Gå til innhold

Sollader og powerbank til Laptop

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger å lade laptopen min over en periode på to uker uten tilgang til strøm. Jeg skal være i nærheten av ekvator, så har full soltilgang.

Jeg har skaffet meg et bærbart solcellepanel på 28 W med 18 V utgang. Laptopen min bruker max 60 W (19 V). Jeg har prøvd å lade laptopen min direkte fra solcellepanelet, men den starter ikke å lade. Var et tynt skylag da jeg prøvde, så det kan ha noe med saken å gjøre. Gikk fint å lade mobil. Ellers så var connectoren som fulgte med panelet litt "slarkete" når jeg puttet den i samsung pcen min. Vet ikke om Samsung opererer med forskjellige strøm-connectorer? Noen som har antagelser/svar på hvorfor den ikke vil lade? Er 28 W for lite? Eller blir det bedre med full soltilgang?

Har også planer om å kjøpe en powerbank, sånn at jeg kan lade opp den vha solpanelet, for så å lade Laptop. Noen som har en formening om hvilken powerbank som er mest egnet til dette? Og vil det være lettere å lade powerbanken enn pcen?

Om det er noen som ellers har andre tips til hvordan best mulig løse problemet (Strøm på en plass det ikke finnes strømnett)? Dieselaggregat er foreløpig uaktuelt.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha veldig mye peiling på området, vil jeg tro at solcellepanelet ikke vil klare å "trigge" ladekretsen i en laptop uten en dedikert "ladekrets med batteribank". Slike "systemer" koster en del kroner, men det finnes ferdige "pakker" som gjør jobben http://www.goalzero.com/p/211/sherpa-100-solar-kit?pid=58/Sherpa-120-Adventure-Kit&size=1:1

Edit:

Dette bekrefter delvis min "teori":

Are there differences between laptop solar panels?

Yes, big differences. Look carefully at solar panels
being sold for laptop power use. Many are relatively
poorly constructed or under-powered (you will usually
need at least 40 watts of panel capacity). Most won't work well with a laptop because of voltage incompatibility. Often you will need an external battery/charge controller. We do a lot of work fixing people up with laptop power who purchased units that did not work.

Kilde http://www.ctsolar.com/laptopsolarpowerinformation.aspx

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...