glalaks Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 hei. her om dagen var jeg i sentrum og handlet. var på polet og kjøpte meg litt øl og ei flakse vin. når jeg var ferdig med handlerunden bestemte jeg meg for å ta en øl på en pub. I døra blir jeg nektet adgang pga vinmonopol posen. Å det startet en diskusjon ang om dette var lov å ta med inn på puben. iom at flaskene var forseglet og jeg ikke hadde noen planen om å nyte medbrakt mente jeg at dette var fult lovlig. Men dette hadde ingen betydning. Er det noen kloke hoder der ute som kan svare på om dette er lov eller ei? Hadde vært til stor hjelp! Mvh. Thomas. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Alkoholforskriften § 4-4 bestemmer at: § 4-4.Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk, eller medtar alkoholholdig drikk når de forlater skjenkestedet. Det er opp til innehaver hvordan vedkommende velger å utøve denne plikten, innenfor alminnelige rettslige begrensninger. Å nekte gjester adgang til lokalet når de ønsker å ta med seg medbrakt inn er én mulig måte å oppfylle plikten på. Innehaver kunne gitt deg adgang hvis vedkommende kunne oppfylle plikten på en annen måte (f.eks. ved å plassere deg nær baren og holde oppsyn med deg), men det er ikke lovstridig å nekte deg adgang. 4 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Problemet her er jo at dersom sjenkekontrollen hadde dukket opp kunne puben din lett mistet bevilgningen på grunn av posen og flaskene dine. De kan rett og slett ikkje ta noen sjanser på slikt. Det må vi som gjester bare godta. Der er eksempler der sjenkesteder har mistet bevilgning i en periode fordi 1 gjest har gått 1 meter utenfor en uteservering med ett glass i hånden. Vaktene gjorde bare det de måtte gjøre. Endret 26. april 2015 av Dragavon Lenke til kommentar
glalaks Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 takk for svar. så i teorien kan man ikke dra på handletur å stoppe innom for å ta en kald en om man har vært på polet og handlet til kvelden? Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 takk for svar. så i teorien kan man ikke dra på handletur å stoppe innom for å ta en kald en om man har vært på polet og handlet til kvelden? Jo i teorien, men i praksis så blir man som regel stoppet i døra. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Om ikke da utestedet kan oppbevare alkoholen for deg. Lenke til kommentar
glalaks Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Enn hvis flaskene hadde vært i en annen pose? Tror ikke de hadde reagert på den måten da. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Problemet her er jo at dersom sjenkekontrollen hadde dukket opp kunne puben din lett mistet bevilgningen på grunn av posen og flaskene dine. Det ville i praksis ikke skje uten at flasken(e) var åpnet. 2 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Generelt sett har jeg opplevd at så lenge du har med poser, sekk eller bagg så vil disse bli undersøkt før du slipper inn. Det jeg har gjort er at jeg har med en gang jeg har kommet inn spurt om vaktene kan passe på tingene mine for meg eventuetl om de kan stå bak baren fram til jeg skal avgårde, har da som regel ikke vært noe problem. Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Som vekter så har vi strenge regler når det kommer til slikt, du får ikke ta med deg noen form for alkohol inn på et utested. All alkohol du skal nyte, må du kjøpe på utestedet. Du får heller ikke lov til å ta med deg alkoholen ut på gaten, da tar vi den fra deg. Unntaket er nødsituasjon som brann eller lignende. Det er pga det som er nevt ovenfor, alkoholloven. Har vedkommende med seg en veske, pose, sekk, bagg eller jakke/klær med mulighet for å ha med deg flasker, så vil vi søke raskt gjennom for å være sikker på at vedkommende ikke tar med alkohol. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Har vedkommende med seg en veske, pose, sekk, bagg eller jakke/klær med mulighet for å ha med deg flasker, så vil vi søke raskt gjennom for å være sikker på at vedkommende ikke tar med alkohol. Tenkte berre å kommentere kjapt på at det er forskjell på kva vaktene/driverane av skjenkeplassen praktiserer, og kva dei faktisk er forplikta til å gjere. Å sjekke gjestane for medbrakt alkohol i døra er ein enkel måte å hindre at nokon drikker medbrakt eller skjenker seg sjølv, men dette er ikkje den einaste måten ein kan oppfylle alkohollova sine krav på. Men det er ikkje slik at ein ikkje kan sleppe inn gjestar som har med seg f.eks. ei flaske vin, det betyr berre at den som skjenker må fylle betre med. Ein god regel bør derfor være å gi beskjed til vakta/bartendaren om at du har med litt alkohol som du har kjøpt på polet, eg forstår godt at ein blir litt meir firkanta dersom vakta får inntrykk av at gjesten har prøvd å "smuggle inn" alkoholen. Eg har også inntrykk av at fokuset på å nekte nokon å ta med forsegla alkohol er langt større jo lenger ut på kvelden ein kjem. Eg har aldri sett at nokon har hatt problemer med å kjøpe lunsj/middag på ein restaurant med skjenkebevilgning etter at dei har vært ute å handla, inkl. på polet. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Dette vil jo avhenge av sted, men om jeg er på jobb i døra får du ikke ta med deg noen drikke inn i det hele tatt. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Dette vil jo avhenge av sted, men om jeg er på jobb i døra får du ikke ta med deg noen drikke inn i det hele tatt. Så er det selvsagt stor forskjell om det er på en kafé på dagtid eller en pub ved midnatt... Vi har pol i nabobygget, så om gjester kommer inn og kjøper kaffe får de selvsagt det, selv om de har med polpose. Vi følger selvsagt ekstra godt med! Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 snip Ja det er litt riktig, men i en full pub er det vanskelig å følge med på hva folk drikker, om det er medbrakt eller ikke. Derfor har vi bare en enkel og konsekvent regel for å minske arbeidet våres og gjøre driften sikrere. Eier pleier ikke å være så glade vist de blir stengt ned. Vi kan nekte folk adgang vist de har med seg en flakske vin (eller annet) i vesken, det går på hvem eier ønsker skal komme inn. Eier kan jo sette alle slags regler på hvem som skal komme inn, så lenge reglene bli praktisert likt for alle og de ikke er diskriminerende. Vil ikke eier av stedet at folk skal ta med medbrakt alkohol inn, så slipper ingen med alkohol inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå