Gå til innhold

– Vi prøvekjørte en bensinbil!


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i det. Man trenger ikke høyere toppfart enn det Tesla tilbyr, som helt sikkert er årsaken til at de ikke gjør noe med det. Hadde de klart å kaste på en girkasse så hadde nok toppfarten vært like ekstrem som aksellerasjonen. Aksellerasjon er nok mer brukbart på offentlige veier, men de som har vett nok trykker ikke gasspedalen helt ned da slike krefter krever respekt.

 

Men når man lager en superbil så er det viktig med toppfart. En Tesla hadde tatt raskere av fra startlinjen, men hadde blitt grust på lange strekninger på f.eks Silverstone eller Nordscliefe - Nürnburgring.

Poenget jeg ville få frem var at man må ta toppfarten i betraktning om man sammenligner Tesla Model S med f.eks Porsche 918 eller en "treg" BMW M5. Imponerende aksellerasjon som ypper seg med kjempene, men Tesla Model S hører nok ikke hjemme i hyperbil-ligaen enda, om den i det hele tatt kan kalles en superbil.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

"den puslete akselerasjonen"

 

det å sammenligne en tesla med en vw polo er jo som å sammenligne et jagerfly med et propellfly, det finnes bensinbiler som får teslaen til å se ut som et propellfly i forhold http://www.side3.no/motor/verdens-aller-raskeste-biler/3466261.html

 

når det gjelder akselerasjon, se på gumperten 0-100 på 2.2 sek

av litt mer vanlige biler kan man se på porche 918 spyder 0-100 på 2.6 0-200 på 7.2 og 0-300 på 19.9

 

dessuten kan man jo se på hva andre elbiler som kanskje kunne vært sammenlignet med polo gjør 0-100 på mitsubishi miev for eksempel 15.2 sekunder....

 

Kilde på det? Google litt kjapt, og alle lå på det forventede "i underkant av 3 sekunder" som er omtrent det du oppnår (2.6-2.9 ca) før du er friksjonbegrenset om du ikke har store mengder downforce i lav hastighet (eller dekk som er bedre enn normale gatedekk). Som forøvrig ikke på noen måte får "Teslaen til å se ut som et propellfly, enn så lenge den gjør det på 3.2 sekund. (og har ikke feks spyderen også elmotor?)

 

AtW

poenget mitt var vel at det finnes bensin biler med bedre akselerasjon en teslaen og siden du sammeligner en tesla med en bensin bil til 200 000 inkl avgifter så kan man like godt også sammenligne en tesla med en bensinbil til mye mer en hva en tesla koster, det vil være en like fair sammenligning. nå er ikke jeg sikker på hva p85D hadde ksotet med avgifter i norge, men jeg tipper vel rundt 2 mill jeg vet ikke hva du får av akselerasjon i en bil til rundt 2 mill, men er ganske sikker på at den ikke vil være "puslete"

 

når jeg tok sa at gumperten gjør 0-100 på 2.2 sek er det noe jeg fant i artikkelen fra side3(den ene linken som var i inlegget mitt), om google sier noe annet tar jeg selvkritikk og inrømmer at jeg ikke sjekket kilden godt nok :) mulig det er forskjell i opgitt fart pga forskjell på teoretisk akselerasjon og faktisk akselerasjon.

 

og ja hybridbiler er de beste fordi motorene fyller ut svakeheten til hverandre, en el motor er ofte bedre i lave hastigheter men bensinmotoren har bedre dreiemoment i høye hastigheter og ved høyt turtall

elmotorene i hyperhybridbiler slår også inn i det bensinmotoren girer, noe som selvfølgelig vil gi deg noen tideler kortere akselerasjon en en ren bensinbil :)

 

vil også si at med dagens sports/super/hyper biler begynner målet 0-100 å bli et dårlig mål, hvertfall for p1 og 918 som gjør 0-300 på rundt 20 sek, tror ikke teslaen kjører så fort engang.....

Lenke til kommentar

 

 

"den puslete akselerasjonen"

 

det å sammenligne en tesla med en vw polo er jo som å sammenligne et jagerfly med et propellfly, det finnes bensinbiler som får teslaen til å se ut som et propellfly i forhold http://www.side3.no/motor/verdens-aller-raskeste-biler/3466261.html

 

når det gjelder akselerasjon, se på gumperten 0-100 på 2.2 sek

av litt mer vanlige biler kan man se på porche 918 spyder 0-100 på 2.6 0-200 på 7.2 og 0-300 på 19.9

 

dessuten kan man jo se på hva andre elbiler som kanskje kunne vært sammenlignet med polo gjør 0-100 på mitsubishi miev for eksempel 15.2 sekunder....

 

Kilde på det? Google litt kjapt, og alle lå på det forventede "i underkant av 3 sekunder" som er omtrent det du oppnår (2.6-2.9 ca) før du er friksjonbegrenset om du ikke har store mengder downforce i lav hastighet (eller dekk som er bedre enn normale gatedekk). Som forøvrig ikke på noen måte får "Teslaen til å se ut som et propellfly, enn så lenge den gjør det på 3.2 sekund. (og har ikke feks spyderen også elmotor?)

 

AtW

poenget mitt var vel at det finnes bensin biler med bedre akselerasjon en teslaen og siden du sammeligner en tesla med en bensin bil til 200 000 inkl avgifter så kan man like godt også sammenligne en tesla med en bensinbil til mye mer en hva en tesla koster, det vil være en like fair sammenligning. nå er ikke jeg sikker på hva p85D hadde ksotet med avgifter i norge, men jeg tipper vel rundt 2 mill jeg vet ikke hva du får av akselerasjon i en bil til rundt 2 mill, men er ganske sikker på at den ikke vil være "puslete"

 

når jeg tok sa at gumperten gjør 0-100 på 2.2 sek er det noe jeg fant i artikkelen fra side3(den ene linken som var i inlegget mitt), om google sier noe annet tar jeg selvkritikk og inrømmer at jeg ikke sjekket kilden godt nok :) mulig det er forskjell i opgitt fart pga forskjell på teoretisk akselerasjon og faktisk akselerasjon.

 

og ja hybridbiler er de beste fordi motorene fyller ut svakeheten til hverandre, en el motor er ofte bedre i lave hastigheter men bensinmotoren har bedre dreiemoment i høye hastigheter og ved høyt turtall

elmotorene i hyperhybridbiler slår også inn i det bensinmotoren girer, noe som selvfølgelig vil gi deg noen tideler kortere akselerasjon en en ren bensinbil :)

 

vil også si at med dagens sports/super/hyper biler begynner målet 0-100 å bli et dårlig mål, hvertfall for p1 og 918 som gjør 0-300 på rundt 20 sek, tror ikke teslaen kjører så fort engang.....

 

 

"Du" som i artikkelen her? Jeg har ikke sammenliknet med noen konkrete bensinbiler i den prisklassen. For brukeren er jo en "fair sammenlikning" en bil til samme pris, der gruser tesla alt som er en vanlig bensinbil på aks, i samme prisklasse.

 

Og hvor kommer hyperbiler inn i bildet? Tesla er ingen hyperbil, hverken i pris eller klasse, og det er ingen som har sagt man må sammenlikne med det. 

 

0-300 er jo forsåvidt overraskende slapt, det er jo omtrent det en MC bruker, og de er treeege fra 250 til 300. (bruker omlag 10 sekund opp til 250), på tide å skaffe seg et ordentlig kjøretøy :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja vil du ha en hard test, så kan vi jo sjekke om Teslaen er god til å holde ut "Wangan testen"

Raskt opp til 350 Kmh, også holde denne farten og høyere i minst 15 minutter...

http://oppositelock.jalopnik.com/wangans-infamous-blackbird-porsche-930-turbo-1520243773

 

Gjesp, 350 km/t er ikke fort, selv for 80 år siden klarte man å kjøre i 485 km/t med bensindrevet bil.

http://www.sirmalcolmcampbell.com/sir35.html

Lenke til kommentar

 

Tja vil du ha en hard test, så kan vi jo sjekke om Teslaen er god til å holde ut "Wangan testen"

Raskt opp til 350 Kmh, også holde denne farten og høyere i minst 15 minutter...

http://oppositelock.jalopnik.com/wangans-infamous-blackbird-porsche-930-turbo-1520243773

 

Gjesp, 350 km/t er ikke fort, selv for 80 år siden klarte man å kjøre i 485 km/t med bensindrevet bil.

http://www.sirmalcolmcampbell.com/sir35.html

 

 

350 Kmt i 15 minutter? Og deretter gjenta det neste dag og dagen deretter igjen?

Det er 15 minutter på høyt turtall med fullt laddetrykk non stop, artikkelen nevner blant annet en god del biler fra 90 tallet som klarte hastigheten, men ikke mer enn 3 minutter før motoren ble overopphetet.

 

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

 

 

Tja vil du ha en hard test, så kan vi jo sjekke om Teslaen er god til å holde ut "Wangan testen"

Raskt opp til 350 Kmh, også holde denne farten og høyere i minst 15 minutter...

http://oppositelock.jalopnik.com/wangans-infamous-blackbird-porsche-930-turbo-1520243773

 

Gjesp, 350 km/t er ikke fort, selv for 80 år siden klarte man å kjøre i 485 km/t med bensindrevet bil.

http://www.sirmalcolmcampbell.com/sir35.html

 

 

350 Kmt i 15 minutter? Og deretter gjenta det neste dag og dagen deretter igjen?

Det er 15 minutter på høyt turtall med fullt laddetrykk non stop, artikkelen nevner blant annet en god del biler fra 90 tallet som klarte hastigheten, men ikke mer enn 3 minutter før motoren ble overopphetet.

 

 

 

15 minutt er ganske lenge, og for å være helt ærlig, framstår det som en ganske kunstig test, klarer ting som bugatti veyron det feks? Ikke med full effekt ihvertfall, går vel tom for bensin før det har gått 15 minutt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

15 minutt er ganske lenge, og for å være helt ærlig, framstår det som en ganske kunstig test, klarer ting som bugatti veyron det feks? Ikke med full effekt ihvertfall, går vel tom for bensin før det har gått 15 minutt.

 

AtW

 

 

Er ikke en så veldig kunstig test, ulovlig er den.

Wangan er klengenavnet på en strekke motorvei i Tokyo, også kalt Bayshore route http://en.wikipedia.org/wiki/Bayshore_Route

Hvor det spesielt på 90 tallet, men også idag kappkjøres i høye hastigheter på nattestid, og hastighetene som oppnås eller var forventet var rundt 300-350 Kmt på 90 tallet og holde ut i 15 minutter.

Idag sies det at de fleste oppnår rundt 400 Kmt, riktignok finnes det videoer av Smokey Nagata og hans prosjekter som har nådd såpass høyt.

 

Hadde uansett vært morsomt å se om en elektrisk bil hadde klart å holde slike hastigheter.

 

Lenke til kommentar

 

 

15 minutt er ganske lenge, og for å være helt ærlig, framstår det som en ganske kunstig test, klarer ting som bugatti veyron det feks? Ikke med full effekt ihvertfall, går vel tom for bensin før det har gått 15 minutt.

 

AtW

 

 

Er ikke en så veldig kunstig test, ulovlig er den.

Wangan er klengenavnet på en strekke motorvei i Tokyo, også kalt Bayshore route http://en.wikipedia.org/wiki/Bayshore_Route

Hvor det spesielt på 90 tallet, men også idag kappkjøres i høye hastigheter på nattestid, og hastighetene som oppnås eller var forventet var rundt 300-350 Kmt på 90 tallet og holde ut i 15 minutter.

Idag sies det at de fleste oppnår rundt 400 Kmt, riktignok finnes det videoer av Smokey Nagata og hans prosjekter som har nådd såpass høyt.

 

Hadde uansett vært morsomt å se om en elektrisk bil hadde klart å holde slike hastigheter.

 

 

 

Heh, jeg mistenker det er en ganske liten prosent av bilister som driver ulovlig streetracing i tokyo, dessuten står det jo at den er 70 km lang? Trenger ikke å ha 350 i 15 minutt for å kjøre 70 km.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser at en japansk elbil passerte 370 km/t for 11 år siden: 

http://en.wikipedia.org/wiki/Eliica

 

Verdens første bil som klarte å komme over 100 km/t for 116 år siden var faktisk elektrisk:  

http://en.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente

 

I dag er den offisielle verdensrekorden for raskeste elektriske bil 495 km/t: 

http://en.wikipedia.org/wiki/Buckeye_Bullet

 

Raskeste hastighet som offisielt er oppnådd på Autobahn i Tyskland er 432 km/t, med en Mercedes bensindrevet bil for 77 år siden: 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W125_Rekordwagen

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

 

 

 

15 minutt er ganske lenge, og for å være helt ærlig, framstår det som en ganske kunstig test, klarer ting som bugatti veyron det feks? Ikke med full effekt ihvertfall, går vel tom for bensin før det har gått 15 minutt.

 

AtW

 

 

Er ikke en så veldig kunstig test, ulovlig er den.

Wangan er klengenavnet på en strekke motorvei i Tokyo, også kalt Bayshore route http://en.wikipedia.org/wiki/Bayshore_Route

Hvor det spesielt på 90 tallet, men også idag kappkjøres i høye hastigheter på nattestid, og hastighetene som oppnås eller var forventet var rundt 300-350 Kmt på 90 tallet og holde ut i 15 minutter.

Idag sies det at de fleste oppnår rundt 400 Kmt, riktignok finnes det videoer av Smokey Nagata og hans prosjekter som har nådd såpass høyt.

 

Hadde uansett vært morsomt å se om en elektrisk bil hadde klart å holde slike hastigheter.

 

 

 

Heh, jeg mistenker det er en ganske liten prosent av bilister som driver ulovlig streetracing i tokyo, dessuten står det jo at den er 70 km lang? Trenger ikke å ha 350 i 15 minutt for å kjøre 70 km.

 

AtW

 

 

70km er selve biten som kalles Wangan ja, men du kan kjøre en del lengere, pluss kjøre loop og ta returen.

Bil er faktisk ganske utbredt i Japan, og på 90 tallet var de en helt egen kultur, "Midnight Club" var jo ukentlige skriverier i bilblader om hvem som hadde vunnet over andre samt rekorder, helt fram til "klubben" forsvant etter ett trafikkuhell med noen gjenger på motorsykkel.

 

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i "utbredt", bil er jo utbredt i hele den "1. verden", inkludert japan, men relativt til andre land i gruppa er ikke bilholdet noe spesielt høyt i japan. Uansett endrer jo ikke det at en liten prosent av bilister driver ulovlig streetracing i tokyo.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i "utbredt", bil er jo utbredt i hele den "1. verden", inkludert japan, men relativt til andre land i gruppa er ikke bilholdet noe spesielt høyt i japan. Uansett endrer jo ikke det at en liten prosent av bilister driver ulovlig streetracing i tokyo.

 

AtW

 

Vil nok tro at den prosentbiten fortsatt vil være høyest i Tokyo sammenlignet med andre byer.

Lenke til kommentar

 

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i "utbredt", bil er jo utbredt i hele den "1. verden", inkludert japan, men relativt til andre land i gruppa er ikke bilholdet noe spesielt høyt i japan. Uansett endrer jo ikke det at en liten prosent av bilister driver ulovlig streetracing i tokyo.

 

AtW

 

Vil nok tro at den prosentbiten fortsatt vil være høyest i Tokyo sammenlignet med andre byer.

 

 

Ja, og?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Ja, og?

 

AtW

 

 

Ergo, utbredt bilkultur.

 

 

 

Åja, du mente at prosenten som eide bil var høyere i tokyo enn i andre byer? Andre byer i japan da eller? Jeg ville ikke tro prosentandelen er spesielt høy i verdenssammenheng, tvert imot har tokyo ganske lite privatbilisme tatt folketallet i betraktning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Åja, du mente at prosenten som eide bil var høyere i tokyo enn i andre byer? Andre byer i japan da eller? Jeg ville ikke tro prosentandelen er spesielt høy i verdenssammenheng, tvert imot har tokyo ganske lite privatbilisme tatt folketallet i betraktning.

 

AtW

 

 

Niks, fortsatt ute på bærtur.

Med utbredt bilkultur så vil jeg si at antallet med bil interesse er høyere i Japan, siden de ikke har mye boareal til å ha en hage, så blir det mer fokus på bilen istedet for de som har det.

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...