Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

fysikk 1 hjelp elektrisitet? oppgåve

Anbefalte innlegg

HEI icon_smile.gif, jeg har fysikk 1, og treger hjelp til ei oppgåve, har satte å prøvde desse oppgåver men fotstår ikke og vet ikke hvordan det skal gjøre altså. tusen tusen takk om det er noe snille som gjerne vill hjelpe meg med dette oppgåve, til slutt vil jeg gjerne si tusen takk for tida dokke har brukte for dette:)

Endret av norway12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) Du må først finne ut hvor mange ampere som går i pæren. Dette finnes det en enkel formel for, ofte kalt effektloven.
Deretter må du vite hva ampere innebærer. (pssst: coloumb x sekund). Når du vet dette så må du finne ut hvor mange coloumb (ladninger) dette utgjør etter en time. Altså noen tusen sekunder.

b) Du må tenke logisk. Serie innebærer at noe er "etter hverandre".  ---xxxxxx-----xxxxxx---- Dette er to elemeter som er seriekoblet.
En parallellkobling betyr at de ikke står etter hverandre, men heller "oppå hverandre".
Prøv å se for deg hvordan det hadde blitt, og tegn litt streker mellom de.

c) Flott at du har funnet det ut! Da kan du jo effektloven du må bruke i oppgave a

d) Du vet at på laveste effekt er det kun to elementer innkoblet, og du vet at det er 330 W.
Det er flere måter å gjøre dette på, men jeg ville prøvd å finne motstanden til ett element.
Da må du først bruke effektloven (som du allerede kan) og ohms lov (som du bør kunne).

Så blir det litt komplisert.
Når du vet motstanden til ett element, så må se for deg hvordan motstanden blir i de to andre tilfellene, altså i seriekobling og parallellkobling.

Når du har funnet de to resistansene, så kan du bruke en snedig variant av effektloven (U*U / R) for å direkte finne ut hvilken effekt som avgis.

PS: To resistanser i serie blir mye høyere total resistans enn to i parallell.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

tuuusen takk, men jeg vet ikke om jeg skjønner det helt, kunne du har prøvde å vise utrekninga.  jeg har snart prøve i dette kapittelet så jeg helder på å øve, derfor kunne det vere flott om du hadde visst utrekninga :)

Endret av norway12
Lenke til kommentar

Angående oppgave A så er du på rett vei, men du har gjort en liten fillefeil i starten og endt opp med å få t'en på feil side av brøkstreken. (Dessuten bruker man P for symbol på effekt. W er benenvelsen)

Effektloven:

p><p>

Formelen for ladning -> skrevet om for å kunne erstatte I i effektloven over

p><p>

Komplett uttrykk:

p><p>

Skrevet om med hensyn til C som vi vil finne:

p><p>

Oppgave B er helt riktig. Men du skal ikke bruke +/- på terminalene ettersom man har med vekselstrøm å gjøre. Det holder å tegne to små sirkler (o) på enden av ledningene for å illustrere tilkoblingspunkt.

Lenke til kommentar

Nei, nå er ikke ladning lenger interessant.

Du vet et par viktige ting fra oppgaveteksten:

• På laveste effekt utvikler ovnen 330 W
  • På laveste effekt er det to like elementer innkoblet i serie

Nå må du bruke effektloven og ohms lov til å finne resistansen i akkurat denne koblingen.

Derfra må du finne ut resistansen i ett av de to elementene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...