mberge Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Hei, Har nå etter en tid med fotografering en del bilder som er blitt et stort kaos. Jeg bruker idag en NAS til å lagre det meste på. Prøver å holde filer vekke fra PCen. Har tideligere hatt en mappestruktur som resulterte i veldigt mange mapper. Har nå tenkt og kutte på mappene. Holde meg til en Hovedmappe som heter Bilder og ha kategoriene: 01-Familie, 02 Reiser, 03 Utflukter 04-Maritime, 05-Natur og Dyr og 06-Diverse. Under kategoriene tenkte eg og bruke koder. Sette koder på hvert bilde slik at eg kan da søke opp bildene eller velge ifra koder under detaljer. Kodene tenkte eg og sette slik: September_2014; Hvilken anledning (Tyrkia,Italia osv); og navn på personer som er på bildet. Er det noen som har erfaringer med dette? Noen som har andre idèer til orgranisering av bilder? Kan det bli for mange bilder i en mappe? Rot med mange "koder"? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Har du sett på Adobe Lightroom? Lenke til kommentar
norbyte Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Heisann. Selv bruker jeg Windows utforsker og gjør det så enkelt at jeglager mapper til hver "anledning" der kamera har vært med og i bruk. Enkelt: først ei mappe for årstall - undermappe for hver anledning. Har fungert for meg i snart femten år. For å se på bilder og gjøre enkle redigeringer bruker jeg Picasa. Vedlegget viser litt av mappestrukturen jeg har brukt. Legg merke til at hver mappe navngis med dato påfølgende måte: åååå-mm-dd - "anledning" Endret 26. april 2015 av norbyte Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Har fungert for meg i snart femten år. For meg fungerer NÅR dårlig. Jeg er mye bedre på å huske HVEM, HVA og HVOR, så mine mapper er bygget opp basert på det. NÅR, altså tidspunktet, er uansett søkbart som EXIF hvis jeg vil finne bilder basert på tid, så da blir det etter min mening ikke noe poeng å bygge mappestruktur basert på NÅR. Men funker det for deg, så funker det for deg. Da er det jo ingen god grunn til å bytte det ut... Lenke til kommentar
moslien Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) For meg fungerer NÅR dårlig. Jeg er mye bedre på å huske HVEM, HVA og HVOR, så mine mapper er bygget opp basert på det.NÅR, altså tidspunktet, er uansett søkbart som EXIF hvis jeg vil finne bilder basert på tid, så da blir det etter min mening ikke noe poeng å bygge mappestruktur basert på NÅR. Jeg ville som trådstarter organisert bildene i mapper etter tidspunkt, mens HVEM, HVA, HVOR organiseres med keywords på tvers av mappestrukturen. Hvis man for eksempel er på reise med familien og tar naturbilder (for å bruke eksemplene fra trådstarter), hvor bør disse bildene da legges? Og etter 15 år med digitalbilder hadde det for min del blitt mye rot hvis jeg ikke sorterer kronologisk. Det viktigste er uansett å finne noe som fungerer for en selv! mberge, her er slik jeg gjør det og nå er fornøyd med, du kan bruke det som inspirasjon: Mappestruktur: 2015 02. Februar 15.-17. - Hendelsesnavn (ser fordelen med norbytes navngivning også!) Så bruker jeg keywords (regner med det var det du mente med "koder") til å tagge bildene med sted, personer, type bilde (eks. solnedgang, nattbilde, portrett), aktivitet, gjenstand, dyr i bildet osv., alt du kan finne på å søke etter på et senere tidspunkt. Man tar mye bilder, og vil gjerne kun vise frem et utvalg. Det kan du bruke stjernemarkering 1-5, fargekoding og evt. "Pick Flags" hvis du bruker Lightroom og senere sortere ut på disse. Da kan du senere for eksempel søke etter bra bilder (som du har gitt rating 2 eller bedre) av Jens som står på vannski på hytta, og få opp alle bildene uavhengig av hvilket år eller tidspunkt med disse taggene! Jeg vil anbefale deg å ta en titt på Lightroom, jeg bruker utelukkende det til bildeorganisering og til 95% av bilderedigering. Det kom for en uke siden en ny utgave med ansiktsgjenkjenning også, som vil gjøre tagging av personer enklere! Endret 26. april 2015 av moslien Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Jeg ville som trådstarter organisert bildene i mapper etter tidspunkt, mens HVEM, HVA, HVOR organiseres med keywords på tvers av mappestrukturen. Hvis man for eksempel er på reise med familien og tar naturbilder (for å bruke eksemplene fra trådstarter), hvor bør disse bildene da legges? Og etter 15 år med digitalbilder hadde det for min del blitt mye rot hvis jeg ikke sorterer kronologisk. Det viktigste er uansett å finne noe som fungerer for en selv! Keyword/nøkkelord er jeg helt enig i, og bruker det også til detaljert info om bildemessig innhold. Likevel bruker jeg HVEM, HVA og HVOR som en del av min mappestruktur fordi det gir meg en enda mer logisk struktur. Når jeg startet med digital foto, også jeg for drøye femten år siden, kanskje nesten tjue når jeg tenker meg om, så begynte jeg også med en mappestruktur på NÅR. Med Lightroom sin Metadata og EXIF som en automatisk del av denne så jeg ikke lenger behovet for en slik mappestruktur. Så da endret jeg til noe som for meg funker bedre. Det er jo også det du skriver til slutt i sitatet jeg har tatt ut; velg den metoden som funker best for DEG. Der er Lightroom svært fleksibel og gir deg veldig gode muligheter til personlige preferanser. PS. Ansiktsgjenkjenning har jeg latt være å skru på. Kanskje jeg kikker litt mer på det senere, men jeg har egentlig ikke savnet akkurat denne funksjonen... DS. Lenke til kommentar
moslien Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Jepp, jeg tror vi egentlig er ganske enige! Foreløpig har ansiktsgjenkjenningen bare gitt meg merarbeid, men håper den skal gi en "kick-start" på tagging i fremtiden, og hvis jeg en gang får tid til å gå igjennom gamle bilder fra tiden før jeg begynte å tagge ordentlig... Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Har fungert for meg i snart femten år. Jeg bruker noe tilsvarende av det norbyte beskriver. Tror ikke det finnes noen perfekt måte å organisere på, men å dele i år (eventuelt et subnivå for måned hvis det er mange bilder) pluss egene foldere for dato (eventuelt pluss tema) synes jeg fungerer rimelig bra. Ikke det at jeg husker alle år eller datoer, men viktige ting husker jeg gjerne omternt når var. Et annet poeng er at det ikke er gunstig med for mange bilder i hver folder og en slik struktur sikrer det. For Lightroom eller andre program spiller ikke strukturen noen rolle, og Lightroom lar meg søke på metadata på tvers av alle folder når jeg har bruk for det. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Hele poenget med en database er at den skal ta seg av når og hvor og gjøre det lett å finne igjen om tre år, ikke fotografiskhukommelse med unntak av de som er så heldig/uheldig å ha det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå