Gå til innhold

Vg har startet med å ringe opp kommentarfelt-troll og lager reportasjer av det

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Anbefalte innlegg

Synes det er helt genialt jeg. Dem burde begynne å henge ut så mange som mulig. Noe alle Trolljegerne i Sverige. 

Litt av problemet er her at det er veldig lett å være enig så lenge dem de snakkes om står langt unna våre egne overbevisninger. Da er det fort gjort å akseptere metoder vi ellers ville sagt var uprofesjonelle eller uetiske. Å konfrontere folk med egne utsagn kan være positivt, men jeg synes i utgangspunktet man bør gi disse en "fighting chance", at de får forberede seg og ikke blir tatt på senga av en godt forberedt journalist. All den tid uthenging synes å være målet med denne metoden synes jeg det er negativt, selv om det rammer mennesker jeg i utgangspunktet ikke har særlig sympati med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Synes det er helt genialt jeg. Dem burde begynne å henge ut så mange som mulig. Noe alle Trolljegerne i Sverige.

Det er uthenging, slikt er ikke greit i det hele tatt, det programmet trolljergerne er bare teit,

Vil heller si det er å la nett-trollene smake sin egen medisin. Og sånn fremgangsmåte har nok folk flest sansen for, på notoriske drittsekker som selv aldri sparer sine ofre.

Jeg er uenig

Lenke til kommentar

Hvem som er notorisk drittsekk er også svært subjektivt. Jeg kunne jo alltids kastet den karakteristikken rundt folk jeg er uenig med, hvis det er det som er poenget. Drittsekkfakter kan være så mangt, etter mitt skjønn faller å bruke andres penger på noe man selv synes er viktig innunder begrepet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen som tvinger noen til uttale seg på offentlige arena. Om en har holdninger som er forkastelige så synes jeg det er flott at dem blir presset opp i et hjørne og må forklare seg.

Double-pluss un-good.

Problemet er jo bare det at det er ikke alltid at flertallet sitt hat til "holdninger som er forkastelige", nødvendigvis er på sin plass.

Som nevnt i Rap News #15: "Big Brother is WWWatching you".

https://youtu.be/o66FUc61MvU?t=295

"Can a society that can enforce all of its laws, ever progress?" (@ 4:55)

Endret av EinSånnEinJa
Lenke til kommentar

Hvem som er notorisk drittsekk er også svært subjektivt.

I de episodene jeg har sett av Trolljeger-serien handler det om kroniske Stalkere (av begge kjønn) som hensynsløst forfølger og trakasserer navngitte ofre over lang tid. Det er med andre ord ikke snakk om at man konfronterer tilfeldige nettbrukere som ved en enkeltanledning kanskje har gått over streken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hvem som er notorisk drittsekk er også svært subjektivt.

I de episodene jeg har sett av Trolljeger-serien handler det om kroniske Stalkere (av begge kjønn) som hensynsløst forfølger og trakasserer navngitte ofre over lang tid. Det er med andre ord ikke snakk om at man konfronterer tilfeldige nettbrukere som ved en enkeltanledning kanskje har gått over streken.

Og de er jo ikke troll engang, troll er de som bare sier tulle ting for å provosere andre. Slike folk skal ikke bli konfrotert at dete er uskylding tulling. Folk som går på angrep og stalker er ikke troll...

Lenke til kommentar

Mulig, men dette er uansett en oppgave for politiet å etterforske, ikke for media å eksponere sånn mer eller mindre på måfå.

Her har dere forresten en god jævel av de der:

https://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_of_Amanda_Todd#Investigation_and_arrest

That information was provided to law enforcement as well as child welfare agencies.[26] According to the CBC news program, The Fifth Estate, the RCMP were contacted repeatedly that the juvenile was being sexually extorted by an adult male, and in response the RCMP told the family there was "nothing that could be done" about it.[27] According to the Ontario Provincial Police (OPP), however, the crime of "sextortion" is investigated quite successfully.

En kar som fikk ei ung jente til å drepe seg selv.

Da snakker vi - for å si det mildt, og unngå vold- og draps-fantasier - om et seriøst behov for å pusse politiet på slike mennesker, og få dem til å ta adferden - eller, rettere, de anti-sosiale mestrings-vanskene - til folk, på alvor.

Endret av EinSånnEinJa
Lenke til kommentar

Problemet mitt med VG sitt innslag er at det ikke virker som målet er å føre an en konstruktiv meningsutveksling, hvor begge parter stiller likt og sammen prøver å komme frem ny innsikt. Det bærer mer preg av en lærer som drar mobberen frem foran klassen for å fortelle hvilken idiot han/hun er. Du lærer ikke folk å vise følsomhet ovenfor andre ved selv å behandle dem på en ufølsom måte. Helt uventet trekke dem frem i en av norges største aviser, og male på med konfronterende spørsmål, selv der det er helt åpenbart at personen som blir konfrontert ikke vet hvordan han/hun skal takle situasjonen.

Hvis en skal få folk til å endre meninger er det jo helt nødvendig å forstå og anerkjenne hvor disse meningene kommer fra. Det synes jeg ikke var tilfelle i VG sitt innslag, det var tydelig at styrkeforholdet var for skjevt, og hvor målet var å henge ut, påføre skam. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så du støtter voldsdømmte medlemmer av terrorist organisasjoner som utfører kriminalitet på offentlig TV altså...

