Anterialis Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Hei,jeg leker med tanken om å skaffe meg MC igjen, men da jeg solgte min Honda Hornet CB600F for ca 2 år siden, solgte jeg også alt av utstyr. Jeg sikler nå på BMW R1200R 2015, og må naturligvis ha kjøreutstyr. Jeg har enda ikke kommet meg til MC-huset på Nydal, kun sett på forskjellige jakker på internett. Av en eller annen grunn har jeg sett litt ekstra på merket Halvarssons og spesielt jakken Amazonas, uten at jeg vet hvorfor, jeg har ingen viten om hvilke merker som er gode, og hvilke merker som er dårlige (educate me!). Jeg har heller ingen erfaring med skikkelige kjøredresser. Det jeg kjørte med tidligere var dessverre kun billigprodukter "uten" noe spesielt merkenavn. Uff uff, la oss bare si at jeg tar det mer på alvor nå =) Jeg forstår forskjellen på skinn og tekstil, og ser at de fleste anbefaler skinn. Jeg skal nå i første omgang ha tekstil, punktum =) Jeg tenker følgende ca. priser i norske riksdaler, kom gjerne med innvendinger:Jakke - 4-5000Bukse - 3-4000 Noen spørsmål: 1) Har dere erfaringer med Halvarssons merket? Hvordan er kvaliteten ift. sikkerhet, lufting, varming etc.? 2) Er det noen som kan fortelle meg om Halvarssons Amazonas jakken? (http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?lang=4&id=308&s=MC) 3) Kan dere komme med tips til lignende jakker som nevnt over? Tenker da på samme kvalitet (eller bedre) og pris. 4) Erfaringer med Halvarsson bukser (feks. Zon, http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?lang=4&id=310&s=MC)? 5) Kom gjerne med meninger om de forskjellige tekstilmerkene =) På forhånd tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Halvarssons er et anerkjent merke. Spørsmålet du skal stille deg er om du vil kjøpe deg utstyr med Gore-tex membran eller ikke. Endret 26. april 2015 av mobile999 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Halvarssons amazone har vel ikke Gore-tex, men bruker en funksjonsmembran de kaller Dryway+. Vet du noe om forskjellene på disse membranene? Dryway er vel ikke vanntett, men vannavstøtende... Hvor lenge holder man seg tørr i Dryway+ i regnvær? Endret 26. april 2015 av Anterialis Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 http://www.bike.no/forum/5607/n-o-k-en-trad-om-rukka-vs-klim-vs-halvarssons-179945 Hvis du skal ha det beste så er det jakker fra Rukka, Klim og Dainese med gore-tex i ytterforet som gjelder. Dainese kommer med 5 års vanntett garanti. Hvis du ikke skal ha noen av disse så er det full upper body armour og en tynn meshjakke samt en vindtett regnjakke som kan tas med under sete som gjelder (<< "min mening"). Jeg er ikke kompetent til å svare på hvor lenge Dryway+ er tørr. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Har du er faring med Spidi? Er det på nivå med Halvarssons eller Klim, Rukka etc.? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Nei, men det ser ut til å være på nivå med Halvarssons. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Har erfaring med Halvarssons bukse (J-pants til ca 2K) og hansker. God valuta for pengene er erfaringen. Buksen har god beskyttelse og er behagelig. Holder seg rimelig tørr for regnskurer som ikke varer allverdens lenge, men kontinuerlig regn over timer er det nok regndress eller en av topp-variantene fra Klim/Rukka der Goretex er i ytterskallet (Pro Shell) som gjelder. Når det gjelder kvalitet så er det GoreTex vs røkla. GoreTex er p.t. best pga at det "puster" best. Ingen problem å lage noe 100% vanntett - ta en plastpose f.eks., men du blir fort fuktig med plagg laget av plast fordi all fuktigheten som fordamper fra huden ikke slipper ut. Dryway+, Spidi's H2Out osv er alle egentlig markedsnavn på ett materiale som er nær konkurrent til GoreTex, men som ikke helt når opp når det gjelder hvor godt de "puster". Endel spennende forskning på gang når det gjelder nanomaterialer og slikt så sannsynligvis kommer det noe som kan slå GoreTex etterhvert, men p.t. er det best (og koster mest). Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. april 2015 Forfatter Del Skrevet 28. april 2015 Takk for gode tilbakemeldinger! Sikler litt på både Spidi marathon og Halvarssons Amazonas. Spidi satt noe bedre på min overkropp, men jeg liker designet på Halvarssons bedre. Spidi har uttagbar membran, hvor viktig er dette? Blir man fort fuktig/klam med tekstil på sommerdager, dersom membranen ikke (kan) taes ut? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Uttagbar membran er det som er vanligst og billigst (gjelder både for GoreTex og konkurrenter). Membranet er da vanntett, men ulempen er at ytre stoff blir vått og tungt av regnvann og det har også en kjølende effekt pga fartsvinden. Det aller beste - da snakker vi GoreTex igjen, er at membranlaget er sammensveiset med ytre skall slik at vanndråpene preller av. Da snakker vi de dyreste modellene til Klim og Rukka (ProShell GoreTex). Regn med ca 10K pr plagg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå