Gå til innhold

Alt du trenger å vite om økonomi i en kort bok

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der er da en såkalt "rull". Bøker kom senere. En pappbit brettet én gang er ingen bok.(Eller rull..)

Beklager men bokbinding kom nok senere en bøker.

Old English boc "book, writing, written document," traditionally from Proto-Germanic *bokiz "beech" (cognates: German Buch "book" Buche "beech;" see beech), the notion being of beechwood tablets on which runes were inscribed, but it may be from the tree itself (people still carve initials in them). The Old English word originally meant any written document.

http://www.etymonline.com/index.php?term=book

Hvis 95 % av økonomi er sunn fornuft, hva er da de resterende 5 %? Ønskedrømmer og feberfantasier?

Noe slikt, om enn jeg iblandt har inntrykket av at %-satsene er omvendt, 5& sunn fornuft og 95% ønskedrømmer og feberfantasier. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det der er da en såkalt "rull". Bøker kom senere. En pappbit brettet én gang er ingen bok.(Eller rull..)

Du linket tom. selv til en definisjon på en bok tidligere, som ikke passet på pappbiten til Chang. Og er du er klar over forskjellen mellom en rull og bøker? Har du feks. noengang hørt om de såkalte "dødehavs-bøkene ;) Forøvrig en svært interessant påstand at det å faktisk lage bøker kom senere enn selve bøkene..Jeg skjønner ikke helt bakgrunnen for å forsøke å komme opp med en egen definisjon av bok bare fordi en eller annen kar har laget en brettet pappbit?

Lenke til kommentar

Du linket tom. selv til en definisjon på en bok tidligere, som ikke passet på pappbiten til Chang. Og er du er klar over forskjellen mellom en rull og bøker? Har du feks. noengang hørt om de såkalte "dødehavs-bøkene ;) Forøvrig en svært interessant påstand at det å faktisk lage bøker kom senere enn selve bøkene..Her blander du tydeligvis sammen innhold med det fysiske bokformatet. Jeg skjønner ikke helt bakgrunnen for å forsøke å komme opp med en egen definisjon av bok bare fordi en eller annen kar har laget en brettet pappbit?

Lenke til kommentar

Du linket tom. selv til en definisjon på en bok tidligere, som ikke passet på pappbiten til Chang.

Det er uklart ettersom der er noen tekniske trykkeriterminologi i den definisjonen som jeg ikke helt får med meg, selv etter å ha trykke igjennom på de.

Og er du er klar over forskjellen mellom en rull og bøker? Har du feks. noengang hørt om de såkalte "dødehavs-bøkene ;)

Nei, men jeg har hørt at Plato og Aristotles skrev noen bøker selv om de da ikke hadde noe annet enn papyrusruller å skrive på.

Forøvrig en svært interessant påstand at det å faktisk lage bøker kom senere enn selve bøkene..Jeg skjønner ikke helt bakgrunnen for å forsøke å komme opp med en egen definisjon av bok bare fordi en eller annen kar har laget en brettet pappbit?

Det er selvfølgelig bare en kuriositet, og noe off-topic.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...