Gå til innhold

Enkeltpersonforetak og selvangivelse

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet som lege på et privat legesenter i 4 måneder (oktober-januar) i 2014 og forsøkte å opprette et enkeltpersonforetak i løpet av denne perioden. Fylte ut skjemaet samordnet registermelding og signerte til slutt. Men jeg mottok aldri et organisasjonsnummer og heller ikke selvangivelse for selvstendig næringsdrivende. Nå finner jeg heller ikke dette skjemaet jeg tidligere hadde fylt når jeg logger inn på altinn. Jeg mottok kun vanlig selvangivelse for lønnstakere og pensjonister for 2014 i år. 

Noen som har en ide om hva jeg bør gjøre? Opprette et nytt enkeltpersonforetak og vente på org.nummer og ny selvangivelse? Eller holder det med å fylle på manglende opplysninger på eksisterende selvangivelse elektronisk?

Håper noen kan hjelpe meg snarest da jeg kan fint lite om skatt osv. Vil helst slippe å komme i konflikt med skattemyndighetene :)

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mottatt næringsinntekt kan du opprette selvangivelse for næringsdrivende via Altinn ved å søke etter skjemaet RF-1030-PSN (preutfylt selvangivelse for næringsdrivende).

Har du bare mottatt lønnsinntekt fyller du ut vanlig selvangivelse som du har mottatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke RF-1030-PSN, kun RF-1030. Da fyller jeg altså ut hele beløpet jeg tjente i løpet av perioden på 4 måneder?

Selskapet jeg jobbet for er forøvrig registrert som et aksjeselskap i enhetsregistrert fra før med eget org.nummer osv. Må jeg likevel opprette et enkeltpersonforetak og få et eget org.nummer?

Lenke til kommentar

Jeg jobbet som lege på et privat legesenter i 4 måneder (oktober-januar) i 2014 og forsøkte å opprette et enkeltpersonforetak i løpet av denne perioden. Fylte ut skjemaet samordnet registermelding og signerte til slutt. Men jeg mottok aldri et organisasjonsnummer og heller ikke selvangivelse for selvstendig næringsdrivende. Nå finner jeg heller ikke dette skjemaet jeg tidligere hadde fylt når jeg logger inn på altinn. Jeg mottok kun vanlig selvangivelse for lønnstakere og pensjonister for 2014 i år. 

Noen som har en ide om hva jeg bør gjøre? Opprette et nytt enkeltpersonforetak og vente på org.nummer og ny selvangivelse? Eller holder det med å fylle på manglende opplysninger på eksisterende selvangivelse elektronisk?

Håper noen kan hjelpe meg snarest da jeg kan fint lite om skatt osv. Vil helst slippe å komme i konflikt med skattemyndighetene :)

Eg finn iallefall att mi eiga samordna registermelding frå 2011 når eg går inn på "arkivert" i "min meldingsboks" på altinn. Fekk du kvittering i altinn på at meldinga verkeleg vart send?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...