Gå til innhold

Bruke andre referansepersoner enn oppgitt

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært på jobbintervju har det kommet meg for øre at bedriften jeg intervjuet hos bruker andre referansepersoner enn det jeg har oppgitt. I stedet for å kontakte min tidligere sjef som var oppgitt som referanse har de i stedet valgt å spørre personen som tilfeldigvis tok telefonen da de ringte.

I tillegg har de ringt steder jeg jobbet for 10+ år siden. Og de var ikke blide da de kontaktet meg og lurte på hvorfor i %}>~€{*{ de plutselig ble oppringt med spørsmål om referanse .

Er dette vanlig praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min er erfaring er at de normalt sjekker de som du har oppgitt , men har hørt om mye rart ,  jeg bruker stort sett si at referanser fås på forespørsel , og opplevd at de har forespurt referanse og gitt meg jobb uten og kontakte referanse.

en kolega av meg søkte jobb og da ringte de til folk som de kjente som hadde jobbet med personene tidligere angående referanse , men var så diffuse på hvem de skulle ha referanse på at personen de ringte ikke viste om det var meg eller kollega min de ringte angående , men jeg som var satt som referanse for kollega min ble aldri kontaktet .. så det skjer mye rart rundt om  

Lenke til kommentar

Blir nok mer og mer vanlig. Sist jeg søkte jobb ringte de personer som ikke sto på CVen. De ringte faktisk en tidligere kunde av gamlejobben for å forhøre seg om meg. Klart det kan virke ubehagelig, men det er derfor det er viktig å oppføre seg uansett hvor man befinner seg. Det skal legges til at det talte til min fordel og styrket kandidaturet betydelig. Jeg fikk jobben.

Lenke til kommentar

Hm. Jeg kan ikke si det er en utvikling jeg liker. For det første så setter det meg i et dårlig lys i forhold til mine referansepersoner som jeg har kontaktet og forberedt på at de kommer til å bli kontaktet - også er det ingen som ringer. I tillegg blir jeg kontaktet av tidligere arbeidsgivere som mildt sagt ikke er blide over at de plutselig blir bedt om å stille med referanse for meg uten å ha blitt forespurt på forhånd.

Jeg skaffet det antallet referanser bedriften ba meg om. Hadde jeg blitt forespurt hadde det ikke vært noe problem å skadde flere.

Lenke til kommentar

Er vel heller slik at ikke oppførte "referanser" blir kontaktet i tillegg til de man fører opp som referanser. Er for at personen som blir kontaktet ikke skal være "primet" av kandidaten, at den som skal vurdere en ansettelse skal få et mer "ærlig" bilde av kandidaten. Kandidaten selv har da ikke noen kontroll over hvem som blir kontaktet eller ikke. Hvis en ikke oppgitt referanse blir oppringt av en potensiell arbeidsgiver har ikke den ikke oppgitte referansen noen grunn til å være irriterte over kandidaten. Hadde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg også kontaktet ikke oppgitte referanser av en kandidat jeg vurderte for ansettelse, hvis jeg hadde kjent til slike.

Så, det gjelder å oppføre seg uansett hvilken situasjon man befinner seg i.

Lenke til kommentar

Nei, det er akkurat det at man tydeligvis ikke har noen kontroll over hvem som blir kontaktet som irriterer meg. Jeg bruker vanligvis referanser som jeg har hatt et tett arbeidsforhold til(altså folk som har sett meg i jobb), i stedet så velger de heller og spørre personen som tilfeldigvis svarer telefonen.

Jeg har nå etterhvert opparbeidet meg 15+ års arbeidserfaring, så det vil jo komme steder hvor folk kanskje sier de ikke har hørt om meg når de blir oppringt ut av det blå og bedt om referanser  - spesielt om det er snakk om et sted hvor det er 10 år siden jeg jobbet(det er jo gjerne endel utskifting av personale i løpet av så mange år), så hva oppnår man egentlig med å ringe seg nedover cven til kandidater? Det er jo ikke snakk om at bedriften kjenner person A som jobbet på samme sted som meg i 2001 og kontakter vedkommende. 

Og jeg skjønner faktisk at folk blir forbannet. Jeg har endt med å få noen lite hyggelige telefoner i den forbindelse de siste dagene, men jeg skjønner dem. 

Jeg ser absolutt det du sier om at man vil unngå å komme i kontakt med en referanse som har blitt "opplært" på forhånd, men får man et ærligere bilde av å spørre personen som tilfeldigvis svarer telefonen der og da? På mitt gamle arbeidssted kunne det like gjerne vært en av rengjøringspersonalet.

Utfra det du skriver så skjønner jeg imidlertid at dette er en praksis som er mer vanlig enn det jeg tror, så takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.  

Lenke til kommentar

Om arbeidsgiver hadde "bak min rygg" kontaktet andre bedrifter jeg har på cv'en enn de jeg oppgir som referanser ville jeg for det første ikke tatt jobben og for det andre krevd at personen ringte tilbake og forklarte hva han selv har stelt i stand. Dette er helt absurd. Om jeg vet at noen av mine referanser kan bli oppringt sørger jeg alltid for å ha sjekket med dem på forhånd slik at de unødig skal bli plaget av min jobbsøking. Altså om andre blir kontaktet risikerer jeg at de blir plaget pga mine handlinger, noe som er uakseptabelt.

Har Forøvrig aldri opplevd det(som jeg vet om)

Lenke til kommentar

Som sagt, hvis du får lite hyggelige telefoner fra noen som har blitt oppringt av de du søker jobb hos, men som du ikke har oppgitt eller gitt potensielle arbeidsgiver opplysning om, har ikke du noe ansvar eller skyld for det. Det ansvaret ligger hos den som velger å gå utenom dine referanser. Det er det eneste du kan, og bør svare, uten å utdype det videre. Og hvis du blir skjelt ut er det de som har et problem, ikke du.

Som jeg skrev over, i mitt tilfelle ble en kunde av firmaet jeg jobbet for oppringt. Og da snakker vi ikke om "kunde" som en kunde i en matvarebutikk, men heller en kunde hos et IT-firma der mine arbeidsoppgaver gikk på å betjene kundens behov. Og "kunde" her er et firma. Der måtte man gjerne forholde seg til mange forskjellige personer hos denne kunden.

Lenke til kommentar

Det er klart bedrifter blir forbannet over å bli tatt på senga på den måten du beskriver. Jeg har bakgrunn fra bedrifter hvor de har tusenvis av ansatte fordelt over flere land. Det skulle tatt seg ut om noen plutselig ringte dem opp og spurte etter referanse på meg ut av det blå.

Nå vet jeg ikke hva slags bedrift du har søkt jobb i, men er det offentlig(stat/fylke) så strider denne praksisen mot gjeldende personalpolitikk, så her har du en god sak. I tillegg bør du vel spørre deg selv om hvorvidt du ønsker å jobbe et sted hvor ledelsen går bak din rygg på den måten.

Lenke til kommentar

Det har blitt skrevet litt i mediene om denne type praksis, og i noen tilfeller er det faktisk innleide byråer, nå mener jeg altså ikke bemanningsbyråer og hodejegere som leter etter kandidater, men byråer som på konsulentbasis bistår andre bedrifter med rekrutteringsprosesser. Som gjerne er eksperter på ymse personslighetstester samt å gjennomgå CV'er og bakgrunnen til en person, som gjør slike stunts med å ringe opp tilfeldige referansepersoner som ikke er oppført.

Når jeg fikk vite om denne type praksis så merket jeg at jeg ble svært skeptisk, dels basert på det med at en som søker ikke har noen kontroll på prosessen, men også fordi man slett ikke er sikker på at den man ringer opp vil være spesielt positiv til deg, selv om du selv egentlig har ditt på det tørre. Det kan sitte en del folk rundt om som ikke nødvendigvis vil ditt beste, selv om du ikke har gjort noe galt og har oppført deg bra. En faglig disputt eller utfall med ledelsen i bedrift, selv om alt muligens ble gjort i god tone, kan være nok til at enkelte i den bedriften vil snakke i negative termer om deg.

For ikke å snakke om at det sitter en del der ute i arbeidslivet som rett og slett er borderline psykopater. Som elsker å ødelegge for andre. Disse skal man vokte seg for, og spesielt hvis man ikke selv har noen kontroll over hvem som kan bli kontaktet, så kan dette få et veldig, veldig uheldig utfall.

I tillegg synes jeg at dette med å ringe til andre personer enn oppført, signaliserer litt indirekte til en potensiell kandidat at man egentlig ikke stoler på vedkommende og at man ikke går av veien for å oppføre seg nøyaktig som man vil overfor en ansatt, eller en potensiell ansatt.

Men dette er en dessverre en ny utvikling innen rekruttering, sammen med bruken av alle mulige slags personlighetstester og "mentale tester" og alt mulig annet fjas. De fleste av de testene er egentlig totalt ubrukelige og betyr veldig lite, og er ansett som "Snake Oil" av en del av de som har forsket på bruken av disse testene.

Jeg kan til en viss grad ha forståelse av at man ønsker å bruke slike metoder som beskrevet overfor, hvis man skal ansette en person til en helt spesiell stilling hvor man får veldig stort ansvar og/eller skal være en avgjørende part for område som kan berøre svært mange mennesker, f.eks toppledere til store firmaer eller andre roller på samme nivå f.eks frie og høyt spesialiserte rådgiver/konsulent stillinger med tilhørende fallhøyder og belønning.

Svært mange faller dog ikke inn i den kategorien, og derfor mener jeg at mye av dette "spillet" som følger med HR og rekruttering i disse dager, nesten kan ses på som organisert metodikk for å jævles mest mulig med folk.    

Endret av Silverhawk
Lenke til kommentar

-snip-

det er kort og godt disse rekruterins firamen som selger seg selv for bra , og siden de ikke kan bare leve av og rekrutere topledere hele tiden og de tjener jo opplagt mere penger jo mere tid de bruke på en kandidat så burker de denne prossesn for kreti og pleti så langt de klarer og "lure" kundene sine , men det sprøs om de overlever så lenge nå som det er nedkontrer i oljen , bedrifter vil nok i større grad gjøre rekruteringsprossen selv nå som de har dårligere råd , det er ikke lenger at de kan sette bort hele rekruteringsprossen , for det første er det mindre stillinger som gjøre at de ikke kan si at di ikke har tid til og jobbe med de , og bedriftene vil spare penger på alle plasser de kan . 

Lenke til kommentar

Bare for å ha brakt det på det rene så er det lederen for bedriften jeg intervjuet i som driver og kontakter seg nedover min cv. Alle som har kontaktet meg som følge av dette har nevnt vedkommendes navn, og det har uten unntak vært det samme navnet.

Jeg har og vært i kontakt med mine referansepersoner, og merkelig nok hadde ingen av dem blitt kontaktet.
Ironisk at store deler av intervjuet ble brukt til å påpeke viktigheten av å være lojal mot bedriften, og i det øyeblikket jeg forlater begynner de på denne måten.

Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som en arbeidsgiver jeg ville jobbet for hvis jeg hadde andre alternativer. Jeg ville også vurdert å sende en mail der jeg sier noe sånt som "Hei. Jeg er blitt oppmerksom på at du kontakter andre referanser enn de oppgitte. For dem er det uønsket å bli kontaktet uten tillatelse eller forvarsel og for meg er det en svært lite tillitsvekkende prosess. Det er fint om du ringer dem opp igjen og oppklarer situasjonen."

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...