Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trege rør , hvordan få åpnet.

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Sliter med noe treige rør i kjelleren som jeg trenger litt tips om hvordan å få opp skikkelig.

Badet vårt går til septiktanken (dusj,vask,toalett). Men fra 1.etg går det rør fra vasken og oppvaskmaskin på kjøkkenet. Dette røret går ned i kjelleren og inn på rør som går i gulvet. Dette røret er det tilkoblet en sluk ved varmtvannstanken, og fra vaskerommet der det er dusj, vask og vaskemaskin.

Over tid viser det seg at diverse matrester osv som kommer seg gjennom silen på kjøkkenet går ned i kjelleren og smetter seg inn i det røret som går til sluken på varmvannstank rommet. Så når vaskemaskinen tømmer seg så kan det komme guffent vann opp der. Så jeg regner med det begynner å gå tett. Har prøvd med 5 flasker flytende avløpsåpner samtidig med ikke no særlig bedre resultat. Også prøvd å fylle alle vasker med glovarmt vann og tømme de samtidig uten resultat.

Det som er så kjipt er at røret fra kjeller går ut muren, under en åker og ender opp ca 60-70 meter bortenfor huset ut i en bekk. Det er ingen spylepunkter på veien dit. Så skal jeg bruke noe middel for å få løst opp hele veien så må jeg vel ha mengder som legger seg i røret hele veien.? Noen har pratet om spylebil, men har de så lange slanger, som er tynne nok til å komme seg inn det røret? (er usikker på dimensjonen på røret da det kommer ut i et hull under bakken, laget for å unngå frost om vinteren regner jeg med. )

Hvis isåfall dere har noen tips om hvordan å løse dette problemet uten spylebil så sier jeg ja takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nevnte det med at rørene går ut veggen og 60 meter neddi åkeren? Kunne tenkt meg å fått åpnet/rengjort rørene hele veien. Derfor blir en stakefjær som bare når halve veien kanskje ikke løsningen tenker jeg.  Jeg ender vel opp med en spylebil. Noen mente det var bare å få tak i en dunk rein lut å helle neddi men det hørtes ikke helt miljøvenlig ut.

Lenke til kommentar

Tror nok at spylebil vil være et alternativ her. 

Koster deg nok noen tusenlapper men lang nok slange tipper jeg at de har. 

De kjører ofte både 1/8" og 1/4" slanger der.

Bare ringe å forhøre deg, men sikker på at de har minst 100 meters lengder på tromlene sine :)

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens :) Ja regner med det blir spylebil. Håpet på at noen visste om et vidundermiddel jeg kunne få tak i i store mengder og heller på med varmvann etterpå , som ikke kosta skjorta men det går vel ikke :) Får bare punge ut.

Lenke til kommentar

Hva slags avløpsåpner brukte du? 

Anbefaler på generell basis Mudin. Mye bedre enn div. drit du finner på matbutikken i alle fall. Det er flere grunner til dette, men at dette er det samtlige rørleggere jeg har møtt kun bruker dette har vært god nok grunn til å velge dette. Fåes kjøpt hos de fleste rørleggerforettninger, selv om det billigste stedet har vært Coop Bygg (i alle fall i trondheim), hvor prisen har vært halve, med 99kr flaska. 

Den veier nesten dobbelt så mye som normalt vann, og vil dermed synke raskt og komme til mange steder hvor ting kan samle seg opp. Har i alle fall horribel erfaring med sånn "matbutikk-greier". 

Er det dette du allerede har brukt, så må nok muligens mer trykk til ja. 

Lenke til kommentar

Det er vel snakk om hvor lenge det trenger å reagere. Plumbo funker som regel det bare man har tålmodighet og nok av det, men om kloakken er på tur ut av toalettet pleier det å haste litt. De har jo lært av Mudin og lansert tung-gel de også uten at jeg har sammenlignet innholdet. Ikke det at merkelappene er så nøyaktige at det gjør noe heller, og heller usannsynlig at en privatperson setter opp nok tester til å få en bra vurdering på hva som alltid er best.

Lenke til kommentar

Har testet Plumbo mang en gang, men slet tidvis med å få det til stedet hvor det var tett, og brukte mye tid og strev på å få godt nok resultat. I alle fall på de verre stedene.

Og en dag så hadde en i bokollektivet funnet pakken, og funnet på å rense selv. Selvsagt, i god tro så var hun litt uforsiktig, og endte med at driten stivnet til "betong". Og en saftig rørleggerregning kom som følge av dette. (var på grensen til at rørleggeren fjerne gulvet)

Rett og slett ikke verdt det. Sparer kanskje 50kr...  :hmm:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...