Monica Jansen Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Jeg skiftet grafikk skjermkort helt selv, for første gang i dag inni en dell kabinett. Jeg byttet et quadro fx 4800 med et geforce 760. Men nå når jeg skrur på pcen så går viftene på grafikkortet går men det lyser rødt på skjermkortet og pcen bare lyser på on knappen når jeg setter inn strømkabelen. Og det lager en viftelyd i pcen men den slår seg ikke på. Er pcen ødelagt? Det er forresten en dell workstation fra 2010. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Ser for meg ut som du har satt en 6p PCIE kabel i en 8p port på skjermkortet ... Lenke til kommentar
Monica Jansen Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Ser for meg ut som du har satt en 6p PCIE kabel i en 8p port på skjermkortet ... Ok. Hvordan fikser jeg dette? 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Du tar den ut, og sitter inn en 8p...... 1 Lenke til kommentar
Monica Jansen Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Du tar den ut, og sitter inn en 8p...... Ok men det finnes ingen 8p inni pcen. Går det an å koble til egen 8p som man kan kjøpe på foreksempel biltema? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Følgte det ikke med adaptere med grafikkortet? Lenke til kommentar
Monica Jansen Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Følgte det ikke med adaptere med grafikkortet? Jeg vet ikke. Dette er et kort som har vært i en annen pc først på jobben. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 (endret) Hvis du har 2 stykk 6p kabler ledige i kassa di så kan du bruke en 2*6p til 8p adapter. http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:10524265;c:1000711 (Ingen bilde her men mener det er en slik) Edit det er den .. http://digitalimpuls.no/Kabler/Kabler-/-Adaptere/Str%C3%B8m---intern/Str%C3%B8mkabel-2x6pin-til-8pin-PCI-Express--125419-p0000075495.aspx Alternativt kan du bruke molex til pcie også, men dette er mer jalla http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:10524265;c:1000711 Endret 25. april 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Monica Jansen Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Hvis du har 2 stykk 6p kabler ledige i kassa di så kan du bruke en 2*6p til 8p adapter. http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:10524265;c:1000711 (Ingen bilde her men mener det er en slik) Edit det er den .. http://digitalimpuls.no/Kabler/Kabler-/-Adaptere/Strøm---intern/Strømkabel-2x6pin-til-8pin-PCI-Express--125419-p0000075495.aspx Alternativt kan du bruke molex til pcie også, men dette er mer jalla http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:10524265;c:1000711 Ok. Takk. Jeg har to 6p ledige. Lenke til kommentar
Monica Jansen Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Var det at jeg hadde koblet en 6pin i en 8pin som fikk dataen til å ikke skru seg på? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Kan tenkes, men jeg skal ikke påstå det. Sett inn det gamle kortet, fungerer alt fint da? Hvis så - så er det jo noe med det nye kortet. Enten kompatibilitetsproblemer, feil på kortet eller ja - feil strømtilkobling Lenke til kommentar
Monica Jansen Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Kan tenkes, men jeg skal ikke påstå det. Sett inn det gamle kortet, fungerer alt fint da? Hvis så - så er det jo noe med det nye kortet. Enten kompatibilitetsproblemer, feil på kortet eller ja - feil strømtilkobling Jeg snakket nettopp med pappa og han har 2x6pin til 8pin adapter. Da skal jeg se om den funker. Hvis ikke setter jeg i det gamle igjen. Men dette blir i morgen når pappa kommer på besøk. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 (endret) Godt å høre at pappa har slikt da! Pleier som regel være poden som må ta seg av slikt Edit: Les av informasjonen som står på strømforsyningen din. Merke, effekt [W] og strøm [A] på 12v linja. Kanskje du ikke har nok futt til å kjøre med det nye skjermkortet? Endret 25. april 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Ser ingen grunn til at gtx 760 skal trekke noe særlig mer enn fx4800. Kanskje en 20-30W mer? Lenke til kommentar
Monica Jansen Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Pcen skrur seg fortsatt ikke på. Jeg har nå koblet til skjermkortet med en 6pin til 8pin konverter men dataen virker ikke. Men skjermkortet virker. Hva gjør jeg nå? Og hvor skal denne delen være? (Bilde) Endret 26. april 2015 av monjanse7 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Hvis ikke du får bilde på skjermen etter at du har kablet det korrekt mot skjermkort ville jeg aller først sjekket hvilken BIOS versjon du har på hovedkortet, og så oppdatert denne til siste versjon. Hvis du har en gammel BIOS er det ikke sikkert du har støtte for det nye skjermkortet. Vær OBS på at når du oppdaterer BIOS så resettes instillinger til 'default' så du må inn i BIOS etter en oppdatering og gjøre dine valg. Pass på at du leser om åssen du oppdaterer BIOS på ditt kort, og at du finner korrekt versjon av BIOS til nettopp ditt kort. Gjør du noe feil her så kan du ødelegge hele hovedkortet. Lenke til kommentar
Monica Jansen Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Hvis ikke du får bilde på skjermen etter at du har kablet det korrekt mot skjermkort ville jeg aller først sjekket hvilken BIOS versjon du har på hovedkortet, og så oppdatert denne til siste versjon. Hvis du har en gammel BIOS er det ikke sikkert du har støtte for det nye skjermkortet. Vær OBS på at når du oppdaterer BIOS så resettes instillinger til 'default' så du må inn i BIOS etter en oppdatering og gjøre dine valg. Pass på at du leser om åssen du oppdaterer BIOS på ditt kort, og at du finner korrekt versjon av BIOS til nettopp ditt kort. Gjør du noe feil her så kan du ødelegge hele hovedkortet. Ok. Men pcen vil ikke skru seg på. Et grønt lys blinker og den står bare å suser. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Sett tilbake det gamle skjermkortet. Da funker vel alt som normalt? Oppdatert BIOS med det gamle kortet før du bytter til det nye. Lenke til kommentar
Monica Jansen Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Sett tilbake det gamle skjermkortet. Da funker vel alt som normalt? Oppdatert BIOS med det gamle kortet før du bytter til det nye. Ok. Hvordan oppdaterer jeg bios? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Normalt kan man laste ned en liten fil og legge denne på en FAT32 formatert minnepinne. Så går man inn i BIOS under POST (under oppstart) og oppdaterer BIOS via menyene der. Hvis du ikke er kjent med dette anbefaler jeg på det sterkeste at du finner ut åssen hovedkort du har, og finner så frem manualen til dette kortet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå