Gå til innhold

– Vi prøvekjørte en bensinbil!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten å ha tatt meg bryet med å lese, er det som nevnt åpenbart satire, men artikkelen er også rimelig håpløs (men igjen - satire). Skribenten (og testerne) går jo bevisst inn for å "hate" bensinbiler, og alt som da er ulikt en el-bil, er negativt.

Selv så liker jeg motorlyden, jeg elsker giringen, og eksosen gjør meg ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å ha tatt meg bryet med å lese, er det som nevnt åpenbart satire, men artikkelen er også rimelig håpløs (men igjen - satire). Skribenten (og testerne) går jo bevisst inn for å "hate" bensinbiler, og alt som da er ulikt en el-bil, er negativt.

Selv så liker jeg motorlyden, jeg elsker giringen, og eksosen gjør meg ingenting.

 

Ting som eksos er jo en helt åpenbar ulempe, det er jo ikke håpløst å mene det, å mene noe annet vil jeg derimot si er ganske håpløst :)

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv sluker jeg lett en liter på mila med mine biler, men det plager meg ikke, jeg har råd til drivstoffet. Verre er det med dem som kunne ha tenkt seg en elbil men ikke har råd fordi de betaler så mye i avgifter. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe elbil selv om de ble enda billigere. Det er bare ingen sjel eller nytelse å kjøre elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsom artikkel. Men om jeg hadde hatt en halv million til å bruke på bil så hadde jeg nok heller gått for en rattlende, illeluktende og treg sportsbil fremfor en Tesla.

 

Det er ikke det samme uten å kjenne rompa di bli stimulert av det mørke brommet til en V8er som blir startet på en kald morgen.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

... eksosen gjør meg ingenting.

 

Kanskje ikke, men den skader lokalmiljøet, den skader barn og eldre i lokalmiljøet, og den skader planeten som barna skal leve på, så strengt tatt så er jeg ikke så interessert i hvor bra du trives med den. Din egoisme trenger du ikke dele med oss.

 

Hadde kjørt elektrisk selv om jeg hadde hatt råd, og lever godt med stadig strengere krav til avgasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv sluker jeg lett en liter på mila med mine biler, men det plager meg ikke, jeg har råd til drivstoffet. Verre er det med dem som kunne ha tenkt seg en elbil men ikke har råd fordi de betaler så mye i avgifter. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe elbil selv om de ble enda billigere. Det er bare ingen sjel eller nytelse å kjøre elbil.

 

Du må ha deg en elbil med atomreaktor ombord da :D

Men du må regne med litt surring fra en turbin da i allefall.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

... eksosen gjør meg ingenting.

Kanskje ikke, men den skader lokalmiljøet, den skader barn og eldre i lokalmiljøet, og den skader planeten som barna skal leve på, så strengt tatt så er jeg ikke så interessert i hvor bra du trives med den. Din egoisme trenger du ikke dele med oss.

 

Hadde kjørt elektrisk selv om jeg hadde hatt råd, og lever godt med stadig strengere krav til avgasser.

 

Nå tenkte jeg mer på ekosen som lukt. At den er forurensende er jo helt klart ikke bra, men for min del så er det å fase ut bensin/diesel ikke særlig artig :p (Ref. profilbilde).

Selv om det mest sannsynlig kommer en dag dette også.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Uten å ha tatt meg bryet med å lese, er det som nevnt åpenbart satire, men artikkelen er også rimelig håpløs (men igjen - satire). Skribenten (og testerne) går jo bevisst inn for å "hate" bensinbiler, og alt som da er ulikt en el-bil, er negativt.

Selv så liker jeg motorlyden, jeg elsker giringen, og eksosen gjør meg ingenting.

 

Ja, det er vel stort sett de utenfor bilen som plages av eksosen din. Syklistene, fotgjengerne, de som venter på bussen osv. Røykerne har det på samme måte, de plages jo ikke av røyken sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uten å ha tatt meg bryet med å lese, er det som nevnt åpenbart satire, men artikkelen er også rimelig håpløs (men igjen - satire). Skribenten (og testerne) går jo bevisst inn for å "hate" bensinbiler, og alt som da er ulikt en el-bil, er negativt.

Selv så liker jeg motorlyden, jeg elsker giringen, og eksosen gjør meg ingenting.

Ja, det er vel stort sett de utenfor bilen som plages av eksosen din. Syklistene, fotgjengerne, de som venter på bussen osv. Røykerne har det på samme måte, de plages jo ikke av røyken sin.

 

 

Sånn?  :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"den puslete akselerasjonen"

 

det å sammenligne en tesla med en vw polo er jo som å sammenligne et jagerfly med et propellfly, det finnes bensinbiler som får teslaen til å se ut som et propellfly i forhold http://www.side3.no/motor/verdens-aller-raskeste-biler/3466261.html

 

når det gjelder akselerasjon, se på gumperten 0-100 på 2.2 sek

av litt mer vanlige biler kan man se på porche 918 spyder 0-100 på 2.6 0-200 på 7.2 og 0-300 på 19.9

 

dessuten kan man jo se på hva andre elbiler som kanskje kunne vært sammenlignet med polo gjør 0-100 på mitsubishi miev for eksempel 15.2 sekunder....

Lenke til kommentar

"den puslete akselerasjonen"

 

det å sammenligne en tesla med en vw polo er jo som å sammenligne et jagerfly med et propellfly, det finnes bensinbiler som får teslaen til å se ut som et propellfly i forhold http://www.side3.no/motor/verdens-aller-raskeste-biler/3466261.html

 

når det gjelder akselerasjon, se på gumperten 0-100 på 2.2 sek

av litt mer vanlige biler kan man se på porche 918 spyder 0-100 på 2.6 0-200 på 7.2 og 0-300 på 19.9

 

dessuten kan man jo se på hva andre elbiler som kanskje kunne vært sammenlignet med polo gjør 0-100 på mitsubishi miev for eksempel 15.2 sekunder....

 

Kilde på det? Google litt kjapt, og alle lå på det forventede "i underkant av 3 sekunder" som er omtrent det du oppnår (2.6-2.9 ca) før du er friksjonbegrenset om du ikke har store mengder downforce i lav hastighet (eller dekk som er bedre enn normale gatedekk). Som forøvrig ikke på noen måte får "Teslaen til å se ut som et propellfly, enn så lenge den gjør det på 3.2 sekund. (og har ikke feks spyderen også elmotor?)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere rene bensinbiler som kan slå Tesla på 0 til 100, men det er vanligvis biler til 3-10 ganger prisen, type Lamborghini Sesto Elemento, Bugatti Veyron SuperSport og Pagani Zonda R.

 

Porsche 918 og McLaren P1 er hybridbiler. Det er ingen tvil om at elbiler gir bedre dreiemoment og kan derfor banke de fleste bensinbiler i aksellerasjon, som er årsaken til at superbiler nå begynner å bli hybrider.

 

Men aksellerasjon er ikke alt. Toppfarten til Model S er relativt lav. Faktisk veldig lav i betraktning til prisklasse.

Lenke til kommentar

 

Porsche 918 og McLaren P1 er hybridbiler. Det er ingen tvil om at elbiler gir bedre dreiemoment og kan derfor banke de fleste bensinbiler i aksellerasjon, som er årsaken til at superbiler nå begynner å bli hybrider.

 

 

En presisering her (forutsatt utveksling), så må ikke bedre dreiemoment på motoren føre til høyere aks, F1-biler er feks et typisk eksempel på kjøretøy med moderat dreiemoment og svært god aks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bedre dreiemoment, ikke mer.

 

Aksellerasjon ligger i hvor mye dreiemoment du har tilgjengelig til en hver tid.

 

 

The 85 kWh Signature's top speed is 125 mph (201 km/h) and it accelerates from 0 to 60 miles per hour (0 to 97 km/h) in 5.4 seconds due to instant torque provided by the electric motor.[8]

 

 

Toppfarten til Tesla i Norge er vel 110 km/t, og da kun på enkelte utvalgte strekninger... 

 

Og poenget var? Ikke vits i å kjøpe en Ferrari eller at man burde sette en fartssperre på alle biler?

 

Når man starter en diskusjon som omhandler 0 til 100 og ytelse i sammenligning med bensinmotorer så bør man få med seg hele historien. En Tesla kan aksellerere raskere enn de aller fleste biler, men når den har en toppfart en del lavere enn min relativt svake stasjonsvogn så synes jeg absolutt at det er et viktig poeng å dra frem.

 

Man har nok ikke bruk for 250 km/t i Norge, men så har man heller ikke særlig bruk for 600Nm på hjula heller, med mindre man liker å ødelegge dekk og understyre inn i trær.

Lenke til kommentar

Dreiemoment ved hjulet bestemmer ja, men takket være den moderne oppfinnelsen gir, så er det effekten til motoren som bestemmer, og den er bestemt av kombinasjonen av dreiemoment og turtall. Så dreiemomentet ved motoren bestemmer ikke akselerasjonen.

 

Poenget er vel at man ikke har bruk for så ekstrem toppfart. Aksen har man jo "bruk for" i den forstand at det er artigere og raskere og akselerere mye.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...