Gå til innhold

Hvilke av disse banken er trygd?

Anbefalte innlegg

Jeg må lpne penger fra banken og fikk låntilbud fra følgende banker:

Santander

Svea

Ekspress Bank

Ya

Aldri hatt noe med dem å gjøte, aldo hørt noe om dem, har ingen erfering.

Er det noe some kan si noe om disse og eventuel anbefale en av dem??? Spesielt om SVEA som har send med nesten best låntilbud.

Men før jeg gjøre noe i forbindelse med lån, ønsker jeg å høre med dere om noen kan si noe om dem.

Takker mye for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mange årsaker til at et forbrukslån kan være fornuftig...

På hvilken måte? Et forbrukslån har jo skyhøy rente ift. boliglån, til og med billån. Bare å se på Luksusfellen, så ser man hvor "fornuftig" et forbrukslån er.

Si at kjøleskapet ditt ryker da. Du vet at du klarer å spare nok penger i løpet av to måneder for å betale et nytt, men kjøleskap er jo veldig greit å ha. Tar du et lån, som du betaler ned etter to måneder, eller sparer du i to måneder, og så kjøper nytt?

Lenke til kommentar

Si at kjøleskapet ditt ryker da. Du vet at du klarer å spare nok penger i løpet av to måneder for å betale et nytt, men kjøleskap er jo veldig greit å ha. Tar du et lån, som du betaler ned etter to måneder, eller sparer du i to måneder, og så kjøper nytt?

Ingen av delene. Jeg går rett til butikken, kjøper meg et kjøleskap og betaler kontant, uten å måtte ta opp et rødt øre i lån. Hvorfor? Fordi jeg har en buffer ment nettopp for sånne tilfeller. Å ikke ha en buffer faller inn under min definisjon av "å gjøre noe dumt".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvis dette adde skjedd før du fikk bygd opp bufferen din? Eller rett etter noe annet har spist opp bufferen din?

En buffer er noe jeg har hatt veldig lenge, faktisk så lenge det har vært nødvendig for meg å ha buffer. Å ha god kontroll på økonomien er noe jeg alltid har sett på som viktig, og det å ha penger i bakhånd for uforutsette utgifter er viktig. Det skal MYE til for at bufferen jeg har hatt i lang tid skulle ha blitt spist opp. Et kjøleskap, for å ta et eksempel, blir lite i denne sammenhengen. Så sorry, eksemplet ditt er for dårlig.

Lenke til kommentar

Det er vel helt irrelevant om h*n har gjort noe dumt eller ikke. Det kan allikevel være fornuftig (eller ufornuftig, for all del) å ta opp forbrukslån.

Eksempel:

Du har vært dum og pådratt deg kredittkortgjeld som du ikke klarer å betale. Denne gjelden har en effektiv rente på 20%.

Du har mulighet til å betale det ned med et forbrukslån med en rente på 12%.

Fornuftig? Ja, selvsagt. 

Lenke til kommentar

Det er vel helt irrelevant om h*n har gjort noe dumt eller ikke. Det kan allikevel være fornuftig (eller ufornuftig, for all del) å ta opp forbrukslån.

Eksempel:

Du har vært dum og pådratt deg kredittkortgjeld som du ikke klarer å betale. Denne gjelden har en effektiv rente på 20%.

Du har mulighet til å betale det ned med et forbrukslån med en rente på 12%.

Fornuftig? Ja, selvsagt. 

Selvfølgelig ikke. Man har vært dum i utgangspunktet og tatt opp kredittkortgjeld.

Lenke til kommentar

Nehei, fordi stigfjel hadde aldri pådratt seg kredittkortgjeld. 

Så sorry, eksempelet ditt er for dårlig.

Her brukes kredittkort til en ting: kontantkjøp i utlandet. Hvorfor kredittkort? Jo, fordi det gir en ekstra trygghet enn hva debetkort gir i samme situasjoner. Aldri kontantuttak fra minibank med kredittkort, det er også ganske idiotisk. Og selvfølgelig, det man bruker på kredittkort bør man alltid ha tilgjengelig på konto. På den måten kan man betale hele kredittkortfakturaen før forfall, ikke bare minimumsbeløpet. På den måten blir kredittkort gratis å bruke. Det burde alle vite (faktisk).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...