Gå til innhold

Betale for modifikasjoner(mods) Steam Workshop.


Anbefalte innlegg

 

Forøvrig - I tillegg til at Steam kun gir modderen 25%, så betaler de heller ikke ut mindre enn $100. Så selger en mod for mindre enn $400, så tar de 100%.

Det kan vel virkelig ikke stemme,

da ingen modder kommer til å selges for $400!

 

Det er vel heller sånn at de samler opp $100 før de betaler ut noe,

så viss man f.eks selger en mod til $2,

må man selge modden 200 ganger for å få ut noen penger.

 

Det er også en form for sikkerhet. Om en modd ligger ute i noen dager og det viser seg å være scam, altså kopiert, så rekker de ikke tjene penger før det blir merket og lagt ned. Eventuelt kan steam levere pengene dit de hører hjemme om det er en blåkopi av en annen mod som allerede ligger ute for salg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er å mene at de som produserer mods og liknende fortjener litt penger for arbeidet sitt, det er jeg forsåvidt enig i. En donasjonsknapp ville fungert mye bedre. Det som skjer nå, er rett og slett ikke greit, imo. Det er en form for pay-what-you-want, men denne har et minstetak, altså kan man ikke velge å betale 0. Og hva hindrer Valve å fjerne muligheten for å ha mods gratis på Steam workshop i det hele tatt? I tillegg er det Valve/Bethesda som får mesteparten av pengene, ikke modderen, noe som gjør det tydelig at målet først og fremst er å få mer penger til Valve/Bethesda, ikke å belønne moddere.

Uten Valve eller Bethesda, ingen intensiver for å jobbe for noe hvis målet er å tjene en slant med penger. De fleste som lager mods er studenter og folk som generelt bare ønsker å trene samt øke sjansene for å få en fot innenfor industrien ved å peke til mods man har laget. 

 

Folk som tidligere ikke gadd lage mods, vil nå få et intensiv for å gjøre det gjennom et slikt system. 

Og vi vil se en gruppe kreative og flinke utviklere som har vært i industrien lenge hoppe på og lage mods til sitt favorittspill i sin fritid, og de eventuelle inntektene vil være intensiv til å faktisk fullføre. 

 

Man trenger jo ikke kjøpe en mod uansett. Det er opp til utvikleren selv om han eller hun vil selge denne. Det er jo ikke slik at om man ønsker å distribuere sin mod gjennom steam, så må den betales for. Man kan som utvikler fremdeles legge ut sin mod gratis. 

 

"To help you understand why we thought this was a good idea, our main goals were to allow mod makers the opportunity to work on their mods full time if they wanted to, and to encourage developers to provide better support to their mod communities. We thought this would result in better mods for everyone, both free & paid."

- Valve

 

Det finnes allerede early-access-mods, som er fullstendig latterlig. Modskaperne stjeler i øst og vest, og Valve gjør i bunn og grunn ingenting med det. Ja, det er ulovlig, men det virker ikke til å være nok. Moddere stjeler mods fra diverse steder, og laster de opp på Steam med betaling. Valve gjør ikke noe med det dersom ikke den originale modderen sier ifra. Hva skjer så? Sannsynligvis vil den stjålne modden bli fjernet fra Steam, og Valve er ikke akkurat kjent for å betale tilbake penger. Da er både modden og pengene borte. Det samme kan skje dersom moddere stjeler teksturer, animasjoner og videre fra andre mods. 

 

 

For noe tull. De forstod jo at det ikke fungerte helt som planlagt å forandre på strukturen til et veletablert spill som Skyrim, og alle som har betalt for en mod før systemet ble tatt ned får tilbake pengene sine. Dette har hendt flere ganger med spill som har dukket opp der som åpenbart var "scam". De dro ned spillene og gav pengene tilbake der de hørte hjemme. 

 

De vil uansett se på systemet til et senere tidspunkt, ettersom ideen er fantastisk.

 

Som sagt er løsningen ganske enkel. Steam beholder pengene til en viss sum før de blir trekket fra kontoen til de som kjøper, samt levert den som opplastet modden. På den måten kan modden bli rapportert om den åpenbart er kopiert fra et sted, slik at verken oss - brukerne mister penger, eller dem - scammerne får penger. Om de enten beholder pengene til kontoen er nådd 500 dollar, eller modden har vært ute 1 uke uten problemer fungerer.

 

  Det er absolutt ingen form for kvalitetssikring. Ved DLC har man i det minste et selskap å forholde seg til. Hva gjør man hvis en mod slutter å fungere? Det er ingenting forbrukeren kan gjøre. Det er mange måter mods kan slutte å fungere på- Mange mods fungerer dårlig sammen, dette kan heller ikke forbrukerne gjøre noe med. Igjen, det er absolutt ingen kvalitetssikring. Det er nok av eksempler på mods som blir ødelagt av patcher og liknende også. Modderne som sitter bak velger selv hva de vil gjøre. Hva skjer den dagen modderen har fått nok, og ikke vil jobbe med modden sin lenger? Da har forbrukeren ikke en gang et fungerende produkt. En ting er utviklere som avslutter prosjekter, stopper å videreutvikle under early access og liknende. Det er kjipt nok, men i de aller fleste tilfeller har man da i det minste et produkt som fungerer. Mange mods som er avhengig av andre mods (f.eks modloaders), som nå er gratis. Det betyr at det skal lite til før en mod slutter å fungere. Det betyr også at dersom gratismoddene man er avhengig av begynner å koste penger, så har man et stort problem. Hva skal forbrukeren gjøre? Enten hoste opp mer penger, eller sitte med et produkt man ikke kan bruke en gang. 

 

Kvalitetssikringen kommer i form av utviklerne av selve spillet. Når de nå ser at de kan tjene ekstra penger ved at folk lager mods til sitt spill, så er det jo ikke noe problem for dem å sette inn sperrer på hva moddene faktisk kan forandre, slik at det blir umulig å ødelegge et spill med mods. Eventuelt at de setter inn et system som lett slår på eller av mods ala World of Warcraft. 

 

Uansett så vet da både du og jeg, altså sluttbrukerne at det vil følge en viss risiko ved å kjøpe en mod. De er tross alt laget av privatpersoner som når som helst kan bli opptatt med noe annet i livet slik at moden mister deres fokus.  Uansett har du da fått verdi for modden du har kjøpt i form av spilletimer og ekstra innhold når den fungerte, så da får du jo vurdere selv om du vil kjøpe en mod eller ikke for de timene den gir deg. 

 

 

Uansett: Om systemet skal fungere, så er det opp til utviklerne av selve spillet, samt steam at det fungerer. Det er jo et system som er bra på papiret. Det vil skape intensiver både for spillutviklerne å legge ut spillverktøyene sine for mods, og modderne for å lage dem. Vi ender opp med å få mer innhold for en slikk og ingenting, som oftest, og spillene vil leve lengre på noe slike noe. Mods havner på et samlebånd, man kan søke rundt etter akkurat det man ønsker, og man velger selv om man vil kjøpe en mod eller ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...