Gå til innhold

VG ringer opp folk fra kommentarfeltet direkte på deres tv-kanal

Andre1980

Anbefalte innlegg

I forbindelse med artikler VG har hatt ang. flyktningekatastrofen i middelhavet, har VG latt kommentarfeltet stå åpent, og det har kommet mange kommentarer, både folk som mener vi må redde disse folkene, men også folk som mener at de bør drukne. 

Jeg ser begge sider av saken, det er et dilemma. Hvis vi redder dem, og de vet de blir reddet, vil det bare komme flere. Hvis de ikke blir reddet, betyr det døden. 

Det VG nå gjør mener jeg er uthenging av folk med andre meninger enn norsk "politisk korrekt". De ringer opp dem som mener noe annet enn at de må reddes og bringes i land i Europa og konfronterer dem med deres meninger på direktesendt TV.

Hvis VG skal gjøre noe slikt, burde brukerne bli advart på forhånd om at de kan risikere å bli oppringt og bli lagt ut på direktetv.

Er ikke dette å gå for langt? 

Lenke til sak: http://www.vgtv.no/#!/video/111331/mads-4/1

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette synes jeg var så grovt at jeg faktisk har klaget det inn for PFU.

Veldig bra.

Jeg syntes nesten måten programlederen vinklet det mobbet vedkommende ved å stille ledende spørsmål og vri på kommentaren - akkurat som han forsøker å prøve å sette vedkommende i et dårlig lys.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Derfor ringte VG til folk som hadde skrevet i kommentarfeltene deres" :

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/flyktningkatastrofen-i-middelhavet/derfor-ringte-vg-kommentarfelt-deltakere/a/23440237/

– Kommentarfeltene under artiklene til VG leses av titusenvis av mennesker, og da har du aktivt oppsøkt den offentlige arena. Dermed er det helt legitimt å konfrontere deg med dine standpunkter og meninger, sier ansvarlig redaktør Torry Pedersen i VG.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Når du tar deg tiden til å ytre din egen personlige mening på siden til VG som leses av "titusenvis" av mennensker, ja da syntes jeg ikke det er noe galt i å bli konfrontert med det. Ved å kommentere deltar du jo i en offentlig debatt, og da ser hvertfall jeg det som naturlig at du må kunne stå inne for og argumentere for de meningene du har. Jeg syntes generelt at folk tar litt lett på det når det gjelder å kommentere på saker på internett.

Når det er sagt så syntes jeg også at man burde få litt tid til å gjøre seg klar til ett evt. telefonintervju. Selve måten å ringe folk uanmeldt for å ta dem på senga er ikke helt stuerent. Enten gi folk ett varsku om at akkurat de kommer til å bli ringt og intervjuet, eller gjør det ettertykkelig klart at om man kommenterer på en sak så er det mulig at du blir oppringt for å begrunne dine uttalelser. Dette burde jo også selvfølgelig ikke bare gjelde de som har "politisk ukorrekte" meninger. Alle burde være i stand til å forsvare sine meninger.

Det kan då umogleg vere lov å ringe opp privatfolk og henge dei ut på direkte TV utan deira samtykke uansett grunnlag?

Han sier innledningsvis at samtalen blir tatt opp, og at han spør i regi av ett program. Du har da full rett til å si at du ikke vil kommentere saken videre.

Lenke til kommentar

Det kan då umogleg vere lov å ringe opp privatfolk og henge dei ut på direkte TV utan deira samtykke uansett grunnlag?

Nettaviser og forum har definitivt lov til å dele informasjon om hvem som besøker dem. Det er tross alt du som selv velger å besøke dem. Det er sikkert ikke alle som liker å bli konfrontert offentlig med ting som dem har skrevet over internett. Men alt du legger fra deg hos forskjellige offentlige kommentarfelt – f.eks. diskusjonsforum eller hos nettaviser - er faktisk offentlige uttalelser som du har kommet med. En av oppgavene til aviser og TV er jo nettopp å kringkaste offentlige uttalelser, og konfrontere folk med hva dem har sagt..

Politikere, kjendiser og andre kjente fjes må jo svare for sine uttalelser og handlinger heile tiden, uten at noen hever ett øyenbryn av den grunn. De samme lover og regler gjelder vel deg også, som privatperson. Du kan også risikere å bli konfrontert med ting og tang som du har sagt i all offentlighet. Da kan du selv velge om du vil legge deg paddeflat og bare beklage, eller stå for alt du har sagt / skrevet. Eventuelt velge å ignorere en slik konfrontasjon, og la være å kommentere noe som helst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor mener du det er personangrep og spørre noen om de faktisk står for det de har ytret offentlig?

Er dette personangrep mot deg soleng, siden jeg spør deg om dette? Eller blir det først personangrep om du må svare verbalt i stede for via tekst? 

Lenke til kommentar

Om ikke annet så vil jeg i det er rimelig dumt av VG å skremme folk fra å bruke nettsidene deres... Jeg har IKKE lyst til å kommentere på noe hos dem lenger!

Hvorfor ikke? Så lenge du ytrer en mening du kan stå for, er det vel ikke farlig å utdype den på telefon?

Lenke til kommentar

Det er tydelig at han programlederen legger ordene i munnen på henne. Rein mobbeteknikk egentlig.

Men når man kommenterer offentlig som kan virke støtende kan man egentlig spare seg for kommentaren(e). Folk tenker ikke før de kommenterer på nyhetsartikler. Og det kommer klart fram at hun ikke hadde satt seg helt 100% inn i saken før hun kommenterte, og hun hadde lest mer neste dag, og hadde endret mening. Likevel så presser, og presser programlederen fram en mening i form av ekstremt ledene spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...