Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"nybygd" pc henger seg tilsynelatende uten grunn

Anbefalte innlegg

Hei

Nå før helgen fikk jeg noen nye komponenter som jeg putta i gammelmaskin,stortsett hele innmaten er byttet.

pcen henger seg helt tilfeldig.

Bios er oppdatert til siste versjon.

har kjørt diagnose på minne (memcheck).

har kjørt diagnose på ssd disk og vanlig hdd.

har byttet ut RAM med en annen type.

Har reformatert maskinen rundt 3-4 ganger nå uten noen endring.

så jeg har gått tom for ideer, så kunne noen her vært behjelpelig? :)

Specs:

Hovedkort: Asus Crosshair formula v-z

CPU: Amd FX-9590 4,7Ghz

Skjermkort: XFX R9 290 4gb

Ram: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB

Ssd: Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Hdd: Samsung SpinPoint F3 1TB

psu:Chieftec Super Series 750W

Edit: glemte å føre på siste bokstaven i navnet på hovedkortet.

http://www.asus.com/Motherboards/CROSSHAIR_V_FORMULAZ/HelpDesk_CPU/

Endret av Gramzon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du beskrive mer utfyllende hvordan maskinen henger seg?

• Skjer dette før eller etter innlogging i Windows?
  • Hvor lenge henger maskinen?
  • Har du kjørt maskinen i sikkerhetsmode, henger den seg like mye da?
  • Har du nettopp installert OS, eller er dette et problem som har oppstått lenge etter at OS ble installert?
  • Har du reinstallert OS eller kjører du samme installasjon fra gammelt oppsett?
Lenke til kommentar

Du er sikker klar over at den Cpu'en du har kjøpt krever over 200Watt for å fungere optimalt og at det er kun et fåtall av hovedkort AM3+ som greier å kjøre på standard innstillinger på den?

Så greit å vite hvilket hk du bruker.

Edit : Så ikke før nå at du har Asus Formula V som i bunn og grunn skal greie denne cpu'en , da kan problemet som sagt kanskje ligge i enten for lave volt innstillinger i bios eller i selve psu.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dette kan skje mens den starter opp windows, eller bare på skrivebordet.

når pcen henger seg må jeg fysisk restarte maskinen for å komme videre.

den kjører tilsynelatende lengre i sikkerhetsmodus enn i vanlig før den låser seg, men dette kan være helt tilfeldig.

OS er nyinstallert på formatert hdd.

Har gjort noen nye innstillinger i bios etter å ha funnet noen med et lignende problem med samme oppsettet, kommer med en oppdatering på om dette funket.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å være strømforsyningen i dette tilfellet , er nok at Hovedkortet har en bios som setter spenningen til cpu på maks 1.40 eller 1.35 når cpu behøver feks 1.45.

Uansett så er dette å beregnes som en kraftig overklokket FX 8350 , så det lureste man kan gjøre er å øke spenningen på det som også styrer Cpu på hovedkortet (Northbridge / Southbridge etc) og om jeg ikke husker feil så kan man også tjene på å fjerne c6 c8 state i bios (Er en slik C innstilling som kan endres).

Sitter selv på en FX 8350 som kjører på omtrent standard hastighet ( 4.3 24/7) og har klokket denne opp mot 4,8 semi stabilt ( for høye temperaturer over tid og spesielt i krevende programmer) men det er på et Sabertooth hovedkort rev 1.0 som har noen småfeil som ikke er 100% bra for overklokking.

Lenke til kommentar

Det funket å stille timingen på RAM og endre noen innstillinger på CPU.

nå ser det bare ut til at maskinen plages med å innstallere oppdateringer ved oppstart.

da får jeg opp "feil ved konfigurasjon av windows-oppdateringer, tilbakestiller endringer.

ikke slå av maskinen."

Kan det være for at den lastet ned og gjorde klar over 200 oppdateringer i gårkveld?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...