Fint å vite hvor du står...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Om en skriver på en åpen arena som VG rasistiske ytringer så kan en bli konfrontert. En burde bli konfrontert av så mange som mulig. Og at VG gjør det er bare bra og noe flere burde gjøre. Det beste hadde vært å ta bort stemmen til troll og rasister ved å sperre mulighet for å kommentere. Noe VG har også full rett til å gjøre. Og noe dem burde begynne å gjøre. Men det koster resurser å moderere en hel nettside som VG.

Feminister som faller på sin egen urimelighet burde også VG stille til vegs og spørre hva dem mener om forskjellige yttringer.

Og det har ingenting med rase å gjøre "'ærligøs". En rasist er en rasist uansett rase og tro.

Herregud hva har gått inn på deg? Man skal ikke henge ut folk uansett, vg burde skammes og bli anmeldt

Lenke til kommentar

Konsekvenser av handlinger er en nødvendighet, det virker som om samfunnet vårt blir så dulla med på en sukkersøt måte at folk blir helt fra seg når de ikke får svaret "så klart det er riktig, du er jo pappas lille engel :)" Voks opp.

Har man meninger som man går ut med offentlig så kan det få konsekvenser, er meningene helt bak mål så faller det på sin egen rimelighet at det kan føre til at men blir "hengt ut". 

Er man i tillegg så hårsår at man ikke takler tilbakemeldingene en mottar av ytringene sine, så burde man kanskje tenke seg om noen ekstra ganger før velger å dele de med resten av verden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Man bør aldri kommentere under fullt navn, dette da man aldri vet om det man skriver senere kan bli brukt mot en.

Lenke til kommentar

Man bør aldri kommentere under fullt navn, dette da man aldri vet om det man skriver senere kan bli brukt mot en.

Man bør tenke seg om før man kommenterer  :hmm:

Absolutt, men samtidig vil også mennesker med fornuftige og veloverveide meninger som de står for kunne bli tatt på senga og "tatt" om de plutselig blir konfrontert av en godt forberedt journalist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Problemet er vel at de som ikke har vett nok til å reflektere over hvorvidt det man uttaler i offentligheten kan ansees som moralsk og etisk tvilsomt er de som gjerne spyr ut eder og galle i utgangspunktet.

Et annet, men en beslektet problemstilling, er at det finnes så relativt mange av disse menneskene som er blottlagt helt evnen til selvrefleksjon og selvransakelse.

Å bringe utspill fra denne gruppen frem i offentligheten vha media er svært fornuftig måte å drive folkeopplysning på. Noen vurderer det som "ufint" og mot "spillereglene". Nærmest som nevnte gruppe trenger å beskyttes fra seg selv. En slags umyndiggjøring. Jeg har inntrykket at denne holdningen i særdeleshet kommer fra FrP'ere hvis mantra er at individet må stå mer til ansvar for sine egne gjerninger. Noe som gjør ironien komplett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Selvfølgelig. Jeg kommenterer ihvertfall aldri under fullt navn, men andre må selvsagt gjøre hva de vil.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at de som ikke har vett nok til å reflektere over hvorvidt det man uttaler i offentligheten kan ansees som moralsk og etisk tvilsomt er de som gjerne spyr ut eder og galle i utgangspunktet.

Et annet, men en beslektet problemstilling, er at det finnes så relativt mange av disse menneskene som er blottlagt helt evnen til selvrefleksjon og selvransakelse.

Å bringe utspill fra denne gruppen frem i offentligheten vha media er svært fornuftig måte å drive folkeopplysning på. Noen vurderer det som "ufint" og mot "spillereglene". Nærmest som nevnte gruppe trenger å beskyttes fra seg selv. En slags umyndiggjøring. Jeg har inntrykket at denne holdningen i særdeleshet kommer fra FrP'ere hvis mantra er at individet må stå mer til ansvar for sine egne gjerninger. Noe som gjør ironien komplett.

Her synes jeg du blander mange momenter. På en side er det åpenbart noen som bør beskyttes mot seg selv, kvinnen som tok selvmord i UK var åpenbart ikke frisk, og det er synd når man setter en syk person i gapestokken og gir dem siste dyttet så de tar sitt eget liv.

At det er ufint eller mot spillereglene går mer på at de fleste vil kunne drites ut på lufta om de blir tatt på senga av en godt forberedt journalist. Om man faktisk ønsker ha en skikkelig diskusjon med noen om meningene deres vil man antagelig være mer tjent med å gi dem en rom til å forberede et vettugt svar, her var nok uansett ikke et vettugt svar målet men tvert imot uthengingen. 

Jeg har ikke her noen sympati med friske mennesker som skriver at de ønsker at man skal la folk drukne osv. men jeg tror denne formen for "journalisme" fort kan bli en slippery slope. Når hensikten ikke er å få gode svar, men å henge ut, er det en fare for at man bruker denne metoden på "uskyldige" og jeg er generelt kritisk til å rettferdiggjøre denne formen for konfrontasjon/uthenging med diffuse dommer over motpartens etikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...