skripis Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Hei. Som en del andre i dette sitter jeg som tomtefester. Årlig festeavgift er en veldig beskjeden sum, og jeg har derfor ikke stresset med å kreve innløsning eller gjort noe mer rundt dette. Men de siste dagers nyheter har fått meg til å tenke, om kanskje ikke tiden er moden til å gjør noe før noe endres. 2 spørsmål i den anledning: 1. Er min tomt solgt mot årlig leie, eller er den bortfestet? Slik er ordteksten i skjøtet fra 1948: SKJØTE Undertegnede, ZX, og YX, overdrar herved til VW, en parsell av vår eiendom gnr. xx bnr. xx Bruåsen i A.Moland. Parsellen er fraskilt ved skylddeling av 7. august 1948 og har fått bruksnavn Eikebakken bnr. XX og ett skyld av 10 øre. Kjøpesummen er årlig leie av kr. 100,- etthundrekroner. Og gjelder for en tid av 99 år. På skjøtet er påført signaturer, og tinglysning fra Sorenskriverembedet. Jeg har en liten tilleggstomt med eget bruksnummer som er overdratt 20 år senere, her er ordlyden i skjøtet så godt som identisk men ordet "bortfestet" brukes istedet for "overdrar". Festeavgiften har blitt jevnlig indeksregulert. 2. Ved fastsettelse av innløsningssum skal man benytte en på 25 ganger årlig festeavgift. Eventuelt kan bortfester kreve 40% av tomteverdi dersom ikke tomten er festet bort på ubestemt tid. Er 99 år å betrakte som ubestemt tid / evigvarende? Endret 23. april 2015 av skripis Lenke til kommentar
EivindJ Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Hei! Dette er interessante spørsmål :-) Slik jeg ser det: Spørsmål nr 1.: dette tror jeg ganske sikkert er tomtefeste selv om det ikke er brukt begrepet "bortfestet". Spørsmål nr. 2: nei, du har en tidsavgrenset festeavtale. Se Rt. 2007 s. 1308 som gjelder en tomtefesteavtale med samme varighet som din. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Finn eiendomens gårds og bruksnummer samt festenummer. Har eiendommen festenummer så er det en festetomt. 99 år er ikke ubestemt tid. 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Takk for svar så langt. Hva menes med festenummer? Jeg har kun gnr/bnr. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Hva menes med festenummer? Jeg har kun gnr/bnr. Eiendommer med festet tomt har gjerne gnr/bnr/fnr. Du kan sende gnr/bnr samt hvilken kommune eiendommen ligger i på pm, så kan jeg ta en sjekk. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Næh, ikke så nøye vel? Kommune 0906, gnr 24, bnr 42 og bnr 58. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 "Overdrar" og "kjøpesum" er sterke indikatorer på at det er skjedd et salg, ikke en bortfesting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå