TeSp Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Nå vi går på en skole på nesodden vgs som er en "IT skole" dvs at alle får låne og må betale for noen gamle laptopper, med wlan. Jeg og en kammerat har kjøpt noen mac-maskiner og alt fungerte kjempe flott helt til, skolen skiftet fra nokia (pcmcia kort og accses ponkter) til dlink utstyr. Tingen er at vi får dekning, med maskinene men det er akkurat som om at det er noe spesielt med dlink slik at vi ikke kan lese de signalene de sender ut. Jeg vet ikke om hva som er så helt forskjellig fra Nokia utstyret til dlink utstyret. Er det noen her som vet hva som er forskjellen og hva som kan gjøres slik at vi også får netverk på skolen? Vi gikk opp på til de IT ansvarlige for å høre med dem, alt de sa var: Vi kan låne dere en windows maskin slik at det ikke blir noe problem, og det koster kun 1500kr pr år!!! Så svarte vi hva med de som har kjøpt privat maskin og ikke vil bruke en windows maskin? Ehm.... Svarte han! Er det meg eller er det slik at det begynner og bli forpliktet å kjøre windows? Står det i noen Norsk lov eller er det noe som er helt bak mål? Det er selfølgelig veldig trist at vi har kjøpt nye maskiner også virket de bare før dlink utstyret kom på skolen. Hva er så forskjellig fra Dlink og Nokia utstyr? Og hva burde vi gjøre for å få de IT ansvarlige til å hjelpe oss ikke windows brukere på skolen? Av en tilfeldighet møtte vi en som var med i et "Skolelinux" prosjekt vi har tenk til å maile han og si hva som skjer med skolen vår og spørre om de kanskje kan skrive en artikkel og muligens ta en liten prat med de ansvarlige på skolen slik at vi som ikke kjører windows har et annet tilbud. Noen som har hørt om dette prosjektet? Som sagt endel spørsmål men alle er KJEMPE viktig!! Håper noen kloke hoder kan hjelpe oss! Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Kanskje de har aktivert/byttet krypteringsmetode. Du kan jo bare si at du har fått deg en windows.laptop men trenger wlan-settingsene de bruker. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Men hva hjelper det oss da? Og vet du hvor man skal skifte dette? Ja jeg kan spørre men da får jeg sikkert bare til svar at du må komme opp med maskinen så fikser de det.. Men hva kan dette hjelpe oss med? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Du kan jo ikke koble deg opp mot et kryptert wlan sånn helt uten videre. Da må du jo vite hvilken krypteringsnøkkel som brukes osv. Hvordan dette konfigureres vet jeg desverre ikke. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Men vi har ikke gjort noe som helst før, for å få netverk. Det har bare kommet oppp og fungert som dhcp. Får en ip også fungerer det.. Jeg mener det er likt på skolen nå mens nå er det KUN dlink kort som fungerer på dlink acsess points siden de kjører på en spesiel standard som heter 4x eller noe. Er det noen av dere som har en dlink boks med dlink kort hjemme slik at de kan poste det opp. Alle råd ogf alt hadde vært ikjempeflott.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 kjøpe dlink kort pcmcia? ikke for å fornerme noen men jeg hadde blitt overasket hvis de har giddet å bytte passord på ruteren... (med mindre det er fylket som har fiksa det. De fikser alt mulig krøll) Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Hvor kan man laste ned drivere til dlink kort til mac da`??? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Det finnes ikke mac-drivere til pcmcia-kort, siden mac ikke har pcmcia-porter(Noe du kanskje har lagt merke til) Det er ikke krypteringen som er problemet; Det har aldri vært kryptert før, og er ikke det nå heller. De har begynt å kjøre en teit d-link standard, 22mbps, som støttes litt dårlig av 11mbps-kort. D-Link har så vidt jeg vet stoppet produksjon av disse aksesspunktene, da ingen ville ha de. De IT-ansvarlige påstår at aksesspunktene fryser når de kjøres på vanlig standard, 11mbps. Aksesspunktene er altså, i følge disse, ubrukelige sammen med annet utstyr. Vi vet at dette ikke stemmer helt, de ser ut til å ha fungert fint i 11mbps-modus. Og, ja, passord på routere og aksesspunkt er forandret :-p (Det er visstnok intet snmp-pass, though). Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Det finnes ikke mac-drivere til pcmcia-kort, siden mac ikke har pcmcia-porter(Noe du kanskje har lagt merke til) Det er faktisk en pcmcia port på noen av maskinene. Men den heter slot I og II. Se på apple siden. Jeg har puttet in et pcmcia kort i maskinen og det fungerte helt fint. Men netverkskortet kommer nok ikke til å fungere uten drivere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå