Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Innstallere Windows 8.1 med usb

Anbefalte innlegg

Hei, prøver å installere windows 8.1 med usb minnepenn, men får det ikke til å fungere..

Kom inn på windows installer istad, men fikk feilmelding når jeg skulle installere windows på ssd disken (Samsung 850 Evo 250GB).

"Failed to create a new partition on the selected unused space" (Hadde en seagate 2TB i da også). 
Det fungerte ikke så laste formatere ssd'en eller slette den. 
Skrudde av og på pc'en, da var det laget en partisjon på ssd'en pålitt over 200MiB, men det fungerte fortsatt ikke å installere windows på den. Slettet partisjon på 200MiB, og den på ssd'en, men fikk feilmelding når jeg trykket på formater på ssd disken. 

Det fungerte fortsatt ikke å installere windows på den, jeg fikk samme feilmelding som istad. 

Skrudde den av igjen, men fikk da bare opp feilmeldingen "a disk read error occurred press ctrl alt del to restart", prøvde å restarte flere ganger, men fungerte fortsatt ikke. 

Koblet ut harddisken, men fortsatt samme feilmelding. Koblet ut ssd'en og inn med harddisken, men fikk da feilmeldingen "missing operating system". Plugget tilbake ssd'en og fikk fortsatt samme feilmelding ("missing operating system").

Har prøvd å laste inn .iso filen på nytt, men det hjalp ikke. Prøvd en annen usb minnepenn, men det hjelper ikke heller. (Brukte rufus alle gangene).

Begynner å bli gal, vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå....  :wallbash:   :wallbash:   :wallbash:  

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble vekk andre drev slik at du kun har ssd installert. Boot på minnepinne og velg repair først. Da kommer du frem til der du kan starte command prompt.

>diskpart

>list disk

>Select disk n hvor n er nummer til ssd

>clean

Reboot og start vanlig installasjon på USB. Nå kan du lage ny partisjon på ssd og installere Windows

Lenke til kommentar

Koble vekk andre drev slik at du kun har ssd installert. Boot på minnepinne og velg repair først. Da kommer du frem til der du kan starte command prompt.
>diskpart
>list disk
>Select disk n hvor n er nummer til ssd
>clean

Reboot og start vanlig installasjon på USB. Nå kan du lage ny partisjon på ssd og installere Windows

Får opp "Press any key to boot from USB....." etter det, men det skjer ingen ting når jeg trykker på knapper.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Trenger ikke velge repair.. det er bare å trykke Skift+F10 så får man opp command promt :)

På denne måten trenger du ikke å restarte etter at du har kjørt kommandoene heller ;)

Men vær obs på hva disken står som.. Om du booter installasjonen som UEFI, så må disken være i GPT format (dette gjelder vel også for å få partisjoner på over 2TB).
Mens om du booter i BIOS mode, så må disken være i MBR mode.

Felles for begge, er at Windows ikke kan installeres på noen partisjoner, så lenge oppstartsmodusen ikke tilsvarer disk modusen.

Selv har jeg gått over til UEFI på alle maskiner her som støtter det :)

Det blir da opprettet 4 partisjoner istedet for 2, og oppstart er vel muligens litt kjappere (laptopen bruker vel ca 10 sek fra HP logo til den er klar til bruk, HP ProBook 6460B med en Sandisk 256GB SSD, i5 CPU, 8GB ram, Windows 8.1 Pro)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Trenger ikke velge repair.. det er bare å trykke alt+f10 så får man opp command promt :)

På denne måten trenger du ikke å restarte etter at du har kjørt kommandoene heller ;)

Men vær obs på hva disken står som.. Om du booter installasjonen som UEFI, så må disken være i GPT format (dette gjelder vel også for å få partisjoner på over 2TB).

Mens om du booter i BIOS mode, så må disken være i MBR mode.

Felles for begge, er at Windows ikke kan installeres på noen partisjoner, så lenge oppstartsmodusen ikke tilsvarer disk modusen.

Selv har jeg gått over til UEFI på alle maskiner her som støtter det :)

Det blir da opprettet 4 partisjoner istedet for 2, og oppstart er vel muligens litt kjappere (laptopen bruker vel ca 10 sek fra HP logo til den er klar til bruk, HP ProBook 6460B med en Sandisk 256GB SSD, i5 CPU, 8GB ram, Windows 8.1 Pro)

Hvordan finner jeg ut om boot installasjonen er UEFI eller BIOS mode?

Hvordan finner jeg ut om ssd'en er GPT eller MBR, og hvordan forandrer jeg evt dette?

Det er et Gigabyte z97 Gaming 3 og Samsung 850 Evo 250GB.

Har koblet fra Seagate disken på 2TB, så det har ikke noe med den å gjøre.

Lenke til kommentar

Er det verdt å prøve formatere USB-minnepennen som exFAT?

Ellers kan man laste ned ny ISO, eller lage USB-pennen med Microsoft-verktøyet:

Windows Installation Media Creation Tool

Endret av G
Lenke til kommentar

Verd å forsøke andre metoder å lage minnepennen på ja, men Rufus + ISO har aldri feilet hos meg.

Kom inn på windows installer med rufus + ISO. Alt var satt til "default"

Får feilmeldingen "Failed to create a new partition on the selected unused space".

Er det noe jeg burde forandre på når jeg installere Rufus?

Tror ikke disken er GPT

11198691_820147804745505_811311421_n.jpg

Lenke til kommentar

ISO-filen min. Hentet via MS sin download app.

ISO.jpg

Innstillinger i Rufus

RUFUS.jpg

Booter fint dette. Sørg for at SSD står som primær boot i BIOS, så tar du force boot på minnepinne. Da vil du boote første gangen på usb'n, og automatiske reboots etter dette (under install) vil være på SSD der hvor installasjon påpgår til.

Lenke til kommentar

Kom inn på windows installer med rufus + ISO. Alt var satt til "default"

Får feilmeldingen "Failed to create a new partition on the selected unused space".

Hmmm  :hmm: Denne har jeg ikke vært borti selv. 

Dun kan forsøke dette

http://www.sevenforums.com/tutorials/91339-ssd-hdd-optimize-windows-reinstallation.html

Alternativt lage en linux rescue usb og lage en ntfs partisjon i gparted

Lenke til kommentar

Anbefaler å kjøre minnepennen som FAT32, det er det eneste som støtter UEFI boot.

Mener å huske jeg brukte rufus selv, da med UEFI boot mode.. mener å huske jeg fikk litt problemer når den stod på den modusen som kombinerer begge.

Men.. dette kommer jo litt an på hvor gammel maskinen er, og evt om du har noe secure boot aktivert i bios, dette bør du isåfalld deaktivere.

Selv har jeg multiboot minnepenner som er NTFS, men dem inneholder flere partisjonsfiler, så det er fysiske filer som blir partisjoner etter hva jeg velger/trenger.

På denne måten kan jeg installere både windows 8.1 og 7 fra en og samme minnepenn, samt boote til f.eks ultimate boot cd og hirens boot cd, og andre verktøy og bootbare iso filer :)

Fungerer veldig bra, men er litt mer jobb å bygge opp til å begynne med :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...