TeSp Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Nå vi går på en skole på nesodden vgs som er en "IT skole" dvs at alle får låne og må betale for noen gamle laptopper, med wlan. Jeg og en kammerat har kjøpt noen mac-maskiner og alt fungerte kjempe flott helt til, skolen skiftet fra nokia (pcmcia kort og accses ponkter) til dlink utstyr. Tingen er at vi får dekning, med maskinene men det er akkurat som om at det er noe spesielt med dlink slik at vi ikke kan lese de signalene de sender ut. Jeg vet ikke om hva som er så helt forskjellig fra Nokia utstyret til dlink utstyret. Er det noen her som vet hva som er forskjellen og hva som kan gjøres slik at vi også får netverk på skolen? Vi gikk opp på til de IT ansvarlige for å høre med dem, alt de sa var: Vi kan låne dere en windows maskin slik at det ikke blir noe problem, og det koster kun 1500kr pr år!!! Så svarte vi hva med de som har kjøpt privat maskin og ikke vil bruke en windows maskin? Ehm.... Svarte han! Er det meg eller er det slik at det begynner og bli forpliktet å kjøre windows? Står det i noen Norsk lov eller er det noe som er helt bak mål? Det er selfølgelig veldig trist at vi har kjøpt nye maskiner også virket de bare før dlink utstyret kom på skolen. Hva er så forskjellig fra Dlink og Nokia utstyr? Og hva burde vi gjøre for å få de IT ansvarlige til å hjelpe oss ikke windows brukere på skolen? Av en tilfeldighet møtte vi en som var med i et "Skolelinux" prosjekt vi har tenk til å maile han og si hva som skjer med skolen vår og spørre om de kanskje kan skrive en artikkel og muligens ta en liten prat med de ansvarlige på skolen slik at vi som ikke kjører windows har et annet tilbud. Noen som har hørt om dette prosjektet? Som sagt endel spørsmål men alle er KJEMPE viktig!! Håper noen kloke hoder kan hjelpe oss! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Her er ein artikel frå apple om d-link og mac-sopport http://discusssearch.info.apple.com/[email protected]/0 men det ser ut til å Dlink og Mac ikkje er akkurat godkompiser. Men at Airport til Mac går fint på Wlan sendarane til Dlink. mvh JanEirik Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 6. november 2003 Forfatter Del Skrevet 6. november 2003 Det er det som er. Det fungerer ikke.. Fordi dlink acsess punktene kjører på en 4x mode eller noe. Så airport kortet klarer ikke å lese signalene eller noe. Jeg er litt usikker... Helt merkelig at dlink er så teit også akuratt skolen skal gå over til dette.. HUff!!! Lenke til kommentar
RostamX Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Det er det som er. Det fungerer ikke.. Fordi dlink acsess punktene kjører på en 4x mode eller noe. Så airport kortet klarer ikke å lese signalene eller noe. Jeg er litt usikker...Helt merkelig at dlink er så teit også akuratt skolen skal gå over til dette.. HUff!!! Dere har 2 valg... Valg nummer 1 : Er at dere krever at de it ansvarlige skrur av 4x mode (for da får dere også "kontakt") og dermed så får hele nettverket lavere hastighet. eller så kan dere gå for valg 2. Valg nummer 2 : Kjøpe dere et tråløst pcmcia nettverkskort fra D-link og aktivere 4x mode og får høyere hastighet dere også! personlig ville jeg gå for valg nummer 2 Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 Men er det noen drivere eller lignende fra dlink til mac??? Vet du hvor man kan få kjøpt dette? Lenke til kommentar
sveejens Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Sonnet (en produsent av tilleggsutstyr) har for ikke lenge siden laget et "Airport Extreme"-kort for Apples ikke helt nye bærbare med PCMCIA-port. Det har den maskinen dere har. "Airport Extreme" er Apples navn på 54 Mbps (802.11g) trådløse nett. Gå inn på denne linken og se mer: Sonnet. Jeg fant artikkelen på danske MediaMac, som er en flott nyhetsbase for Mac. De er finner du her: Mediamac. Regner med at de fleste Mac-forhandlerne kan skaffe kortet. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 7. november 2003 Forfatter Del Skrevet 7. november 2003 (endret) Men tingen er også det at det er ikke sikkert at Dlink støtter disse kortene.. Det er liten vits i å kjøpe et slik hvis man ikke vet helt sikkert at det fungerer.. Det koster jo tross alt 1000kr så.. Endret 11. november 2003 av TeSp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå