Gå til innhold

Ny Dell minitower mangler harddiskramme

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp inn en ny Optiplex 7020 MT her på jobben, og utenom at prisen var kriminelt høy i forhold til kvaliteten på komponentene ("søppel" beskriver dem vel best) manglet den også den ene plastikkramma som må brukes for å montere harddisker i 3.5" brønnene. I vareteksten står det helt utvetydig at denne modellen har 2 interne 3.5" harddiskbrønner og da må vi vel kunne forvente at den har to harddiskbrønner som kan brukes, ikke at vi skal kunne bruke 1 og så punge ut flere hundre kroner ekstra hvis vi vil montere noe i den andre?

post-7212-0-32648200-1429863715_thumb.jpg

Nå er det store forskjeller på bedrifts- og forbrukerkjøp, men det ville vel aldri blitt godtatt hvis f.eks. Antec solgte kabinetter eller Komplett solgte ferdig-PCene sine uten harddiskrammer? Jeg har nå bygd mine egne PCer siden slutten av 90-tallet, og ville aldri funnet meg i å måtte kjøpe ekstra deler bare for å montere harddisker i et kabinett, men kontaktet salgsstedet og enten hevet kjøpet eller krevd at de skaffet meg de manglende delene på røde rappen.

Har noen støtt på lignende problemer med Dell-maskiner før, og hvordan fikk dere løst det? Å komme frem til kundestøtten deres er jo et helt dagsverk i seg selv.

Endret av Olethros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hej Olethros

Maskinen har ganske rigtig 2x3.5" harddiskbrønde, som begge kan bruges. Plastic "rammen" skal kun bruges, såfremt man installerer en 2.5" harddisk i brønden. Så du kan sagtens bruge begge brønde uden at være nødt til at købe en ekstra HDD carrier. 

Harddisken i den øverste brønd er dog en 2.5" HDD, og kan derfor ikke passe i maskinen uden carrieren. 

Umiddelbart ser det derfor ikke ud til at der mangler noget i din ordre, eller at du ikke kan udnytte de funktioner der var nævnt i produkt beskrivelsen. 

Jeg beklager hvis du har fundet vores beskrivelse af produktet mangelfuldt, men det ser altså ud til at der er alt det i maskinen, som der er bestilt. 

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLytter og Facebook
Lenke til kommentar

Om det er samme brønnene/rammene som er i SFF utgavene, så er det mulig å montere 2x 2.5" disker i den ramma :)

Og ja, på alle maskinene vi har fra Dell, så er det rammer på det som er levert av disker, ikke mer. 
Kan ikke huske om dete gjelder Precision også..

Endret av Thombr86
Lenke til kommentar

Hei og takk for raskt svar.

Harddisken som er montert i den øverste brønnen er 3.5", ikke 2.5". Som man ser på bildet under er den 101.6mm bred, ikke 69.85mm, og produktnummeret ST500DM002 svarer helt utvilsomt til en 3,5" disk. Det er ikke mulig å montere 3.5" enheter direkte i disse brønnene; de er for brede og mangler skruehull eller andre måter å feste dem på.

post-7212-0-17769700-1429870214_thumb.jpg

Rammene er definitivt ikke de samme som i 7020 SFF. De som står i MT-modellen kan ikke brukes til å montere 2.5" enheter, kun én 3.5" disk. Dells delenummer for disse er 1B31D2600-600-G, og det er ikke nevnt noe sted på deres support- eller butikksider at de må kjøpes inn separat hvis man skal montere en harddisk i en Opt7020MT. De er faktisk ikke listet opp blandt reservedeler og tilbehør i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Prøv at send mig dit ordrenummer i en privat besked, så undersøger jeg gerne sagen nærmere, om hvorvidt det er en fejl eller ej. Kan du samtidig fortælle hvor du har læst at der er 2 x 3.5" brønde, der er klar til brug? Finder ikke umiddelbart denne info når jeg læser produkt beskrivelsen online. 

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Endret av DellCare
Lenke til kommentar

Fra http://www.dell.com/no/bedrifter/p/optiplex-7020-desktop/pd?refid=optiplex-7020-desktop#TechSpec

Porter, spor og kabinett

Kabinett

Minitårn

Mål (H x B x D) cm/(tommer): 36,0 x 17,5 x 41,7 / (14,2" x 6,9" x 16,4")

Min. Vekt (kg/pund): 9,4/20,68

Antall brønner: to interne på 3,5" og to eksterne på 5,25"

Utvidelsesspor: 1 PCIe x16 i full høyde, 1 PCIe x16 i full høyde (kablet x 4), 1 PCIe x1 i full høyde, 1 PCI i full høyde

Det står riktignok ikke "klar til bruk," men det står heller ikke "to interne 3.5" hvorav kun den ene kan brukes uten å bestille ekstrautstyr."

Og ja, på alle maskinene vi har fra Dell, så er det rammer på det som er levert av disker, ikke mer. 

Kan ikke huske om dete gjelder Precision også..

Jeg har undersøkt en Opt2010MT maskin vi kjøpte inn tidligere, og også her er det kun harddiskramme i den ene brønnen. Så dette er sannsynligvis noe Dell gjør helt bevisst for å kutte kostnadene pr. enhet med et par ekstra kroner, og ikke noe montørene bare glemmer av og til. Spørsmålet blir da om dette faktisk er stuerent i forhold til kjøpsloven.

Endret av Olethros
Lenke til kommentar

Hej igen

Bedriftskunder falder ikke ind under købelovens bestemmelser, da denne udelukkende er gældende for privat kunder, Dog vil jeg med glæde undersøge dette internt, og vende tilbage med et svar. 

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Lenke til kommentar

Hej Olethros

Kunne du eventuelt sende mig dit servicetag eller ordrenummer i en privat besked, så jeg kan undersøge sagen helt i dybden?

På forhånd tak. 

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...