Anonym259235 Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Hvordan er reglende rundt å publisere bilder av biler på nett? Hvis jeg for eksempel tar masse bilder av biler på et treff og poster dem på en offentlig Facebook-side med nummerskilt og alt. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Du kan med god samvittighet publisere de nevnte bildene på nett, da disse bildene har "allmenn interesse" Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Dessuten er det ingen krav om samtykke for å publisere bilder av biler. Mennesker, ja, biler, nei. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Personlig hadde jeg ikke likt det veldig godt om noen publiserte bilde av min bil med registreringsnummer noe som helst sted på nettet. Da med tanke på hvor lett det er å få tak på informasjon om hvor eier bor og derav antagelig hvor bilen er. Dette gjelder sterkere for spesielle biler som kan være atraktive for tyver. Så om du skal legge ut bilder av spesielle biler som er i god stand og ser bra ut så kan det kanskje være en ide å sladde skiltnummer i det minste? Det hadde jeg satt pris på hvertfall. Lenke til kommentar
Valdres 101 Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Hvorfor ta bilder av fronten (eller bakfra) i det hele tatt ? Er det ikke nok å bare ta bilder fra siden på bilen ? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Nå er jo skiltnummeret noe man fint kan se av bilen selv på veien da Men hadde heller ikke likt om noen posta bilde av bilen min med reg nr uten mitt samtykke Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Vil ikke si at bilnummer er noe å holde hemmelig, hvem som helst kan stå langs E6 og skrive ned bilnumre og finne ut hvem som eier bilene uansett. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Det er ofte regnet som god kutyme i bilkretser å sladde registreringsnummeret. Men det er ikke lovpålagt. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 På treff for spesielle biler som f.eks veteranbilar eller liknande så kan ein tenke seg at uvedkommande bruker opplysningane som dei henter frå registreringsskiltet til å planlegge målretta biltjuveri av unike bilar. Men med tanke på at det illegale markedet for slike unike kjøyretøy er veldig begrensa sidan "alle kjenner alle" i slike miljø så ser eg ikkje på dette som eit stort problem. Dessutan, dei som har med bilen sin på treff er der fordi dei vil vise fram bilen og la andre fotografere den. Dei som er veldig bekymra for registreringsskiltet skrur dei vell av eller dekker til skilta når dei har parkert bilen inne på området? Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Etter det jeg har hørt fra en som var i fordmiljøet tidligere så var det hvertfall et problem at biler ble stjelt. Mulig at min bekjent har overdrevet det. Det er jo forsåvidt lett å hente inn denne informasjonen ved å selv møte opp eller følge med langs veien. Men er det virkelig vits i å gjøre det enda enklere for de få som er ute etter å stjele en spesiell bil? Det er vel større sjanse for at om en slik bil blir stjelt så er det for å enten fraktes ut av landet eller for å selges i deler.Det tar vel strengt tatt ikke lang tid å redigere bort skiltnummeret uansett?Jeg personlig hadde ikke blitt sint, selvom jeg ikke hadde likt det, men hadde nok sendt en PM til den som la ut bildet og spurt om vedkommende kunne tatt bildet ned igjen og lagt ut en versjon der skiltnummer var redigert bort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå