Bjonness406 Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Har du forsøkt det jeg skriver? Altså å kjøre opp maskinen på Linux Rescue USB og så lage ferdig en partisjon (NTFS .. bruker GParted) på SSD, før du på nytt booter på windows installasjonen din? http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage Jeg tror ikke det er noe galt med SSD. Jeg lukter brukerfeil. ;P Skal jeg kun installere Linux Rescue USB på en usb og starte pc'en på den? Får ihvertfall ikke opp den samme skjermen som han på youtube hvis jeg bare gjør det... Dette har jeg gjort: If you are running Windows on your computer you can download and execute a graphical installation program that will install SystemRescueCd on a removable device. You have to download the ISO image of SystemRescueCd since the installer needs it. It will extract all files from the ISO image to a temp directory (called work directory) and then you can customize these files, and finally use these files to either recreate a new ISO image or install it on an USB device. The USB stick must contain a FAT32 filesystem, which is the case in general if you use your USB stick from computers running Windows. If it's not the case you can just format the USB device again from the Windows explorer (it will remove all files it contains). You have to run this program with the Windows administrator privileges since the installer has to run syslinux to make the removable device bootable. The partition must have the "active" flag set for the boot to work. The official SystemRescueCd installer for Windows is quite a compact self-contained EXE program. It can be executed directly as it requires no installation on the hard disk. Download the latest SystemRescueCd ISO image from the Download page Download SystemRescueCd installer for Windows (or the old version) Plug in your USB-stick and wait 5 seconds to allow enough time for the system to detect it Format the USB stick with a FAT32 filesystem from the explorer Create an empty work directory on the hard-disk (could be C:\Temp\sysresccd-workdir) Execute the installer that you have just downloaded Select the work directory which has been previously created Select the original ISO image that you have downloaded previously Select the USB stick in the removable device drop-down list Click on the Install button to run the installation http://www.sysresccd.org/Sysresccd-manual-en_How_to_install_SystemRescueCd_on_an_USB-stick Denne skjermen får jeg: Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Har fått til å installere GParted, trodde ikke at det var en .iso fil, så missforsto det. Installerte det med pendrivelinux, den starter opp, men henger seg hver gang... https://www.youtube.com/watch?v=36fslvzn9xc&feature=youtu.be Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Har fått til å installere GParted, trodde ikke at det var en .iso fil, så missforsto det. Hvorfor har du installert det? Last ned denne https://sourceforge.net/projects/systemrescuecd/files/sysresccd-x86/4.5.2/systemrescuecd-x86-4.5.2.iso/download Lag en bootbar minnepinne med denne ISO. Merk at Rufus automatisk setter Fat32. Boot på denne. Det kan ta litt tid. Velg default der hvor du får spørsmål om dette. Til slutt skriver du startx og du er inne Der er Gparted. Sier ikke at dette hjelper, men siden du av en eller annen grunn ikke kan installere til SSD'n din så kan du forsøke å bruke Gparted til å lage en ntfs partisjon. Kanskje det hjelper. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Den henger seg hver eneste gang... (Spoiler pga store bilder) Velger denne og så henger den seg her Har prøvd samme ssd i en annen pc, og da får jeg installert windows på første forsøk. Har også prøvd en annen harddisk i pc'en, og det skjer nøyaktig det samme der. Endret 3. mai 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Vil gjette på en feil med hovedkort.. f.eks defekte kondensatorer. Gamle serveren min (hjemmebygd), ville plutselig ikke starte windows lengre.. tenkte at det var noe feil med systemfiler, siden den bare hang seg under oppstart. Startet opp windows installasjonen og denne hang seg også, på litt forskjellige plasser (men alle var før jeg kom til disk valg). Sjekket hovedkortet, og fant et par bulende kondensatorer, byttet disse, og maskinen startet som normalt igjen. Byttet kun dem som var defekte.. men burde byttet resten også.. noe jeg fikk erfare et par mnd senere, da kopiering til og fra serveren begynte som normalt, etter noen sekunder til minutter så falt hastigheten drastisk, og ikke noe fungerte, annet enn å avbryte og prøve igjen. Drev med litt feilsøking av windows og disker, uten å finne noe problemer. Tok en ny titt på hovedkortet og fant et par defekte kondensatorer igjen.. byttet disse også, og alt ble normalt igjen. Så.. en defekt kondensator eller 2, kan gi mye forskjellige problemer Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Mhm, litt rart fordi jeg benyttet meg av angrefristen på Gigabyte Gaming 3, og kjøpte et Asus B85-Pro gamer og har akkurat samme feilen Skal prøve med et annet hovedkort som jeg helt sikker på at fungerer. Bare sånn at jeg ikke ødelegger noe, kan psu ha skyld i at hovedkortet muligens ikke fungerer? Er en Evga 850W G2 Hvordan kan jeg isåfall sjekke det? Endret 3. mai 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Bare sånn at jeg nevner det (og du prøver det): Jeg merker selv noen ganger at den systemrescuecd'n jeg lenket til "henger" når den booter via USB (jeg testet kjapt i går før jeg skrev innlegget mitt). Jeg trykket da på restart knappen på kabinettet og da kom den seg videre. Griper etter hårstrå her nå altså, men det er VELDIG VELDIG rart hvis du ikke engang kommer inn på den rescuecd-saken når den bootes via USB. Hvis ikke dette går i det heletatt så må det være noe annen hardwarefeil hos deg. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Kom meg inn ved hjelp av restart knappen Må lage en ny partition table står det, hva skal jeg velge? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 NTFS Det er file system? Tenker på Partition Table nå, se bildet i post #28 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Beklager ... Skal være msdos som er det samme som mbr vel (?) Alternativt lage GPT og konvertere denne til MBR i Diskpart OPTION TWO Endret 3. mai 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) GPT fungerer ikke, går rett og slett ikke bare videre, prøvd flere ganger.Får laget msdos, velger file system ntfs, trykker på "add" og "apply all operations" Får da melding "All operations successfully completed"MEN når jeg trykker på close så er det er "warning" bilde, og når jeg trykker på den så får jeg opp dette: Endret 3. mai 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Gir opp snart jeg Ble jo bare rot og stress dette her. Ser ikke ut som Gparted er noe vits å fortsette med. Har du forsøkt å kjøre chkdsk /f da? Du kan vel lage en "system repair disk" å boote på. Alternativt kjøre SSD opp i en annen maskin og kjøre chdsk /f via den. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Gir opp snart jeg Ble jo bare rot og stress dette her. Ser ikke ut som Gparted er noe vits å fortsette med. Har du forsøkt å kjøre chkdsk /f da? Du kan vel lage en "system repair disk" å boote på. Alternativt kjøre SSD opp i en annen maskin og kjøre chdsk /f via den. Hvordan kjører jeg chkdsk /f da? og hvor? Sorry for at jeg er noob og spør mye Takk for at du tar deg tid og hjelper meg ihvertfall, setter veldig pris på det Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Har du tilgang til en annen PC? https://www.winhelp.us/create-a-recovery-drive-in-windows-8.html Ellers .. Denne kan du vel nesten gjøre alt med http://www.hiren.info/pages/bootcd http://www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.2.zip Endret 3. mai 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Kom til å tenke på en annen ting.. Har du sjekket om det finnes noe bios oppdateringer til hovedkortet? Evt FW oppdatering til disken?? Jeg har en Sandisk 256GB SSD som jeg kjøpte til min forrige pc (Samsung RV511 laptop, om jeg ikke husker helt feil). På denne fikk jeg ikke installert windows.. den hang seg mens den kopierte filer. Slo av ahci mode, og fikk installert.. Men ved aktivering av dette igjen, så fikk jeg problemer med drivere.. men det er jo ikke noe rart Og uten ahci mode, så får man jo ikke utnyttet en SSD så veldig bra. Fant både Bios update og FW update til SSD, etter det fikk jeg installert i ahci mode uten problemer.. men opplevde til tider blåskjermer. Etter oppgradering fra Windows 7 til 8.1 ble alt stabilt Fikk senere tak i en HP ProBook 6460b, som jeg byttet til, og flyttet over SSD. Her fikk jeg problemer med at SSD ikke ble gjenkjent av bios med en gang.. så jeg måtte la den prøve å starte opp, for så å restarte. Hjalp ikke å slå den av og på, kun restart (enten via feilmelding som fikk den til å restarte, eller trykke ctrl+alt+del). Fant ny FW update, og alt fungerte fint. Sitter nå med en laptop som er klar til bruk i løpet av ca 10 sekunder Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Kom til å tenke på en annen ting.. Har du sjekket om det finnes noe bios oppdateringer til hovedkortet? Evt FW oppdatering til disken?? Jeg har en Sandisk 256GB SSD som jeg kjøpte til min forrige pc (Samsung RV511 laptop, om jeg ikke husker helt feil). På denne fikk jeg ikke installert windows.. den hang seg mens den kopierte filer. Slo av ahci mode, og fikk installert.. Men ved aktivering av dette igjen, så fikk jeg problemer med drivere.. men det er jo ikke noe rart Og uten ahci mode, så får man jo ikke utnyttet en SSD så veldig bra. Fant både Bios update og FW update til SSD, etter det fikk jeg installert i ahci mode uten problemer.. men opplevde til tider blåskjermer. Etter oppgradering fra Windows 7 til 8.1 ble alt stabilt Fikk senere tak i en HP ProBook 6460b, som jeg byttet til, og flyttet over SSD. Her fikk jeg problemer med at SSD ikke ble gjenkjent av bios med en gang.. så jeg måtte la den prøve å starte opp, for så å restarte. Hjalp ikke å slå den av og på, kun restart (enten via feilmelding som fikk den til å restarte, eller trykke ctrl+alt+del). Fant ny FW update, og alt fungerte fint. Sitter nå med en laptop som er klar til bruk i løpet av ca 10 sekunder Driverne til hovedkortet er oppdatert, får ikke installert ny FW på ssd'en fordi det eneste jeg fant var en .exe fil? Det er en Samsung 850 Evo, har prøvd en vanlig harddisk også, men får samme problem Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Har du prøvd en annen s-ata port? regner med at du kanskje har mer enn en kontroller på hovedkortet. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Fungerte ikke det heller. Byttet hovedkort, det fungerte ikke.Byttet sata ledning, det fungerte ikke. Byttet psu, det fungerte ikke. Byttet ram, det fungerte ikke. Byttet cpu, DA FUNKET DET!!!!Skal dobbel sjekke alt i morgen, men er rimelig sikker på at det er cpu nå.Noen som vet hva som kan være galt med cpu isåfall? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Sprø greier. Har aldri vært borti slike symptomer ved feilende CPU nei. Har ikke snøring jeg Godt jobba uansett! Håper det var den og at det ordner seg nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå