Bjonness406 Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Hei, prøver å installere windows 8.1 med usb minnepenn, men får det ikke til å fungere..Kom inn på windows installer istad, men fikk feilmelding når jeg skulle installere windows på ssd disken (Samsung 850 Evo 250GB)."Failed to create a new partition on the selected unused space" (Hadde en seagate 2TB i da også). Det fungerte ikke så laste formatere ssd'en eller slette den. Skrudde av og på pc'en, da var det laget en partisjon på ssd'en pålitt over 200MiB, men det fungerte fortsatt ikke å installere windows på den. Slettet partisjon på 200MiB, og den på ssd'en, men fikk feilmelding når jeg trykket på formater på ssd disken. Det fungerte fortsatt ikke å installere windows på den, jeg fikk samme feilmelding som istad. Skrudde den av igjen, men fikk da bare opp feilmeldingen "a disk read error occurred press ctrl alt del to restart", prøvde å restarte flere ganger, men fungerte fortsatt ikke. Koblet ut harddisken, men fortsatt samme feilmelding. Koblet ut ssd'en og inn med harddisken, men fikk da feilmeldingen "missing operating system". Plugget tilbake ssd'en og fikk fortsatt samme feilmelding ("missing operating system").Har prøvd å laste inn .iso filen på nytt, men det hjalp ikke. Prøvd en annen usb minnepenn, men det hjelper ikke heller. (Brukte rufus alle gangene).Begynner å bli gal, vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå.... Endret 26. april 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Koble vekk andre drev slik at du kun har ssd installert. Boot på minnepinne og velg repair først. Da kommer du frem til der du kan starte command prompt. >diskpart >list disk >Select disk n hvor n er nummer til ssd >clean Reboot og start vanlig installasjon på USB. Nå kan du lage ny partisjon på ssd og installere Windows Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Koble vekk andre drev slik at du kun har ssd installert. Boot på minnepinne og velg repair først. Da kommer du frem til der du kan starte command prompt.>diskpart>list disk>Select disk n hvor n er nummer til ssd>cleanReboot og start vanlig installasjon på USB. Nå kan du lage ny partisjon på ssd og installere Windows Får opp "Press any key to boot from USB....." etter det, men det skjer ingen ting når jeg trykker på knapper. Endret 26. april 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Trenger ikke velge repair.. det er bare å trykke Skift+F10 så får man opp command promt På denne måten trenger du ikke å restarte etter at du har kjørt kommandoene heller Men vær obs på hva disken står som.. Om du booter installasjonen som UEFI, så må disken være i GPT format (dette gjelder vel også for å få partisjoner på over 2TB).Mens om du booter i BIOS mode, så må disken være i MBR mode. Felles for begge, er at Windows ikke kan installeres på noen partisjoner, så lenge oppstartsmodusen ikke tilsvarer disk modusen. Selv har jeg gått over til UEFI på alle maskiner her som støtter det Det blir da opprettet 4 partisjoner istedet for 2, og oppstart er vel muligens litt kjappere (laptopen bruker vel ca 10 sek fra HP logo til den er klar til bruk, HP ProBook 6460B med en Sandisk 256GB SSD, i5 CPU, 8GB ram, Windows 8.1 Pro) Endret 26. april 2015 av J@9 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Trenger ikke velge repair.. det er bare å trykke alt+f10 så får man opp command promt På denne måten trenger du ikke å restarte etter at du har kjørt kommandoene heller Men vær obs på hva disken står som.. Om du booter installasjonen som UEFI, så må disken være i GPT format (dette gjelder vel også for å få partisjoner på over 2TB). Mens om du booter i BIOS mode, så må disken være i MBR mode. Felles for begge, er at Windows ikke kan installeres på noen partisjoner, så lenge oppstartsmodusen ikke tilsvarer disk modusen. Selv har jeg gått over til UEFI på alle maskiner her som støtter det Det blir da opprettet 4 partisjoner istedet for 2, og oppstart er vel muligens litt kjappere (laptopen bruker vel ca 10 sek fra HP logo til den er klar til bruk, HP ProBook 6460B med en Sandisk 256GB SSD, i5 CPU, 8GB ram, Windows 8.1 Pro) Hvordan finner jeg ut om boot installasjonen er UEFI eller BIOS mode? Hvordan finner jeg ut om ssd'en er GPT eller MBR, og hvordan forandrer jeg evt dette? Det er et Gigabyte z97 Gaming 3 og Samsung 850 Evo 250GB. Har koblet fra Seagate disken på 2TB, så det har ikke noe med den å gjøre. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Hvis det er mismatch mellom partisjons tabellene så skal du få beskjed om dette når du forsøker å starte installasjonen på definert partisjon. Klarer du ikke engang boote på minnepinnen din nå? Du kan lese litt her, eller tilsvarende guides. http://www.computertrickstips.com/install-windows-8-1-from-usb/ Lenke til kommentar
G Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Er det verdt å prøve formatere USB-minnepennen som exFAT? Ellers kan man laste ned ny ISO, eller lage USB-pennen med Microsoft-verktøyet: Windows Installation Media Creation Tool Endret 26. april 2015 av G Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Verd å forsøke andre metoder å lage minnepennen på ja, men Rufus + ISO har aldri feilet hos meg. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Med den ene minnepennen kommer jeg til "Press any key to boot from USB....." og etter det til Med den andre kommer jeg bare hit, så prøver å installere .ios filen på nytt via cmd (Link) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Virker jo ikke som du booter på minnepinnen da. Det der ser jo mer ut som en prøver å boote på et drev med en fuc*** installasjon. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Prøver å lage en ny minnepenn nå (igjen...)Skal jeg lage den for MBR eller GPT med Rufus? Og hvilket fil system? Endret 26. april 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Verd å forsøke andre metoder å lage minnepennen på ja, men Rufus + ISO har aldri feilet hos meg. Kom inn på windows installer med rufus + ISO. Alt var satt til "default" Får feilmeldingen "Failed to create a new partition on the selected unused space". Er det noe jeg burde forandre på når jeg installere Rufus? Tror ikke disken er GPT Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 ISO-filen min. Hentet via MS sin download app. Innstillinger i Rufus Booter fint dette. Sørg for at SSD står som primær boot i BIOS, så tar du force boot på minnepinne. Da vil du boote første gangen på usb'n, og automatiske reboots etter dette (under install) vil være på SSD der hvor installasjon påpgår til. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Har samme innstillinger i Rufus som deg. Finner ikke ut hvordan jeg force booter på minnepenne med Gigabyte Gaming 3.. Noen som vet hvordan? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Side 60 i manualen ... "Boot Override". http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z97x-gaming3_e.pdf F12 under post funker også. Har du gjort dette før eller? Endret 26. april 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Kom inn på windows installer med rufus + ISO. Alt var satt til "default" Får feilmeldingen "Failed to create a new partition on the selected unused space". Hmmm Denne har jeg ikke vært borti selv. Dun kan forsøke dette http://www.sevenforums.com/tutorials/91339-ssd-hdd-optimize-windows-reinstallation.html Alternativt lage en linux rescue usb og lage en ntfs partisjon i gparted Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Anbefaler å kjøre minnepennen som FAT32, det er det eneste som støtter UEFI boot. Mener å huske jeg brukte rufus selv, da med UEFI boot mode.. mener å huske jeg fikk litt problemer når den stod på den modusen som kombinerer begge. Men.. dette kommer jo litt an på hvor gammel maskinen er, og evt om du har noe secure boot aktivert i bios, dette bør du isåfalld deaktivere. Selv har jeg multiboot minnepenner som er NTFS, men dem inneholder flere partisjonsfiler, så det er fysiske filer som blir partisjoner etter hva jeg velger/trenger. På denne måten kan jeg installere både windows 8.1 og 7 fra en og samme minnepenn, samt boote til f.eks ultimate boot cd og hirens boot cd, og andre verktøy og bootbare iso filer Fungerer veldig bra, men er litt mer jobb å bygge opp til å begynne med Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 28. april 2015 Forfatter Del Skrevet 28. april 2015 Nei, kan det være ssd'en som er ødelagt? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 (endret) Har du forsøkt det jeg skriver? Altså å kjøre opp maskinen på Linux Rescue USB og så lage ferdig en partisjon (NTFS .. bruker GParted) på SSD, før du på nytt booter på windows installasjonen din? http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage Jeg tror ikke det er noe galt med SSD. Jeg lukter brukerfeil. ;P Endret 28. april 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå