pepe Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Har vært å kjøpt medlemskort på den lokale gymmen, og skal begynne å trene for å gå ned i vekt/bli sterkere. Er 175 og veier omtrent 100kg. Hadde tenkt å prøve å komme meg til noe rundt 80kg. Har funnet ut at jeg skal trene etter programmet starting strenght og kanskje spinne 2-3 ganger i uken. Men så har jeg en del spørsmål når det kommer til matdelen. Jeg aner hverken hva man skal holde seg unna, eller hva man bør spise for å ikke motvirke treningen. Såklart må man kutte lørdagsgodtet og colaen. Men hva er lurt å ha på brødskiva om morgenen/kvelden? Hva er det lurt å spise til lunsjen på jobb? Og hva er sunne måltider å tilberede til middags. Jeg aner heller ikke hvordan man teller kalorier i de forskjellige tingene man hiver i seg heller. Men dette er det kanskje en av dere som vet, og orker å ta seg tid til å hjelpe en som har kommet skjevt ut når det kommer til kosthold! Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Du trenger ikke nødvendigvis å kutte ut lørdagsgodtet, så lenge du holder det til lørdag. Problemet oppstår når du propper det i deg flere ganger i uka. Hvis du ønsker å gå ned i vekt vil jeg anbefale at du kutter mye av karbohydratene, og heller går opp i protein. Kaloritelling er ikke strengt nødvendig i begynnelsen. Du merker om du har gått opp eller ned i vekt, og ser hva som funker på den måten. For å begrense karbohydratene, prøv måltider med hovedsaklig kjøtt og grønnsaker. Personlig liker jeg å tilberede mye av gangen, og porsjonere det. Kan f. eks. kjøpe 1kg kyllingfilet, og koke opp tilsvarende mye grønnsaker (frossede grønnsaker er helt ok!), og lempe det i tupperware. Derfra er det bare å finne eller lage en saus du kan ha på, for at det ikke skal være så kjedelig. Dette finnes det tusenvis av guider på. Jeg foretrekker å lage BBQ-saus, men uten alt sukkeret de vanligvis har i det. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Om målet er å gå ned i vekt vil jeg anbefale å logge inntak av kalorier. Det er veldig lett å starte trening, og deretter gi opp fordi det ikke gir noen effekt. Veldig ofte er det fordi man automatisk spiser mer når man trener, og det er lettere å ta snarveier når man ikke helt vet hvor mange kcal man får i seg. I begynnelsen anbefaler jeg å veie maten, til du får en ca. feel på hvor mye ting veier samt. hvor mye kalorier det faktisk er i forskjellige ting. Kutt ut brød, pasta, ris og andre raske karbohydrater - til nøds funker fullkornspasta. Da jeg startet fikk jeg sjokk av å se at frokosten min på 250g AXA Müsli inneholdt over 1000kcal. Lenke til kommentar
pepe Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Hva er lurt å spise før og etter trening? Er det lurt å ta seg en banan en halvtime før trening, og noe ala dette, en halvtime etter treningen? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) Hva er lurt å spise før og etter trening? Er det lurt å ta seg en banan en halvtime før trening, og noe ala dette, en halvtime etter treningen? Ingenting annet enn et glass vann før, proteinrikt måltid så raskt som mulig etter trening er en god regel. Hva du spiser kommer nok til å spille mye større rolle for resultatene enn spinning-øktene. Endret 1. mai 2015 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
Bluehorse Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Har vært å kjøpt medlemskort på den lokale gymmen, og skal begynne å trene for å gå ned i vekt/bli sterkere. Er 175 og veier omtrent 100kg. Hadde tenkt å prøve å komme meg til noe rundt 80kg. Har funnet ut at jeg skal trene etter programmet starting strenght og kanskje spinne 2-3 ganger i uken. Men så har jeg en del spørsmål når det kommer til matdelen. Jeg aner hverken hva man skal holde seg unna, eller hva man bør spise for å ikke motvirke treningen. Såklart må man kutte lørdagsgodtet og colaen. Men hva er lurt å ha på brødskiva om morgenen/kvelden? Hva er det lurt å spise til lunsjen på jobb? Og hva er sunne måltider å tilberede til middags. Jeg aner heller ikke hvordan man teller kalorier i de forskjellige tingene man hiver i seg heller. Men dette er det kanskje en av dere som vet, og orker å ta seg tid til å hjelpe en som har kommet skjevt ut når det kommer til kosthold! Takk på forhånd! Fast fra 12 om kvelden til 4 eller 6 på dagen, hver dag. Dette kalles intermittent fasting og det brenner fett som bare faen. Drikk 1-2l iskaldt vann om morgenen for å kjøle ned kroppstemperaturen og øke forbrenningen. Tren HIIT cardio, og drit i all annen form for jogging etc med moderat intensitet. Ingen karbohydrater på hviledager og høyt fett/proteinnintak. På treningsdager kan du spise mer karbohydrater og prøv å Ha så korte pauser som mulig mellom sett for å brenne mer fett og du kommer til å rase ned i vekt;-) Hvis du bruker disse tipsene kan du være litt "loose" med dietten og vil fortsatt gå ned i vekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå