Gå til innhold

Hvilke vitamintilskudd bør en ta?

Anbefalte innlegg

Leser så mye om ulike tilskudd en bør ta. Ikke nødvendigvis i forbindelse med trening, men mer generelt i hverdagen.

Men av alle disse skriveriene og reklamene som er over alt, hva er det virkelig en bør ta ekstra av?

K2, c og d vitaminer? Kalsium, omega 3/6 og magnesium? Det er jo så uendelig mye, men hva trenger en og finnes der noen gode tilskudd som gir en balansert dose av alt en trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sleng på kreatin , ikke at det er en vitamin, men så er det helt i boks.

Tran, multivitamin (hvis man spiser lite salat/frukt) og zma.

Det eneste man kan legge til, iallefall om vinteren er d-vitamin. ca 2000 enheter er en fin dose.

Lenke til kommentar

Dersom man har et normalt norsk kosthold bør man kanskje vurdere å ta D-vitamin-tilskudd i månedene september - april, og i tillegg sunne fettsurer av omega 3, så vanlig tran dekker dette. Tran fordi nordmenn flest spsier lite fisk. Spiser du for eksempel laks eller makrell i tomat en dag så trenger du ikke tran heller...

Videre kan magnesisum-tilskudd være nyttig dersom man har et over gjennomsnittlig høyt aktivitetsnivå, med trening 3-6 timer i uka. Når det gjelder ZMA (som jeg ser en bruker foretrekker), er effekten av at søvnen blir bedre i beste fall kvasi-forskning. ZMA er Zink, Magnesium og B-vitamin (B6) - med andre ord vitaminer som finnes i kjøtt. At søvnen skal bli merkbart bedre ved inntak kan liksågodt bety at personen som merker forskjell i utgangspunktet hadde for lite av det ene eller det andre i kosten sin, og ikke at zinken, magnesiumen eller B-vitaminen fører til bedre søvn. Nettsider som gymgrossisten skryter voldsomt av ZMA, men dette må dere ikke ta for godt fisk, uansett hvor synlig sixpacken til han som er på videoen er.

Multivitamintilskudd er totalt unødvendig og det er mye forskning som faktisk beviser dette. Produsentenes undersøkelser er ofte statisk svake, der brukerene svarer gjennom multiple choice-skjema som lett kan leses slik man vil lese dem. Blodprøver av bruker av og ikke-brukere av multivitamin viser at det ikke er forskjell mellom dem så lange kostholdet ellers er greit.

Selv trener jeg 4-6 dager i uka og har en aktiv jobb. Jeg tar magnesium (fra Rema) og Møllers tran som tillskudd, og når det gjelder trening øker jeg proteininntaket gjennom en whey-proteinshake , som som regel inntas innen den første timen etter trening. Ellers så satser jeg på å lage mat fra bunnen av, og også å spise mye grønnsaker og kjøtt og annen innmat fra dyr, som blodpølse og lever.

Lenke til kommentar

Sleng på kreatin , ikke at det er en vitamin, men så er det helt i boks.

Tran, multivitamin (hvis man spiser lite salat/frukt) og zma.

Det eneste man kan legge til, iallefall om vinteren er d-vitamin. ca 2000 enheter er en fin dose.

Du skal være litt forsiktig med å "slenge på kreatin" da det kan føre til økt sjanse for testikkelkreft, og kreatin har heller ikke effekt dersom man ikke har en godt over gjennomsnittet høy treningsdose. Kreatin finnes dessuten en masse i rødt kjøtt, noe de fleste nordmenn spiser tilstrekkelig av. Videre koster det penger og effekten varierer fra person til person, så det er ikke bare å slenge det i seg å tro at noe skal skje.

Lenke til kommentar

Kan jo legge med at magnesiumen som for eks er i zma fikser kramper , om man sliter med dette på nettene etter trening.

Vil også føye til at det er kreatin i bær, kjøtt og fisk , så kan jeg jo nevne at det er det tilskuddet det er forsket mest på og lengst over tid.

At 0,0001% av papirene på kreatin kan helle mot kreft, så er det mye bedre en noe annet produkt.

Skal man bry seg nøye om dette arket, kan man samtidig droppe alt innen for døren på rema 1000.

Det er klart effekt vil variere etter hvor fulle lagre man har av dette genetisk, men er det grunnlag for å fraråde alle det? Det gjelder ca 30% av oss.

Så er det 100 ganger flere skrifter som linker kreatin til bedre hukommelse en det er papirer som heller mot ballekreft.

Endret av War
Lenke til kommentar

Leser så mye om ulike tilskudd en bør ta. Ikke nødvendigvis i forbindelse med trening, men mer generelt i hverdagen.

Men av alle disse skriveriene og reklamene som er over alt, hva er det virkelig en bør ta ekstra av?

K2, c og d vitaminer? Kalsium, omega 3/6 og magnesium? Det er jo så uendelig mye, men hva trenger en og finnes der noen gode tilskudd som gir en balansert dose av alt en trenger?

Kosttilskudd er aktuelt når det først og fremst foreligger grunner som gjør at en ikke får dette dekt via kosten. Disse kan variere i alvorsgrad; fra sykdommer til ren latskap. Det største forbedringspotensialet i Norge er i kost og det er skremmende hvor dårlig nordmenn spiser.

Kort og godt; De norske anbefalingene etterstreber variasjon mellom alle gode kilder til grønt & frukt. Å gjøre dette vil føre til at alle kjente mikronæringstoffene samt sporstoffer blir dekket. I tillegg vil dette føre med seg en haug av "gratis-passasjerer" i form av bioaktive komponenter. Her eksisterer det flere tusen som kanskje kan gi en positiv helseeffekt. :)

Enkelte mikronæringstoffer kan være noe utfordrende hos noen undergrupper. Vitamin D og jod hos innvandre er et relevant eksempel. For å ta et av det du lurer på; Vitamin K. De Nordiske anbefalingene er her satt til et μg per kg kroppvekt per dag. Samtidig anerkjennes det at det ikke kan utelukkes at noen grupper som eldre trolig har behov for mer. Her er det generelle inntaket i befolkningen noe lav og å øke inntaket av grønne bladgrønnsaker vil være å foretrekke.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Besøker du legen får du tips til kosttilskudd/justeringer i kostholdet for å dekke de behov kroppen mangler. En liten blodprøve er alt som trengs.

En gjenganger som jeg har sett er mangel på D vitamin (finnes i fisk, noen typer frø) og folat (finnes i egg, spinatgrønne blader etc..)

Husk at for mye av enkelte næringsstoffer kan ha uheldige effekter på kropp og helse. Særlig A, D, E og K som ikke skilles ut i urin men lagres i kroppen.

Lenke til kommentar

Hva slags vitaminer man bør ta kommer an på hva man spiser til vanlig og hvilket utbytte man ønsker ved å ta vitaminer.

I maten får vi som regel det vi trenger. Et normalt og variert kosthold sikrer deg alt. 

I tillegg kan man velge å ta:

- Vitamin D i vinterhalvåret (mørketid) - viktig for immunforsvar og kalsimhomeostase

- Beta-karoten - dette gjør kroppen om til Vitamin A, i tillegg til at Beta-karoten er et antioksidant som senker mengden frie radikaler i kroppen og forhindrer produksjonen av oksidert kolesterol (som skaper plakk i årevegger) og senker aldringsprossessen

- Vitamin C - antioksidant (senker frie radikaler) 

- kan også ta probiotika for å opprettholde en bra bakterieflora i magen (dette er ikke vitamin, men bakterier)

- Vitamin B12 for å senke mengden homocystein i kroppen, samt bra for celledeling (produksjon av blodceller)

- Vitamin B9, også bra for celledeling, typ gravide (men ny forskning antyder at økt innak av B9 kan øke faren for kreft i tarm, så vær obs...) 

- Ny forskning antyder at vitamin B3 (Niacin) kan ha positiv effekt for tinnitus

Vitaminene har også flere funksjoner, men har bare nevnt noen av de viktigere

Dersom man har mageproblemer over lengre tid, dårlig galleutskillelse og har dårlig absoprsjon av fett, kan man også ha dårlig opptak av fettløselige vitaminer A, D, E og K (K3 absorberes uavhengig av fettopptak). 

De fettløselige vitaminene er gifitge i høye doser fordi de akkumuleres i celler i kroppen. Vitamin B6 er også giftig i høye doser. 

Personlig har jeg ingen tro på Vitamin K, den skal ha effekt på blodkoagulering. I følge annonser så blir folk så spreke etter å ta det, men jeg tror de hadde blitt akkurat like spreke om de begynte å trene uavhengig av inntak av Vitamin K... 

Dette er kin vitaminene. Så finnes det en rekke andre kosttilskudd man man ta som kan hjelpe for det ene og det andre, men da bør man gjerne ha et formål med å ta det, altså ta det dersom man har et spesielt behov. Når det gjelder mineraler (Magnesium, Kalsium, Jern, Natrium, Kalium +++), så er dette noe man får nok av i maten. Dette skal man ikke ha i for store mengder, det gjør mer skade enn nytte. 

Korrekt meg om jeg har feil i innlegget... 

Endret av AnnonymG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...