Gå til innhold

Steam skal ta betaling for mods. The fun is over?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt blandede følelser. Flott at noen av de som lager mods kan tjene litt penger da enkelte gjør en fantastisk god jobb, men samtidig litt surt å måtte betale for noe som har vært gratis siden fødselen. Vet "alle" moddere har vært åpen for donasjoner, men ser for meg en liten promille av folk som gidd det.

Steam vil tjene mer på nye ting som alle andre, de er bare flinkere til å gå stille i gangene :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer til å bli mange kloner av mods, enten skrevet fra bunn eller helt/delvis kopiert fra originalskaper. Tipper dette fordi nå får de en økonomisk motivasjon for å gjøre slikt. Det er endel slike tendenser på appmarkedet til smartmobiler. Mange er gratis men med reklamebannere, andre tar seg betalt.

Jeg ser også det positive som er nevnt men jeg setter nok fingeren på den skeptiske siden enn så lenge.

Lenke til kommentar

Et veldig viktig spørsmål: De pengene man tjener på å skape mods, kan de pengene overføres til en bankkonto eller blir de kun lagt inn på din egen streamkonto? 

Hvis alt du kan få ut av de er å kjøpe spill tror jeg ikke dette vil bidra til noe særlig større skaperinteresse. 

Lenke til kommentar

Synes det er kjempe bra! Hvorfor skal ikke personer som bruker sin tid på å lage innhold som forbedrer spill få betalt for det? 

Dette vil kunne gjøre at dem flinkeste kan nå gjøre dette til en deltids eller fulltids jobb. Tror dette vil være med på å løfte kvaliteten på mods enda mer.

Så two thumbs up ifra meg. Dette var på tide kom på plass. 

Lenke til kommentar

Følelsene mine heller helt klart i negativ retning ang. dette.

Cities:Skylines for eksempel. Hvordan ville det være for disse fantastiske (og rause ang pris) utviklerne hvis steam skulle ta betalt for moddene? Jeg går ut i fra at det vil være frivillig om mod-betaling skal være mulig for hvert enkelt spill, men kulturen kommer til å endres. Jeg vil vel egentlig frem til at jeg setter Skylines-folka veldig høyt for det de gjør, og inntil nå også Bethesda.

Jeg blir vel litt trist egentlig, og jeg vet ikke helt om det bare handler om lommeboka.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Føler at det er rom for begge modeller, hvorfor skal ikke en som legger i utallige timer på modifikasjoner få bestemme selv om det skal være et krav om betaling eller ikke?

Fordi...fordi det har jo alltid vært gratis?  

/ironi av

:p  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge folk enda gidder å lage gratis innhold tror jeg ingenting endrer seg. Det kan faktisk være med på å skape enda bedre modder, når folk vet at de kan tjene en slump på å bruke noen måneder på å lage de. 

Man kan velge å legge ut en mod gratis, hvis man har lyst:

releasing_easy.jpg?v=1

Et veldig viktig spørsmål: De pengene man tjener på å skape mods, kan de pengene overføres til en bankkonto eller blir de kun lagt inn på din egen streamkonto? 

Hvis alt du kan få ut av de er å kjøpe spill tror jeg ikke dette vil bidra til noe særlig større skaperinteresse. 

Fra "FAQ"en:

Q. Can I receive payments in my PayPal account or other similar non-bank accounts?

A. No. Payments can only be received via bank-to-bank transfers.

Q. Do you pay in currencies other than US dollars?

A. We pay in US dollars only. If your bank account is held in any other currency, the conversion to your local currency will be done by your bank when receiving the payment. Please check with your bank to ensure that they can receive USD – some banks will not accept USD. If your bank does not accept USD, you will need to provide banking information for a bank which will accept USD in order to receive payment.

Kommer til å bli mange kloner av mods, enten skrevet fra bunn eller helt/delvis kopiert fra originalskaper. Tipper dette fordi nå får de en økonomisk motivasjon for å gjøre slikt. Det er endel slike tendenser på appmarkedet til smartmobiler. Mange er gratis men med reklamebannere, andre tar seg betalt.

Jeg ser også det positive som er nevnt men jeg setter nok fingeren på den skeptiske siden enn så lenge.

Fra "FAQ"en:

Q. What if I see someone posting content I've created?

A. If someone has copied your work, please use the DMCA takedown notice.

Q. Can I include someone else's mod in my mod?

A. The Steam Workshop makes it easy to allocate and approve portions of your item’s revenue with other collaborators or co-authors.

Q. Can I sell a mod that contains artwork or content from another game or movie?

A. You must have the necessary rights to post any content that you post to the Steam Workshop, whether it is for sale or not. If you upload copyrighted content that you or your contributors do not have the rights to distribute, then you may forfeit all earned revenue from the item, may be liable for damages and compensation, and may be banned from future participation in this Workshop or the Steam Community in general.

http://steamcommunity.com/workshop/aboutpaidcontent/

http://steamcommunity.com/workshop/workshoppaymentinfofaq/

• Liker 1
Lenke til kommentar

.

Takk! Da tror jeg kanskje at det kan være med å skape enda bedre kvalitet på moddene ute på Workshopen. Forhåpentligvis gidder folk å lage småting gratis enda, vi får vente og se.

Jeg har iallfall ingen problemer med at folk som bruker titalls timer skal få en slump penger for arbeidet sitt. :)

Lenke til kommentar

Tja... Cities: Skylines - et team på rundt 20 stk over 2 år... 40 årsverk sikkert... Ca 80.000 arbeidstimer, kanskje mer... dette skal de ha 200kr for.

At noen da bruker 80 timer på en mod, ville da med samme prissammenligning være verdt ca 20 øre. Dessuten lurer jeg svært på hvordan det er med tanke på at det helt sikkert er noe i EULA til spillene som gjør at man ikke kan tjene penger på å lage ekstrainnhold uten at utgiver skal ha en del av kaka...  

Dette blir like flott som AH på Diablo 3...  :thumbdown:

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Hva er denne holdningen til at mods liksom skal være gratis ? Jeg har ingen problemer med at en mod skal koste meg noen kroner hvis den gir meg mange timer med spillopplevelser tilbake.

'Oppmuntre entusiaster til å tenke mere på penger' Hva er det for en kommentar, kanskje disse entusiastene har mulighet til å levere enda bedre moder, hvis dem kan brødfø seg på mod laging og ikke trenger å ha en jobb ved siden av.

Jeg sitter igjen med inntrykk av at veldig mange gamere forventer at ting skal være billigst mulig og helst gratis når det kommer til hobbyen sin. Det evindelig maset om at indie utviklere ikke kan ta samme pris som AAA selskap. Kjøper spillnøkler på shady sider og vpn for omgå sonene. Handler spill på humble bundle og betaler minst mulig, selv om inntektene til humble bundle går til veldedige formål. Disse burde faen mæ skamme seg.

Hvorfor kan ikke modder ta betalt for tjenestene sin når stort sett alle andre i verden gjør det. Blir liksom å gå til en kar du vet elsker å mekke bil og be han om restaurere bilen din gratis siden det hobbyen hans.

Lenke til kommentar

Dette blir som å betale for å spille på nettet på PC. Hvorfor i all verden skal jeg betale Steam for mods jeg får lovlig og gratis andre steder? Er de helt på bærtur?

Du gir en modder noen kroner for jobben han har gjort. Antar du gjør mye gratis oppdrag for folk du ikke kjenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...