Hatye_InnleggNO Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Hei, Vi flyttet inn i rekkehus i november og erfarer veldig dårlig trykk i vannet. Det merkes overalt, slik at det ikke bare er grums på det enkelte blandebatteri/filter. Det er så dårlig trykk at høytrykksspyleren ikke får nok vann.. :/ I dag åpnet jeg veggen hvor hovedvannrøret kommer inn. Rekkehuset er fra 1980, så vil anta det er oppusset, da jeg ikke finner noen reduksjonsventil, i tillegg til at det er en slik "hendel" og ikke "skru-ting" Til info: også naboene vegg-i-vegg (altså samme rekkehus) opplever dårlig vanntrykk og de har selv ødelagt en høytrykkspyler grunnet for lite vann. Men: naboen på andre siden av gata (1 meter lavere i terrenget) har veldig høyt trykk igjen, slik at der er det satt inn reduksjonsventil. Her følger bilde fra veggen vår: Noen som har tips til hva som kan gjøres med dette? Lenke til kommentar
Smeck82 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Hei jobber som rørlegger og det opplegget ser ikke bra ut, bare å gå ifra PEL slange 32 mm til 16 mm sanipex som er åpen i vegg er ikke bra om det skjer ett brudd på tilførselen din renner det rett i veggen din. Det skal være lukket rør helt fram til sanipexskapet eller så skal tilførsel gå helt inn om ikke den kommer opp av gulvet i rom med sluk. Bør være montert reduksjonsventil om kommunalt trykk er høyt nå vet jeg ikke hvor du bor men regner med det er høyere en 5-6 bar. Er heller ikke heldig at stakeluka er plassert over de to grena inne i veggen, jeg ville kontaktet rørleggern som gjorde arbeidet om du vet hvem det er kanskje få en tredjepart til å se på det å komme med sin konklusjon. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Du får bare ikke håpe det er som hos oss. Vi flyttet inn i splitter ny tomannsbolig for 3 år siden. Vanntrykket er elendig, og vi har hatt flere runder med kommunen uten at ting har bedret seg. Fått opplyst om at trykket ligger på ca 3kg, noe som er akkurat over minimumskravet. Dusje samtidig som vaskemaskin går er ikke helt enkelt, og å vaske bil er en egen historie. Helt avhengig av høyttrykksspyler, men som du sier får ikke den alltid nok vann. Skikkelig irriterende! Lenke til kommentar
Hatye_InnleggNO Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Hei jobber som rørlegger og det opplegget ser ikke bra ut, bare å gå ifra PEL slange 32 mm til 16 mm sanipex som er åpen i vegg er ikke bra om det skjer ett brudd på tilførselen din renner det rett i veggen din. Det skal være lukket rør helt fram til sanipexskapet eller så skal tilførsel gå helt inn om ikke den kommer opp av gulvet i rom med sluk. Bør være montert reduksjonsventil om kommunalt trykk er høyt nå vet jeg ikke hvor du bor men regner med det er høyere en 5-6 bar. Er heller ikke heldig at stakeluka er plassert over de to grena inne i veggen, jeg ville kontaktet rørleggern som gjorde arbeidet om du vet hvem det er kanskje få en tredjepart til å se på det å komme med sin konklusjon. Hei Smeck82, Tusen hjertelig takk for et grundig svar! Tenkte også på det med brudd, men vet ikke hvordan det skal gjøres. Rør-i-rør-skapet er myye lenger opp på veggen, så vet ikke om det er mulig jeg? Det er heller ikke sluk på dette rommet, så vet ikke hvor bra det da er? Bor i Stjørdal kommune i Nord-Trøndelag, men finner ikke noe på kommunens hjemmesider vedr trykk, så der kan jeg dessverre ikke svare deg. Spørs om jeg skal snakke med HELP som har boligkjøperforsikringa først. Regner ikke med det er forventet at jeg som kjøper skal åpne veggene for å se inne vedr tilstand? Vet ikke om jeg kommer noen vei, men litt kjipt å bruke masse penger på dette, da det alt av rørarbeid er pusset opp de siste 5-8 årene.. Men kan dette være grunnen til at det er dårlig trykk? Er det vanlig med 16 mm? Lenke til kommentar
Smeck82 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) 16mm er vanlig dimensjon men er litt pussig løsning de har tatt å gå fra 32 mm til 16mm hadde vært bedre å gå til 20mm. Trykket må du nok høre med kommunen om men siden det er PEL inn i huset og det er ifra 80 tallet skal det mye til at problemet ligger i grunnen ute, det ble brukt mye galavanisert stål før og det grodde igjen å påvirket trykket. Det er lov å ha skapet i rom uten sluk men avløpet ifra skapet skal gå i rom med sluk slik at man kan se at det er en lekkasje på rør i rør systemet. Om det er PEL inn til kommunalt nett kan det være noe med anboringen på kommunal ledning om det ble gjort på 80 tallet, eller når det ble pusset opp. Ble mye det her men som jeg skrev tidligere jeg ville hatt en annen rørlegger til å se på opplegget og gi sin konklusjon. Både du og naboen kan være koblet til samme anboring og koblet sammen utenfor grunnmuren er ikke uvanlig løsning det, regner med det ikke er påbudt med vannmåler. Endret 24. april 2015 av Smeck82 Lenke til kommentar
Hatye_InnleggNO Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Hei igjen Smeck82, Igjen, takk for svar Skapet har utløp inn til badet på den andre siden av veggen, så da er nok det greit Har sendt henvendelse til tidligere eier for å høre om de opplevde dårlig trykk. Har i tillegg sendt en henvendelse til HELP for å høre hva vi skal gjøre videre med dette. Lenke til kommentar
Heidi877 Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Hei! Jeg har samme problemet som deg, og lurer på hva du endte opp med å gjøre? Hvilket svar fikk du fra HELP? Håper på svar :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Er området gammelt, slik at noe av røret kan være galvanisert, før det går videre i 32 mm? Hadde det samme hos meg, og måtte legge nye rør der det var galvanisert, dette var nok lagt ned før 1950-tallet. Lenke til kommentar
Hatye_InnleggNO Skrevet 21. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2016 Heisann, Det ble ikke gjort noe mot hverken Help eller forrige eier. Undersøkte litt med VA i kommunen, da vi ikke fant reduksjonsventilen, men den var utendørs i en kumme, hvor alle 3 enhetene i vårt rekkehus deler på en reduksjonsventil. Vi justerte, men plutselig klappet den bare sammen. Så da ble det bytte av red.ventil og manometer og alle 3 enhetene ble godt fornøyd med bra trykk ☺️ Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Gratulerer med enden på historien. Godt at noen saker ender godt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå