Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problematikk på skolen med Dlink og Apple maskiner

Anbefalte innlegg

Nå vi går på en skole på nesodden vgs som er en "IT skole" dvs at alle får låne og må betale for noen gamle laptopper, med wlan. Jeg og en kammerat har kjøpt noen mac-maskiner og alt fungerte kjempe flott helt til, skolen skiftet fra nokia (pcmcia kort og accses ponkter) til dlink utstyr.

Tingen er at vi får dekning, med maskinene men det er akkurat som om at det er noe spesielt med dlink slik at vi ikke kan lese de signalene de sender ut. Jeg vet ikke om hva som er så helt forskjellig fra Nokia utstyret til dlink utstyret. Er det noen her som vet hva som er forskjellen og hva som kan gjøres slik at vi også får netverk på skolen?

Vi gikk opp på til de IT ansvarlige for å høre med dem, alt de sa var:

Vi kan låne dere en windows maskin slik at det ikke blir noe problem, og det koster kun 1500kr pr år!!!

Så svarte vi hva med de som har kjøpt privat maskin og ikke vil bruke en windows maskin?

Ehm.... Svarte han!

Er det meg eller er det slik at det begynner og bli forpliktet å kjøre windows? Står det i noen Norsk lov eller er det noe som er helt bak mål?

Det er selfølgelig veldig trist at vi har kjøpt nye maskiner også virket de bare før dlink utstyret kom på skolen.

Hva er så forskjellig fra Dlink og Nokia utstyr? Og hva burde vi gjøre for å få de IT ansvarlige til å hjelpe oss ikke windows brukere på skolen?

Av en tilfeldighet møtte vi en som var med i et "Skolelinux" prosjekt vi har tenk til å maile han og si hva som skjer med skolen vår og spørre om de kanskje kan skrive en artikkel og muligens ta en liten prat med de ansvarlige på skolen slik at vi som ikke kjører windows har et annet tilbud. Noen som har hørt om dette prosjektet?

Som sagt endel spørsmål men alle er KJEMPE viktig!!

Håper noen kloke hoder kan hjelpe oss!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg skal si med en gang at jeg ikke har noe religiøst forhold til hverken, mac os, linux, unix, windows eller hvilken som helst annen form for operativsystem og jeg drifter alle disse os'en på en dagligdags basis.

MEN:

Dere har kjøpt private maskiner for bruk i et nett som tilbys til bruk.

Det gis mulighet for bruk ved å betale for det og heldigvis også når du kommer med eget utstyr. Men da må en være klar over at dette er privat utstyr. Drift osv. ligger da også i private hender.

Du kan ikke gjøre skolen ansvarlig for at maskinen din ikke lenger vil snakke med utstyret som skolen benytter.

Skolen tilbyr dere bruk av et WLAN som forhåpentligvis oppfyller kravene til 802.11b/g/a standarden. Hvis den gjør det, så skal det ikke spille noen rolle hvilken leverandør / produsent en har kjøpt utstyret fra.

Nå fungerer deres utstyr ikke lenger. At denne situasjonen oppstår er deres problem. Dere har tatt et valg som dere må stå ansvarlig for.

Jeg hadde nok forventet at den IT-ansvarlige gir dere en "liste" over kravene til utstyret dere kan bruke så at dere kan dobbelsjekke at deres utstyr er i samsvar med tilbudet.

Eller at han tar en gjennomgang med dere på deres utstyr for å finne eventuelle konfig-feil. Men mer kan en egentlig ikke forvente hvis dere absolutt ønsker å avvike fra den standarden skolen har valgt.

Lenke til kommentar

NEI, tingen er at DLINK har en slik 4x mode kaller de den (tror jeg) det betyr at kortene er egentlig 11mbit kort også har du en slaks mekanisme som sier at de er 11mbit + 4x eller noe denne mekanismen er KUN en DLINK ting.

Ok, vi har kjøpt privatutsyr som funger(te) på skolen når vi kjøpte de. Jeg bare lurer på om det er noe vi kan gjøre eller hva dere syntes vi burde gjøre? Er det noen av dere som har et DLINK acsess punkt og dlink kort som har denne 4x mode funksjonen? Kan ikke dere se på instillingene og skrive dem opp her.

Skolen kan jo ikke sette sin egen standard som alle skal følge, fordi vi har jo ikke noe annet tilbud en å kjøre en windows maskin med Dlink kort.

Vi har kjøpt privat utsyr men betyr dette at netverket og alt skal gå under skolens standarder uten at vi får besked om det????? Det er jo helt høl i huet!!! Det er helt ufattelig hvis det er slike regler. Jeg mener at hvis skolen skal begynne med sin egen standard må man få beskjed slik at man kan tilpasse seg den nye skole-standaren. Så jeg mener at skolen må fikse slik at alle kan ha netverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...