swordfish Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Hei, jeg har i dag et lite enkeltpersonsforetak og har inngått en samarbeidsavtale med en kunde. Dersom jeg endrer selskapsform til AS, vil denne samarbeidsavtalen automatisk følge firmaet/organisasjonsnummeret, eller vil den fortsatt gå på meg personlig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Med mindre du får godkjennelse fra kunden, så vil du fortsatt være forpliktet (og berettiget) etter avtalen personlig. Kreditorskifte krever som hovedregel ikke samtykke, slik at du kan instruere kunden til å betale/levere til ASet, hvilket jeg tror skal gå greit skattemessig også (men det må du dobbeltsjekke med noen som kan det). Hva slags forpliktelser har du etter samarbeidsavtalen? Hva skal kunden yte? Lenke til kommentar
swordfish Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 (endret) I og med avtalen ikke er utarbeidet i sin helhet enda, er jeg faktisk ikke helt sikker på hvilke forpliktelser som foreligger. Det dreier seg om konsulentvirksomhet, men vet faktisk ikke om jeg har "leveringsplikt". Vet heller ikke hvor lett det er å bryte ut av avtalen dersom jeg skulle bli misfornøyd over tid. Kunden skal ikke yte noe, bortsett fra å gi med oppdrag... http://www.bedreg.com/fritak_fra_arbeidsgiver_avgift.html Er det faktisk lov å opprette et AS i Finnmark (hvor jeg selv er eneste ansatt) for å slippe unna arbeidsgiveravgift? Antagligvis en gråsone, men..? Endret 25. april 2015 av swordfish Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Det som står der er løgn, enkelt og greit. Svindel. Se en grei forklaring fra kpmg her: http://verdtavite.kpmg.no/arbeidsgiveravgift2.aspx Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 (endret) Det er lov å opprette et AS med forretningsadresse i Finnmark, men med mindre du som arbeidstaker faktisk arbeider i den kommunen skal lønn til deg likevel beregnes med arbeidsgiveravgiftssats for den kommunen du arbeider i. (Her er det verdt å merke seg at styrearbeid anses utført der styremøtene holdes, slik at hvis man bare utbetaler styregodtgjørelse og alle styremøtene fysisk holdes på selskapets Finnmarksadresse vil man kunne beregne lavere arbeidsgiveravgift. Dette gjelder ikke hvis styret holder fjernmøter, og forutsetter videre at styret består av flere personer.) For øvrig er det en del andre faktafeil i nettsiden du linker til. Et enkeltpersonforetaks adresse i Enhetsregisteret får ingen betydning for arbeidsgiveravgift - når en privatperson er arbeidsgiver er det den folkeregistrerte adressen som avgjør. Ser man på deres OSS-side (Operativ Spesial Service) legger man merke til at de tilbyr tjenestene "pro-forma styreleder" og "pro-forma daglig leder", tilsvarende for varamedlem og til og med "pro forma aksjonær". Generelt sett bør man være skeptisk til alt det står "pro forma" på. Når det gjelder det du spør om: Nei, en samarbeidsavtale vil ikke automatisk følge over til ditt nyopprettede AS uten at kunden samtykker. Du kan imidlertid ta inn en klausul om omstrukturering i samarbeidsavtalen ("X har rett til å overdra alle rettigheter og plikter etter denne avtalen til et nystiftet rettssubjekt dersom Xs virksomhet omstruktureres" eller lignende). Endret 25. april 2015 av krikkert Lenke til kommentar
swordfish Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Det som står der er løgn, enkelt og greit. Svindel. Se en grei forklaring fra kpmg her: http://verdtavite.kpmg.no/arbeidsgiveravgift2.aspx Som jeg egentlig tenkte. Tanken bak differensiert arbeidsgiveravgift er vel neppe at man skal etablere postkasseselskaper i Finnmark. Når det gjelder det du spør om: Nei, en samarbeidsavtale vil ikke automatisk følge over til ditt nyopprettede AS uten at kunden samtykker. Du kan imidlertid ta inn en klausul om omstrukturering i samarbeidsavtalen ("X har rett til å overdra alle rettigheter og plikter etter denne avtalen til et nystiftet rettssubjekt dersom Xs virksomhet omstruktureres" eller lignende). Kan en klausul utformes slik at samarbeidsavtalen automatisk overdras dersom firmaet endrer selskapsform, eller må den utformes slik at X kun har rett til å overdra den? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Du kan utforme det slik at det går "automatisk", men da åpner du for konflikter rundt hva som er automatisk, det vil si hva som er den utløsende omstendighet. Når en innehaver av et ENK stifter et AS skjer det ingen "endring av selskapsform" - det eksisterer både et ENK og et AS. "Automatisk" kan da fort være ethvert tidspunkt mellom stiftelsen av ASet og nedleggelsen av ENKet. (Og hvis du tror det kan være vanskelig å håndtere kontraktsmotparten i en slik situasjon, tenk over at du i tillegg kan måtte håndtere Skatteetaten og deres tolkning av den utløsende omstendighet.) 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Hvorfor skal du la det skje "automatisk", egentlig? Forbehold deg rettigheten, og presiser at det skjer ved at du sender en melding om det. Enkelt og greit. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå