Akrabra Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Ja nå er det offisielt. For noen timer siden ble det lansert mods du kan betale for på Steam Workshop. Det er kun for Skyrim for øyeblikket ser det ut som. Ligger blant annet ett Armour set ute til 16kr (latterlig) Hva syns dere om å betale for mods til spill? Tror du det vil utvide miljøet for modding? Gjøre det mer profesjonelt eller bare mer av det samme?. Vil Nexus overleve når det kommer ett nytt Bethesda spill osv. Selv om det finnes andre spill som bruker mods er jo Bethesda ledende på dette iforhold til andre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) Mods som koster er vel ikke værre enn DLC'er. Begge deler er bedre enn spill med microtransaksjoner innebygget. Det legger litt press på steam da, de kan jo risikere at folk kjøper komboer av greier som får spillet til å kræsje. Litt leit å måtte fjerne noe en har betalt for, sånt gir ikke god reklame for butikken. Vi får håpe at ikke alle plutselig ønsker å tjene på alt mulig rart de lager. Endret 24. april 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Tja. Hvis folk vil betale for det, så må vel det gå an. Det kan virke belønnende for utviklerne å lage større prosjekt, og faktisk fullføre dem. Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) /´¯/) /¯../ /..../ _______ ____ _______ /´¯/'...'/´¯¯`·¸ | ___... \ |...| /... ____| /'/.../..../......./¨¯\ | |....\... | |...| |..../ ('(...´...´.... ¯~/'...') | |.....|..| |...| |...| \.................'...../ | |___/...| |...|_____ |....\____ ''...\.......... _.· |________/ \_________\ \_______| \..............( \.............\ Denne er vel relevant, og hva jeg selv mener om tjenesten. Endret 24. april 2015 av bigggan Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 /´¯/) /¯../ /..../ _______ ____ _______ /´¯/'...'/´¯¯`·¸ | ___... \ |...| /... ____| /'/.../..../......./¨¯\ | |....\... | |...| |..../ ('(...´...´.... ¯~/'...') | |.....|..| |...| |...| \.................'...../ | |___/...| |...|_____ |....\____ ''...\.......... _.· |________/ \_________\ \_______| \..............( \.............\ Denne er vel relevant, og hva jeg selv mener om tjenesten. Tull. Vi vil få flere mods, og gode mods. Flinke artister og programmere som tidligere ikke gadd bruke tiden sin på det å lage mods vil nå prøve seg. Så lenge man må kvalitetssikre moddene før man kan få penger for dem, så er dette bare bra. 1 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) Tull. Vi vil få flere mods, og gode mods. Flinke artister og programmere som tidligere ikke gadd bruke tiden sin på det å lage mods vil nå prøve seg. Så lenge man må kvalitetssikre moddene før man kan få penger for dem, så er dette bare bra. - Steam tar 75% - Folk stjeler mods fra andre plasser og selger dem på workshop - Kun 24 timer prøvetid. og hvis spillet eller mods slutter å snakke sammen så kan du ikke få pengene tilbake. - Man kan få mye dritt som folk tar betalt for. - Monopol Endret 24. april 2015 av bigggan 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) Tull. Vi vil få flere mods, og gode mods. Flinke artister og programmere som tidligere ikke gadd bruke tiden sin på det å lage mods vil nå prøve seg. Så lenge man må kvalitetssikre moddene før man kan få penger for dem, så er dette bare bra. - Steam tar 75% - Folk stjeler mods fra andre plasser og selger dem på workshop - Kun 24 timer prøvetid. og hvis spillet eller mods slutter å snakke sammen så kan du ikke få pengene tilbake. - Man kan få mye dritt som folk tar betalt for. - Monopol - 75% er for mye. Men det at steam tar noe av pengene er bare rett og rimelig, på samme måte som alle andre distribusjonssystemer. Uansett, så forstod jeg det slik at utviklerne av det faktiske spillet også tok sin del av kaken, og ikke kun Steam? Isåfall så er det tallet "greiere". Det vil få flere utviklere til å legge inn mod-support for spillene sine - igjen til fordel for oss brukerne. - Regler? Tyveri er straffbart, så hvorfor kan det ikke være straffbart å selge andres mods? Pokernettsider krever ofte ganske omfattende ID sjekker etter en viss tid om man har tjent nok penger. Det samme systemet kunne steam implementert også for utviklerne og designerne av modsene, og pengene kunne vært låst inntil ID sjekken hadde gått inn. Med andre ord, om du er tyven som stjeler mods for å selge dem igjen, så hadde du ikke kommet særlig langt. Og om dette blir en sak som forekommer ofte gjennom Steam sitt system, så vedder jeg på at Steam også vil gjøre noe lignende senere for å forhindre det. - Vell, det er risikoen man tar som kjøper. Verken du eller jeg er avhengig av mods. Det er ikke slik at dette er noe du må kjøpe slik at du kan spille spillet videre. Det er valgfritt. Gjør research rundt modden før du kjøper den rett og slett. Er modderen kjent? Har han laget noe tidligere? Fortsetter han å oppdatere modden? Etc. - Hva mener du med monopol? At steam er den eneste mediet som gjør dette? Slapp av, om det fungerer så vil nok alle de andre følge etter. Endret 24. april 2015 av oophus3do Lenke til kommentar
OhChrisis Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Tull. Vi vil få flere mods, og gode mods. Flinke artister og programmere som tidligere ikke gadd bruke tiden sin på det å lage mods vil nå prøve seg. Så lenge man må kvalitetssikre moddene før man kan få penger for dem, så er dette bare bra. - Steam tar 75% - Folk stjeler mods fra andre plasser og selger dem på workshop - Kun 24 timer prøvetid. og hvis spillet eller mods slutter å snakke sammen så kan du ikke få pengene tilbake. - Man kan få mye dritt som folk tar betalt for. - Monopol - 75% er for mye. Men det at steam tar noe av pengene er bare rett og rimelig, på samme måte som alle andre distribusjonssystemer. Uansett, så forstod jeg det slik at utviklerne av det faktiske spillet også tok sin del av kaken, og ikke kun Steam? Isåfall så er det tallet "greiere". Det vil få flere utviklere til å legge inn mod-support for spillene sine - igjen til fordel for oss brukerne. - Regler? Tyveri er straffbart, så hvorfor kan det ikke være straffbart å selge andres mods? Pokernettsider krever ofte ganske omfattende ID sjekker etter en viss tid om man har tjent nok penger. Det samme systemet kunne steam implementert også for utviklerne og designerne av modsene, og pengene kunne vært låst inntil ID sjekken hadde gått inn. Med andre ord, om du er tyven som stjeler mods for å selge dem igjen, så hadde du ikke kommet særlig langt. Og om dette blir en sak som forekommer ofte gjennom Steam sitt system, så vedder jeg på at Steam også vil gjøre noe lignende senere for å forhindre det. - Vell, det er risikoen man tar som kjøper. Verken du eller jeg er avhengig av mods. Det er ikke slik at dette er noe du må kjøpe slik at du kan spille spillet videre. Det er valgfritt. Gjør research rundt modden før du kjøper den rett og slett. Er modderen kjent? Har han laget noe tidligere? Fortsetter han å oppdatere modden? Etc. - Hva mener du med monopol? At steam er den eneste mediet som gjør dette? Slapp av, om det fungerer så vil nok alle de andre følge etter. Hær er det mye å ta tak i altså. 75% forkastelig på alle måter. Men ja Bethesda har bestemt at de skal ha en bit, så følger steam og slenger sin bit oppå. men 25% til de som lagde modden er usmakelig på så mange måter at jeg nesten kaster opp. Regler? Steam har offisielt gått ut å sagt at communitiet og de som lagde resursene må passe på selv. Det blir ganske vanskelig med hvordan moddene fungerer. du må kjøpe pakken for å kunne se hva slags resurser som er brukt.... Mange som kjøper Skyrim gjør det fordi det er så stor modding scene(gjelder særlig meg). Spillet hadde faktisk ikke gjort det så bra på PC om det ikke hadde vært for det faktum( Det er en grunn til at det finnes tonnevis av skyrim modde YT kanaler). Og det er ikke bare bare å gjøre research om modden fungerer eller ikke, for slikt som de fleste andre modder, så er de i konstant utvikling, det vil si at det kan komme mer content og fikser som kan ødelegge eller lage konflikter med andre mods. Og det er det ingen som kan holde styr på. så på mange måter så kan flere av moddene du har kjøpt bli ubrukelige fordi andre modder bruker samme resurser. 24 timers tilbakebetalinggreia fungerer heller ikke, fordi mange feil vil du ikke kunne finne før laaangt ute i spillet. Steam har ikke bare monopol, men som både TB og andre folka har sagt, de har et "super monopol". Men anbefaler at du faktisk ser på modde scenen til skyrim før du kommenterer på noe du rett og slett bare gjetter på. Lenke til kommentar
OhChrisis Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Tja. Hvis folk vil betale for det, så må vel det gå an. Det kan virke belønnende for utviklerne å lage større prosjekt, og faktisk fullføre dem. Slikt som Early access spill? I noen spill ville dette faktisk fungere, men for skyrim så blir det hær bare latterlig. De har rett og slett ikke gjort nokk research før de lanserte dette hær. Mod filene ligger åpen for alle å ta på, så hvem som helst kan laste det opp ( dette er ikke noe som kan fikses med en patch eller noe, det er rett og slett slikt Skyrim er bygd). Det finnes så mange måter dette kan missbrukes på, og det skjer allerede. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) I utgangspunktet så virker vel dette som en avgjørelse tatt av noen "blåruss" som ikke har skjønt hva det er snakk om, utover at det er noen kroner å tjene for Steam. Mange moddere som fortjener betaling for det de gjør, men her er det så mange problemer, både potensielle og allerede eksisterende at jeg ikke skjønner hva de tenker på. Forøvrig - I tillegg til at Steam kun gir modderen 25%, så betaler de heller ikke ut mindre enn $100. Så selger en mod for mindre enn $400, så tar de 100%. Det ligger også uferdige mods som det kreves betaling for nå - early access for mods også altså... Endret 24. april 2015 av Zork Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Slik som jeg ser det så er det absolutt noen mods jeg kunne ha betalt for. Men det ville være store quest mods som legger til timesvis med innhold. Falskaar til Skyrim er ett godt eksempel på dette. Jeg har donert penger for den modden, fordi jeg har fått over 50 timer med gameplay ut av den. Men en mod som legger til ett våpen, noe en person bruker ett par timer på å snekre sammen, det er ikke noe jeg betaler for. Ikke engang 2kr. Er også redd for at utviklingen skal skape mer konkurranse i moddesamfunnet enn samarbeid. Folk er veldig flinke til og dele med hverandre nå, du kan bruke A og B fra noen sin mod så lenge du spør om tillatelse og gir de anerkjennelse. Vil dette fortsette når det er penger og tjene på det? La oss se på en litt positiv ting. Dette kan oppfordre flere utviklere til å åpne opp utvikler programmene sine og åpne seg for modifikasjoner, hvis det ligger penger i det. Det er jo selvfølgelig grådighet, men muligheter for og modde flere spill er ikke negativt. Jeg tror grunnen til at dette blir lansert nå er fordi det ett nytt Bethesda spill veldig nærme, de må teste det ut med Skyrim som er veldig populært før neste spill slippes. Jeg bare håper at folk fortsatt får lov til og legge ut mods gratis og at ikke alt må prises. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) Vi har allerede en clusterfuck av en sak bare et par dager etter "lansering". En fishing mod som ble pimpa av Valve har brukt animasjoner fra en annen mod, og vips så har man søksmål i øst og vest for å tjene penger på andre sitt arbeide, personangrep i steam-forumene og banning av kontoer. For ikke å snakke om de utallige våpen-moddene som ligner på hverandre, tenk når DE går til salgs. http://kotaku.com/paid-skyrim-mod-turns-into-a-clusterfuck-1699913114 Endret 24. april 2015 av Bytex Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Ser også ut som Steam fjerner lenker til donasjoner for å tvinge moddere inn bak betalmuren sin. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Forøvrig - I tillegg til at Steam kun gir modderen 25%, så betaler de heller ikke ut mindre enn $100. Så selger en mod for mindre enn $400, så tar de 100%. Det kan vel virkelig ikke stemme, da ingen modder kommer til å selges for $400! Det er vel heller sånn at de samler opp $100 før de betaler ut noe, så viss man f.eks selger en mod til $2, må man selge modden 200 ganger for å få ut noen penger. Lenke til kommentar
Blodappelsin Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) En ting er å mene at de som produserer mods og liknende fortjener litt penger for arbeidet sitt, det er jeg forsåvidt enig i. En donasjonsknapp ville fungert mye bedre. Det som skjer nå, er rett og slett ikke greit, imo. Det er en form for pay-what-you-want, men denne har et minstetak, altså kan man ikke velge å betale 0. Og hva hindrer Valve å fjerne muligheten for å ha mods gratis på Steam workshop i det hele tatt? I tillegg er det Valve/Bethesda som får mesteparten av pengene, ikke modderen, noe som gjør det tydelig at målet først og fremst er å få mer penger til Valve/Bethesda, ikke å belønne moddere. Det finnes allerede early-access-mods, som er fullstendig latterlig. Modskaperne stjeler i øst og vest, og Valve gjør i bunn og grunn ingenting med det. Ja, det er ulovlig, men det virker ikke til å være nok. Moddere stjeler mods fra diverse steder, og laster de opp på Steam med betaling. Valve gjør ikke noe med det dersom ikke den originale modderen sier ifra. Hva skjer så? Sannsynligvis vil den stjålne modden bli fjernet fra Steam, og Valve er ikke akkurat kjent for å betale tilbake penger. Da er både modden og pengene borte. Det samme kan skje dersom moddere stjeler teksturer, animasjoner og videre fra andre mods. Det er absolutt ingen form for kvalitetssikring. Ved DLC har man i det minste et selskap å forholde seg til. Hva gjør man hvis en mod slutter å fungere? Det er ingenting forbrukeren kan gjøre. Det er mange måter mods kan slutte å fungere på- Mange mods fungerer dårlig sammen, dette kan heller ikke forbrukerne gjøre noe med. Igjen, det er absolutt ingen kvalitetssikring. Det er nok av eksempler på mods som blir ødelagt av patcher og liknende også. Modderne som sitter bak velger selv hva de vil gjøre. Hva skjer den dagen modderen har fått nok, og ikke vil jobbe med modden sin lenger? Da har forbrukeren ikke en gang et fungerende produkt. En ting er utviklere som avslutter prosjekter, stopper å videreutvikle under early access og liknende. Det er kjipt nok, men i de aller fleste tilfeller har man da i det minste et produkt som fungerer. Mange mods som er avhengig av andre mods (f.eks modloaders), som nå er gratis. Det betyr at det skal lite til før en mod slutter å fungere. Det betyr også at dersom gratismoddene man er avhengig av begynner å koste penger, så har man et stort problem. Hva skal forbrukeren gjøre? Enten hoste opp mer penger, eller sitte med et produkt man ikke kan bruke en gang. Man ser allerede at mods forsvinner fra nexusmods (som er gratis) og dukker opp på Steam istedet. Det er også mods som prøver å implementere en form for DRM. Dersom de ser at det er gamle filer eller liknende, så fungerer ikke modden lenger. Derfor er det også vanskelig for forbrukeren å bruke gratisversjonene, til og med versjonene som er gamle og ikke var bak en betalingsmur. En av styrkene til PC-gaming er jo nettopp mods. Valve/Bethesda prøver nå å gjemme dette bak betaling. Hadde det i det minste vært en form for kvalitetssikring, så kunne man jo argumentert for at dette er en god ide. Valve ønsker ikke å kvalitetssikre, deres mål er at forbrukerne selv finner ut av hva som er bra og dårlig. Dette er dårlig nytt for kundene. Man er altså avhengig av at noen har vært villige til å betale for en mod bare for å vite om den i det hele tatt fungerer. Forbrukere blir overkjørt. Valve har også funnet ut at det er en god ide å skru av kommentarer for betalte mods. Hvorfor? Det er ikke en eneste god grunn til det. Det virker som det er bare for at det skal være vanskeligere å finne ut av om en mod er god eller dårlig. Målet er at flest mulig skal betale, uavhengig av om det er gode eller dårlige produkter. TL;DR: Ideen i seg selv er ikke så dårlig. Moddere gjør godt arbeid, og selvfølgelig fortjener de ros, penger og oppmerksomhet. Det store problemet er at det ikke er noen som helst kvalitetssikring, og det er utrolig nok heller ingen kontroll på hva som er lovlig og ikke å laste opp. Det er ekstremt lett for å forbrukere å miste penger og sitte med ubrukelige mods. Etter at 24-timers perioden for testing er over, er det ingenting forbrukeren kan gjøre annet enn å be pent til modderen dersom noe blir ødelagt. Det er og problematisk at det er så lett å stjele mods, eller deler av dem, og laste opp som sine egne uten at Valve gjør noe med det. Det er opp til modderne selv å følge med på at deres mods ikke blir stjålet. Edit: Dersom man ber om refund før 24-timersgrensen er nådd, så får man pengene tilbake i Steam Wallet. Det er heller ikke greit imo. Det betyr at dersom man kjøper en mod som ikke fungerer og ber om pengene tilbake, så har FORTSATT Steam pengene dine. Du må bruke dem på Steam før eller senere, du kan ikke bruke dem fritt. Endret 24. april 2015 av Blodappelsin 1 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Kan ikke si at jeg direkte har noe i mot å betale for mods men det jeg har et problem med er at 75% av pengene går i lomma til gaben. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) Forøvrig - I tillegg til at Steam kun gir modderen 25%, så betaler de heller ikke ut mindre enn $100. Så selger en mod for mindre enn $400, så tar de 100%. Det kan vel virkelig ikke stemme, da ingen modder kommer til å selges for $400! Det er vel heller sånn at de samler opp $100 før de betaler ut noe, så viss man f.eks selger en mod til $2, må man selge modden 200 ganger for å få ut noen penger. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan en klarer å tolke mitt innlegg som at modden må koste $400? Dersom en mod selger (samlet) for mindre enn $400 så kan steam/spillprodusenten beholde alle pengene. Endret 24. april 2015 av Zork Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan en klarer å tolke mitt innlegg som at modden må koste $400? Dersom en mod selger (samlet) for mindre enn $400 så kan steam/spillprodusenten beholde alle pengene. Beklager, leste feil, leste det som "Så selges en mod for mindre enn $400, så tar de 100%.", my bad. Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 (endret) Jeg skulle gjerne tjent litt på moddene jeg lager. Nå er det ikke game-changing mods jeg lager, men har lagd noen bygninger og kjøretøy for et par spill. Men likevel er de blitt lastet ned endel ganger. Èn modell med tekstur og eventuelt data som hører til kan ta alt fra 10 til 100 timer å lage, avhengig av modellens kompleksitet. Donasjonknapper på disse har jeg tjent maks 50,- på i løpet av året, til tross for at jeg har rundt 30.000 downloads på èn av dem og er etter community-sidene for spillet å forstå, blandt de mer populære av sin type. Så klart kunne jeg tenkt meg f.eks. 5-10 kroner pr download. Og det tror jeg folk er villig til å betale. Men skulle prisen økt 75% over det igjen for å gi tilsvarende bort til utvikler/Steam tror jeg mange hadde latt vær. Jeg gir jernet for at modellen skal høre hjemme i universet og grafikk-stilen i spillet. 25% av kaka for et salg er LATTERLIG! En veldig dårlig incentiv som jeg tror vil gjøre mer skade enn godt. Endret 25. april 2015 av OlaHaldor Lenke til kommentar
oophus Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Tull. Vi vil få flere mods, og gode mods. Flinke artister og programmere som tidligere ikke gadd bruke tiden sin på det å lage mods vil nå prøve seg. Så lenge man må kvalitetssikre moddene før man kan få penger for dem, så er dette bare bra. - Steam tar 75% - Folk stjeler mods fra andre plasser og selger dem på workshop - Kun 24 timer prøvetid. og hvis spillet eller mods slutter å snakke sammen så kan du ikke få pengene tilbake. - Man kan få mye dritt som folk tar betalt for. - Monopol - 75% er for mye. Men det at steam tar noe av pengene er bare rett og rimelig, på samme måte som alle andre distribusjonssystemer. Uansett, så forstod jeg det slik at utviklerne av det faktiske spillet også tok sin del av kaken, og ikke kun Steam? Isåfall så er det tallet "greiere". Det vil få flere utviklere til å legge inn mod-support for spillene sine - igjen til fordel for oss brukerne. - Regler? Tyveri er straffbart, så hvorfor kan det ikke være straffbart å selge andres mods? Pokernettsider krever ofte ganske omfattende ID sjekker etter en viss tid om man har tjent nok penger. Det samme systemet kunne steam implementert også for utviklerne og designerne av modsene, og pengene kunne vært låst inntil ID sjekken hadde gått inn. Med andre ord, om du er tyven som stjeler mods for å selge dem igjen, så hadde du ikke kommet særlig langt. Og om dette blir en sak som forekommer ofte gjennom Steam sitt system, så vedder jeg på at Steam også vil gjøre noe lignende senere for å forhindre det. - Vell, det er risikoen man tar som kjøper. Verken du eller jeg er avhengig av mods. Det er ikke slik at dette er noe du må kjøpe slik at du kan spille spillet videre. Det er valgfritt. Gjør research rundt modden før du kjøper den rett og slett. Er modderen kjent? Har han laget noe tidligere? Fortsetter han å oppdatere modden? Etc. - Hva mener du med monopol? At steam er den eneste mediet som gjør dette? Slapp av, om det fungerer så vil nok alle de andre følge etter. Hær er det mye å ta tak i altså. 75% forkastelig på alle måter. Men ja Bethesda har bestemt at de skal ha en bit, så følger steam og slenger sin bit oppå. men 25% til de som lagde modden er usmakelig på så mange måter at jeg nesten kaster opp. Regler? Steam har offisielt gått ut å sagt at communitiet og de som lagde resursene må passe på selv. Det blir ganske vanskelig med hvordan moddene fungerer. du må kjøpe pakken for å kunne se hva slags resurser som er brukt.... Mange som kjøper Skyrim gjør det fordi det er så stor modding scene(gjelder særlig meg). Spillet hadde faktisk ikke gjort det så bra på PC om det ikke hadde vært for det faktum( Det er en grunn til at det finnes tonnevis av skyrim modde YT kanaler). Og det er ikke bare bare å gjøre research om modden fungerer eller ikke, for slikt som de fleste andre modder, så er de i konstant utvikling, det vil si at det kan komme mer content og fikser som kan ødelegge eller lage konflikter med andre mods. Og det er det ingen som kan holde styr på. så på mange måter så kan flere av moddene du har kjøpt bli ubrukelige fordi andre modder bruker samme resurser. 24 timers tilbakebetalinggreia fungerer heller ikke, fordi mange feil vil du ikke kunne finne før laaangt ute i spillet. Steam har ikke bare monopol, men som både TB og andre folka har sagt, de har et "super monopol". Men anbefaler at du faktisk ser på modde scenen til skyrim før du kommenterer på noe du rett og slett bare gjetter på. 25% er mer enn de noen sinne ville kunne få uten utviklerne og steam, så det er uansett en god start. Det er da fult mulig å gjøre forarbeid på hvem som har laget moddene? Dessuten følger lover og regler med her som på alle andre områder. Kopierer du et malt bilde og selger det, så risikerer du fengsel, og det vil du også gjøre om du stjeler arbeid som er utført av andre og selger det uten å kreditere de som har gjort arbeidet. Som sagt så står du fritt til å kjøpe en mod eller ikke. Det er ingen som står der med en pistol mot hodet ditt for så be deg kaste penger på en mulig ødeleggende mod. Gjør research først. Fungerer modden? Hva gjør egentlig modden? Hvordan skrur du den av om den viser seg å bli vrang på sikt? Kræsjer den med andre mods? Etc. På hvilken måte har steam monopol? De har da ikke noen patent på å selge mods som en tredjepart? De tilbyr en ny type distribusjon for utviklere som velger å bruke tid og krefter på å lage noe ekstra til spill, og de fortjener en liten klapp på hodet som takk for innsatsen. Hva er det jeg gjetter på? Som sagt, så er jo hele denne saken ganske ny nå. Om ting viser seg å skape mer problemer enn de genererer så pleier Steam og Valve være ganske kjappe med å fikse det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå