Ragnar Skj Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Kun for Tandberg entusiaster Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Ovidia2 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Hihi så stygt at det er fint! Slike hyller hadde jo alle før..men nå er det superkult som et fotomotiv! Hilsen Tove Lenke til kommentar
Fredrik N. Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Artig bilde, Ragnar! Selv om det er en ren avbildning er det jo allikevel en fin komposisjon. Og et naturlig lys. Herlig motiv! mvh Fredrik Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Hihi så stygt at det er fint! Slike hyller hadde jo alle før..men nå er det superkult som et fotomotiv! Hilsen Tove Takk for kommentar ! Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Artig bilde, Ragnar! Selv om det er en ren avbildning er det jo allikevel en fin komposisjon. Og et naturlig lys. Herlig motiv! mvh Fredrik Hei Fredrik, dette er jo bare ment som en liten nostalgitripp for de som for lengst har stuet bort gamle stereoanlegg, og Tandberg var jo i føringen med sine produkter. Har ikke gjort noe som helst i forhold til lyssetting eller lignende, så det fototekniske er så som så. Men så er da heller ikke det meningen med presentasjonen denne gang. Skj Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Hei, Ragnar. Det virker som om du også er Tandberg-entusiast, for i seksjonen er det plassert noen utmerkede klenodier, som sikkert har et "godt hjem" ! Et artig bilde, men ITT-radioen øverst til høyre burde vært klonet bort (Bare spøk !). Jeg hadde noe Tandberg-utstyr i min ungdom, men interessen dreide etter hvert i retning av japansk HiFi-utstyr, og den utstyrsinvasjonen var vel noe av årsaken til at Tandbergs Radiofabrikk gikk konkurs i 1978. M v h Albert. Lenke til kommentar
Olav Leistad Hove Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Herlig nostalgisk bilde. Hvis du er så heldig å ha denne samlingen på stua er jeg sjalu på deg Jeg har en Sølvsuper 11 med Tandberg høytalere. Egner seg ypperlig til avspilling av Spotify! Har beholdt platespilleren og LP - samlingen også. Men båndspilleren skulle jeg gjerne ha hatt. Har en del bånd liggende - hvis det er liv i dem enda. Begrepet "Evig eies kun det teipte" er vel en sannhet med modifikasjoner Hilsen Olav Lenke til kommentar
JonHa Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Hei Ragnar! Oj! Hva?! .. Tandberg! ... og så et smil fra øre til øre :-) For en herlig morgen! :-) Utmerket utsnitt og komposisjon med ypperlig eksponering, skarphet, og naturlige farger som fremhever juvelene. Har selv også TB9100X blant annet. Dette var flott Ragnar - kanskje det blir et Tandberg-år i år ... :-) Mvh, Jon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Datidens stereo/hi -fi oppsett , mange godbiter her. Jeg hadde nesten lik spolebåndopptaker og angrer i dag på at jeg solgte den. Det er synd at Tandberg ikke eksisterer som produsent av hi fi lengre. Det andre norske merkenavnet Radionette ble kjøpt av et selskap i østen. Har faktisk sett produkter med navnet Radionette på , de har ingenting med den norske fabrikken å gjøre. Mvh Alec Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Hei, Ragnar. Det virker som om du også er Tandberg-entusiast, for i seksjonen er det plassert noen utmerkede klenodier, som sikkert har et "godt hjem" ! Et artig bilde, men ITT-radioen øverst til høyre burde vært klonet bort (Bare spøk !). Jeg hadde noe Tandberg-utstyr i min ungdom, men interessen dreide etter hvert i retning av japansk HiFi-utstyr, og den utstyrsinvasjonen var vel noe av årsaken til at Tandbergs Radiofabrikk gikk konkurs i 1978. M v h Albert. Hei Albert, og takk for din fine kommentar. Tandbergutstyret som i sakens anledning ble båret opp fra kjellerstua og plassert i den gamle, men gode veggseksjon som også begynner å bli et klenodium. Kjøpte senere store høyttalere fra Tandberg som fortsatt er i bruk - og fortsatt holder stand i forhold til langt nyere og mer kostbart utstyr. Nei, det gamle Tandberg utstyret har jeg slett ikke hjerte til å kaste. Det er kjært fortsatt å ha det, du vet det vekker gamle minner ! Skj Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Herlig nostalgisk bilde. Hvis du er så heldig å ha denne samlingen på stua er jeg sjalu på deg Jeg har en Sølvsuper 11 med Tandberg høytalere. Egner seg ypperlig til avspilling av Spotify! Har beholdt platespilleren og LP - samlingen også. Men båndspilleren skulle jeg gjerne ha hatt. Har en del bånd liggende - hvis det er liv i dem enda. Begrepet "Evig eies kun det teipte" er vel en sannhet med modifikasjoner Hilsen Olav Hei og takk for utfyllende kommentar. Har en del gamle teiper med gamle slagere, må nok forsøke å fyre opp båndspilleren igjen. På høyeste hastighet er jo kvaliteten veldig bra (men lydhodene må renses med jevne mellomrom). Skj Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Hei Ragnar! Oj! Hva?! .. Tandberg! ... og så et smil fra øre til øre :-) For en herlig morgen! :-) Utmerket utsnitt og komposisjon med ypperlig eksponering, skarphet, og naturlige farger som fremhever juvelene. Har selv også TB9100X blant annet. Dette var flott Ragnar - kanskje det blir et Tandberg-år i år ... :-) Mvh, Jon Hei og takk for hyggelig kommentar. Var i tvil hvorvidt jeg skulle gå deg i næringen vedrørende Tandberg- presentasjon, men som du ser falt jeg for fristelsen. Håper det ikke forstyrrer for dine eventuelle planer om senere utlegging av Tandbergprodukter. Skj Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Datidens stereo/hi -fi oppsett , mange godbiter her. Jeg hadde nesten lik spolebåndopptaker og angrer i dag på at jeg solgte den. Det er synd at Tandberg ikke eksisterer som produsent av hi fi lengre. Det andre norske merkenavnet Radionette ble kjøpt av et selskap i østen. Har faktisk sett produkter med navnet Radionette på , de har ingenting med den norske fabrikken å gjøre. Mvh Alec Ja, det slikt man kan angre på i dag. Var så dum og solgte min Kurer reiseradio, selv om dette ikke er Tandberg så ville vært fint å hatt den i samlingen av gammelt utstyr. Men nå har jeg jo avslørt hvor båndopptakeren er, så den må nok passes godt på ! Takk for din svært hyggelige kommentar. Skj Lenke til kommentar
JonHa Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Hei Ragnar! Oj! Hva?! .. Tandberg! ... og så et smil fra øre til øre :-) For en herlig morgen! :-) Utmerket utsnitt og komposisjon med ypperlig eksponering, skarphet, og naturlige farger som fremhever juvelene. Har selv også TB9100X blant annet. Dette var flott Ragnar - kanskje det blir et Tandberg-år i år ... :-) Mvh, Jon Hei og takk for hyggelig kommentar. Var i tvil hvorvidt jeg skulle gå deg i næringen vedrørende Tandberg- presentasjon, men som du ser falt jeg for fristelsen. Håper det ikke forstyrrer for dine eventuelle planer om senere utlegging av Tandbergprodukter. Skj Hei Ragnar, Mitt inslag var å slå et slag for FM som jeg og mange med meg mener er langt bedre enn DAB(+). Det være seg Tandberg eller andre fabrikat så synes jeg det er rett og slett bade synd og uklokt å bruke enormt mye penger på for å tvinge fram noe som kanskje folk flest ikke er interessert I. nettopp fordi de har noe som fungerer utmerket og også gir en aldeles utmerket lydgjengivelse. Det er også skuffende å lese en artikkel at de har inkludert nettradio sendinger for å få DAB-lyttertallet uriktig høyere - hvis nå disse opplysningene er korrekte. Se bare på mobiltelefoner, for eksempel, Det kommer jo ut Nye og bedre utgaver så ofte att en knapt rekker å snu seg rundt. Så når en har gode produkter som lever i beste velgånde, enten det er Tandberg eller andre merker så synes jeg i dette tilfelle and FM skulle få leve lenger. - en dag fremtiden ser jeg ikke bort fra at det vil komme noe som tar over for FM, men da bør det bli noe som er minst like god på lydkvaliteten som FM. - Fra FM til DAB eller DAB+ vil jeg sammenligne å gå baklengs, fra 1080P HD til 720P HD/ - kanskje tilbake til Standard på TV'n Så at du vil gå meg i næringen behøver du absolutt ikke bekymre deg for. Ditt inslag var for meg overaskende positivt og håper nå at det vil være andre som slenger seg på, enten det er Tandberg eller andre klenodier der ute, selv om Tandberg skiller seg ut på mange områder gjennom de verdien som lå til grunn for hele miljøet der. Ha en fin dag/kveld Ragnar, og takk for ditt fine innslag - historien er viktig å huske. Mvh, Jon Lenke til kommentar
JonHa Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Måtte bare legge til at det var en glede å se både Huldra 9 og TR1000. Ganske imponerende å se at Huldra 9 har fininnstilling på KB2! Høytalerene er vel kanskjTL1510? Mvh, Jon Lenke til kommentar
aagesp Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Artig å se noen av produktene igjen. Jeg hadde selv flere av disse, men en samler håvet inn alt for noen år siden. Tilsvarende japansk utstyr er jo "kjønnsløst" i forhold til dette. Noen av produktene var jo møbler, mens østens produkter var tekniske dingser, og ikke var de teknisk bedre heller. På kassettsiden var det vel bare Nakamichi som kunne måle seg Tandberg produktene den gang. På båndspiller siden var det sveitsiske Revox. Sistnevnte antagelig lite kjent i Norge. Den ble mye benyttet i profesjonelle oppdrag. Det forteller mye om det tekniske nivået på produktene. mvh aagesp Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Hei Ragnar! Oj! Hva?! .. Tandberg! ... og så et smil fra øre til øre :-) For en herlig morgen! :-) Utmerket utsnitt og komposisjon med ypperlig eksponering, skarphet, og naturlige farger som fremhever juvelene. Har selv også TB9100X blant annet. Dette var flott Ragnar - kanskje det blir et Tandberg-år i år ... :-) Mvh, Jon Hei og takk for hyggelig kommentar. Var i tvil hvorvidt jeg skulle gå deg i næringen vedrørende Tandberg- presentasjon, men som du ser falt jeg for fristelsen.Håper det ikke forstyrrer for dine eventuelle planer om senere utlegging av Tandbergprodukter. Skj Hei Ragnar, Mitt inslag var å slå et slag for FM som jeg og mange med meg mener er langt bedre enn DAB(+). Det være seg Tandberg eller andre fabrikat så synes jeg det er rett og slett bade synd og uklokt å bruke enormt mye penger på for å tvinge fram noe som kanskje folk flest ikke er interessert I. nettopp fordi de har noe som fungerer utmerket og også gir en aldeles utmerket lydgjengivelse. Det er også skuffende å lese en artikkel at de har inkludert nettradio sendinger for å få DAB-lyttertallet uriktig høyere - hvis nå disse opplysningene er korrekte. Se bare på mobiltelefoner, for eksempel, Det kommer jo ut Nye og bedre utgaver så ofte att en knapt rekker å snu seg rundt. Så når en har gode produkter som lever i beste velgånde, enten det er Tandberg eller andre merker så synes jeg i dette tilfelle and FM skulle få leve lenger. - en dag fremtiden ser jeg ikke bort fra at det vil komme noe som tar over for FM, men da bør det bli noe som er minst like god på lydkvaliteten som FM. - Fra FM til DAB eller DAB+ vil jeg sammenligne å gå baklengs, fra 1080P HD til 720P HD/ - kanskje tilbake til Standard på TV'n Så at du vil gå meg i næringen behøver du absolutt ikke bekymre deg for. Ditt inslag var for meg overaskende positivt og håper nå at det vil være andre som slenger seg på, enten det er Tandberg eller andre klenodier der ute, selv om Tandberg skiller seg ut på mange områder gjennom de verdien som lå til grunn for hele miljøet der. Ha en fin dag/kveld Ragnar, og takk for ditt fine innslag - historien er viktig å huske. Mvh, Jon Ja det blir en nedtur for mange når FM-båndet stenges. En æra innenfor fantastisk lydkvalitet via radio tar slutt, og som begynte da den startet. Sammenligningen med TV-bilder fra det som man i dag kaller full HD/1080P til 720 er i denne sammenheng en god sammenligning. (Vanlige TV-sendinger sendes dessverre bare i 720P i dag)Benevnelsen på Tandberg høyttalerne må jeg få sjekket nærmere. Anlegget befinner seg på min fritidseiendom og det går noen dager mellom hver gang jeg er der. Hyggelig med dine kommentarer og betraktninger Jon. Skj Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Artig å se noen av produktene igjen. Jeg hadde selv flere av disse, men en samler håvet inn alt for noen år siden. Tilsvarende japansk utstyr er jo "kjønnsløst" i forhold til dette. Noen av produktene var jo møbler, mens østens produkter var tekniske dingser, og ikke var de teknisk bedre heller. På kassettsiden var det vel bare Nakamichi som kunne måle seg Tandberg produktene den gang. På båndspiller siden var det sveitsiske Revox. Sistnevnte antagelig lite kjent i Norge. Den ble mye benyttet i profesjonelle oppdrag. Det forteller mye om det tekniske nivået på produktene. mvh aagesp Tandbergproduktene med sine fine kabinetter og tre-innramminger og kvalitet har virkelig "sjel", og passer godt i for eksempel en kjellerstue. Takk for ytterligere opplysninger og fine kommentarer. Skj Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Joda, hadde en atskillig eldre og mer klassisk Tandberg båndopptaker modell enn dette. Men nå er det mange år siden både den og hundrevis av timer med musikk gikk på dynga. I dag er det jo kun digitalt som gjelder. Den seksjonen og de høytalerne er kanskje vel så - eller enda mer klassiske enn det utstyret som er plassert i den. Roar Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Joda, hadde en atskillig eldre og mer klassisk Tandberg båndopptaker modell enn dette. Men nå er det mange år siden både den og hundrevis av timer med musikk gikk på dynga. I dag er det jo kun digitalt som gjelder. Den seksjonen og de høytalerne er kanskje vel så - eller enda mer klassiske enn det utstyret som er plassert i den. Roar Jeg hadde også en spolebåndopptaker fra midten av 60 åra med en slags 4 veis spak ned til høyre, men dessverre gone forever. Seksjonen tror jeg ble anskaffet i ca 1970 pluss/minus, men still going strong. Skj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg