppe. Bruk den for å finne I. Deretter bruker du ohms lov til å finne R. Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) I = P/U= 330 W / 230 V ER JEG PÅ VEG? Endret 26. april 2015 av blomsterhjerte Lenke til kommentar
blomsterhjerte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 JEG FÅR 1,43 A R= U/I= 230/1,43 A= 160,8 ?? SÅ HVA SKAL JEG GJØRE MER Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Flink! Nå vet du at begge elementene (resistansene) i seriekobling er 160,8 ohm. Hva tror du ett av de er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå