Yaricks Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 I utgangspunktet så er det jo kun tilgang til internett for passasjerene, og ikke noe annet. Fly bruker som kjent internett hele tiden for å sende tekniske performance-data til bakken. Men jeg kan aldri tenke meg at flyet har to(2) satelittlinker ut! Derfor er der nok en eller annen form for ruter/brannmur på flyet, for å skille internett-tilgang for passasjerene, fra flyets internett-tilgang. Som sagt er der ingen forbindelse mellom de to, men det er jo her advarselen om hacking kommer inn da... Nei. Her er det mye som ikke stemmer... Jo, det er 2 linker ut fra ett fly når det tilbyr internett til passasjerene. Det er en god grunn til at de fleste fly ikke tilbyr internett til passasjerene - de har ingen antenne for det. Preformance data, blir ikke sendt over vanlig internett. Det går via ett system som heter "Data link". Det er flere typer av dette alt etter hvilken fly produsent det er, men det går via sattelitt komunikasjon, og ikke en vanlig internett tilkobling. http://en.wikipedia.org/wiki/Data_link Her kan du og forresten se ett bilde av ett fly som har WiFi og den lille "kulen" den har på toppen av skroget, er antennen for å tilby internett til passasjerer. Uten denne vil det ikke fungere. http://www.flightglobal.com/blogs/wp-content/uploads/mt/flightglobalweb/blogs/wings-down-under/assets_c/2011/06/VH-YFC%20with%20hump%20detail-thumb-560x375-128952.jpg Lenke til kommentar
perhakon Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Interessant diskusjon, litt mer fakta og informasjon om kommende system ligger nå her: http://infosec.sintef.no/informasjonssikkerhet/2015/04/arbeid-for-a-hindre-flyhacking/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå