Gå til innhold

på Perrongen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det kommer alltid et tog selv om man ikke alltid vet når. Men punktligheten har bedret seg betraktelig de senere år. Tidligere kunne toget være både 1 og 2 timer forsinket da vi kom fram de første gangene jeg dro til Hampi et stykke inn i Karnataka fra Goa. Men de siste gangene var det i rute og kjøretiden var t.o.m. kortet ned fra 10 til 8 timer.

Ja, i India har kvinnfolka i enda større grad enn i vesten en tendens til å rotte seg sammen i klomper som her.

Tåke er slett ikke noe ukjent fenomen i India - har opplevet den noen ganger.

Husker da jeg tok en katamaran som fortsatt gikk mellom Panaji i Goa og Bombay som det faktisk fortsatt het den gang i 1997.

På vei hjem igjen traff vi på tjukk tåke og kapteinen ga full stopp i maskinene i påvente av at tåka skulle lette.

Da jeg spurte hvorfor vi lå der sa han - no sight no sight. Du har jo all verdens moderne utstyr med både radar, ekkolodd etc. sa jeg. No sight no sight gjentok han.

Det var da jeg fortalte historien om den norske frakteskuteskipperen som seilte langs kysten av Norge fra Stavanger og nordover - riktignok på engelsk.

En dag var tåka som graut så kæpt'n sendte dekksgutten fram i baugen.

Etter en stund stakk han hodet ut og ropte forover -

ser du nokke? Guten glana ut i tåka, snudde seg og svarte neeei.

Så gikk det en stund før kæpt'n stakk hodet ut igjen : Høyre du nokke? Gutten snudde øret i kjøreretningen før han ropte tilbake - neeei.

Etter ei stund stakk kæpt'n hode ut for tredje gang og spurte. Kor mange er klokka, du. Gutten så på klokka og svarte - ho er fem.

Da sa kæpt'n: "Då kaster me trossa for då er me i Kopervik."

 

Roar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Tror jeg har sett og kommentert bildet før en gang, men på en annen side.

Ganske typisk dette. har sjøl venta på toget diverse steder i India i morgentåke, men på stasjoner med benker mer eller mindre fulle av folk og pargasser for ikke å si madrasser der det er sovevogner. Folk bærer med seg sammenrullede madrasser.

Rundt årsskiftet i desember-januar i 1971-1972 tilbrakte jeg sjøl rundt 600 mil på tog i India - ett til to døgn, 150 mil og mer i slengen med damplok. Satt på trebenker og sov på trebenker. Min eneste madrass var en afgancoat jeg hedde fått sydd meg i Istanbul.

Det kommer alltid et tog i India. men man vet aldri når.

Med de nye hurtigtogene med diesel lok holder de ruta bedre. Opp bratt strekninger bruker de gjerne to lok - ett foran og ett bak. Opp forbi Dudsagar falls i goa og inn til Karnataka går malmtog med kanskje 50 vogner med to lok foran, ett i midten og to bak.

Merket stor forskjell på reisetiden det da jeg tre år etter første besøk i Hampi i sentral Karnataka fra Goa brukte 3 timer kortere tid.

 

Roar

Lenke til kommentar

Tror jeg har sett og kommentert bildet før en gang, men på en annen side.

Ganske typisk dette. har sjøl venta på toget diverse steder i India i morgentåke, men på stasjoner med benker mer eller mindre fulle av folk og pargasser for ikke å si madrasser der det er sovevogner. Folk bærer med seg sammenrullede madrasser.

Rundt årsskiftet i desember-januar i 1971-1972 tilbrakte jeg sjøl rundt 600 mil på tog i India - ett til to døgn, 150 mil og mer i slengen med damplok. Satt på trebenker og sov på trebenker. Min eneste madrass var en afgancoat jeg hedde fått sydd meg i Istanbul.

Det kommer alltid et tog i India. men man vet aldri når.

Med de nye hurtigtogene med diesel lok holder de ruta bedre. Opp bratt strekninger bruker de gjerne to lok - ett foran og ett bak. Opp forbi Dudsagar falls i goa og inn til Karnataka går malmtog med kanskje 50 vogner med to lok foran, ett i midten og to bak.

Merket stor forskjell på reisetiden det da jeg tre år etter første besøk i Hampi i sentral Karnataka fra Goa brukte 3 timer kortere tid.

 

Roar

 

Bare klikka meg inn og skreiv uten å sjekke så nå fikk du litt til som ikke var med første gang.

 

Roar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...