Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvilke hjul passer på Gaupen hestehenger ?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter alufelger til en 2007 modell Gaupen hestehenger og lurer på hva som passer. Tror boltsirkel er 4x100 men vet ikke navdiameter og innpress. Ser ut som gamle Opelfelger kan passe, evt VW polo / golf. Dekkdim i vognkort er 165/70-13. Noen som vet mer presist ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis gjelder (bl.a.) disse vilkårene:

Kjøretøy må ha hjul som er beregnet for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast

Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

- Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

- Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

- Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

- Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

- Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

- Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

- Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

http://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§13-1

Lenke til kommentar

Svaret på det tror jeg ikke er mer enn en latmannsarm og et skyvelær unna. Eventuelt kan du lese modellnummer av plaketten på draget, og spørre AL-KO eller Gaupen.

Hadde tenkt å holde meg til ca standarddimensjon som er 165/70-13.   Skrudde av reservehjulet men fant ikke noe om innpress der.  Står heller ikke noe i vognkort/tekniske data.  Sendt mail til Gaupen, men tviler på at jeg får svar der da de nok ser at forhandlernettet tar seg av sånne henvendelser   Senterhull er 56-57 mm og boltesirkel er 4x100.  Innpress er visstnok ofte 30 på hengere, noe som reduserer betraktelig utvalget av 4x100 felger som passer.  Hvis innpress skal være +/- 7,5 mm på hver side, er det ikke så mange bilfelger som passer siden de fleste 4x100 biler har innpress mellom 40 og 50 (VW, Opel, Seat, Toyota, Honda) 

Lenke til kommentar

Etter et besøk på Felleskjøpet fant jeg ut at innpress / ET i alle fall er 30 på nye varehengere. Fikk også tips om evt å bruke spacere for å justere innpress, det kom jeg ikke på..

Fikk svar fra Gaupen idag:

Anbefaler deg å kjøre med den hjuldimmensjon som henger er konstruert/typegodkjent med.

Innpress: 30mm

Boltsirkel: 4 x 100 mm

Nav hull: 57mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...