AfterGlow Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 I verste fall kan hackere bryte seg inn i navigasjonssystemer på fly.Advarer mot hacking av trådløse nett på fly Lenke til kommentar
Zash Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Selv om FBI og TSA ennå IKKE? har funnet bevis på at hacking av Wi-Fi-nettverk på fly er mulig 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg madammim Skrevet 23. april 2015 Populært innlegg Del Skrevet 23. april 2015 Er de som lager disse systemene virkelig så dumme at de lager en forbindelse mellom flyenes egne systemer og det nettet som tilbys passasjerene? Har jo sett for meg at det eneste felles var at de eksisterte i samme blikkboks, og til nød brukte samme strømkilde. 12 Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Er de som lager disse systemene virkelig så dumme at de lager en forbindelse mellom flyenes egne systemer og det nettet som tilbys passasjerene? Har jo sett for meg at det eneste felles var at de eksisterte i samme blikkboks, og til nød brukte samme strømkilde. Om fly bruker Internet bør det være minimum 2 linjer og det eneste de bør ha til felles er å være plassert i samme fly. 5 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 I utgangspunktet så er det jo kun tilgang til internett for passasjerene, og ikke noe annet. Fly bruker som kjent internett hele tiden for å sende tekniske performance-data til bakken. Men jeg kan aldri tenke meg at flyet har to(2) satelittlinker ut! Derfor er der nok en eller annen form for ruter/brannmur på flyet, for å skille internett-tilgang for passasjerene, fra flyets internett-tilgang. Som sagt er der ingen forbindelse mellom de to, men det er jo her advarselen om hacking kommer inn da... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Flyselskapene må være like kokte i kålen som romvesenene i Independence Day. 6 Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 " en tidligere artikkel om en statlig rapport som hevder at visse typer passasjérfly benytter samme Wi-Fi-nettverk for passasjérene som for de elektroniske systemene i flyet." Gud nei....hvilken idiot kom med den ideen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Er de som lager disse systemene virkelig så dumme at de lager en forbindelse mellom flyenes egne systemer og det nettet som tilbys passasjerene? Nei. Dog (kan det) finnes et annet nett ombord på flyet (som noen f.eks glemme å slå av i luften), et som passasjerene ikke skal ha adgang til, et nett med skjult SSID. Endret 23. april 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
tHz Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Det er skremmende om de har laget et fly hvor wifi er koblet til kritiske systemer. Jeg trodde regulering av flybransjen hindret slike design. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) " en tidligere artikkel om en statlig rapport som hevder at visse typer passasjérfly benytter samme Wi-Fi-nettverk for passasjérene som for de elektroniske systemene i flyet." Gud nei....hvilken idiot kom med den ideen? Militære fly. Det er liksom ikke store vitsen med all verdens sikkerhet når passasjerene uansett har skarpladde våpen i hende. Endret 23. april 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
tHz Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Er de som lager disse systemene virkelig så dumme at de lager en forbindelse mellom flyenes egne systemer og det nettet som tilbys passasjerene? Nei. Dog (kan det) finnes et annet nett ombord på flyet (som noen f.eks glemme å slå av i luften), et som passasjerene ikke skal ha adgang til, et nett med skjult SSID. Å skjule SSID er ikke en sikkerhetsfunksjon. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Er de som lager disse systemene virkelig så dumme at de lager en forbindelse mellom flyenes egne systemer og det nettet som tilbys passasjerene? Nei. Dog (kan det) finnes et annet nett ombord på flyet (som noen f.eks glemme å slå av i luften), et som passasjerene ikke skal ha adgang til, et nett med skjult SSID. Å skjule SSID er ikke en sikkerhetsfunksjon. Og uansett så er nok flyets datasystemer kablet og ikke på wifi 2 Lenke til kommentar
agnard Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Det finnes ingen fly som har "fly by wireless" og eneste informasjonen som går til og fra flyet gjennom wifi vil være feilmeldinger på interne systemer. Alle computere i flyet har egne "moduler" (BITE) som sjekker boksen for feil, oppdager den feil, sender den informasjonen videre til en sentral boks som igjen vil lagre, og sannsynligvis sende denne feilen til bakkepersonell, da kanskje gjennom wifi. Selvfølgelig vil ikke Boeing eller Airbus la systemene sine snakke rett til internett, og tviler også på at de lar boksene være "rewritable" i luften. Det jeg dog vet er at enkelte fly laster ned oppdatering på nav databasen gjennom mobilnettet/acars etter at de har landet, og taxet til gate. Men enda da må en tekniker ut og godkjenne oppdateringen før den går inn til computeren som skal ha den. Trur også det er slik det blir i fremtiden, at egne computere tar seg av all kommunikasjon, og linken mellom viktige computere og de til kommunikasjon kun er "åpen" på bakken med motorene skrudd av, og at man da må godta dette manuelt fra cockpit Når man tenker på direkte kontroll av flyet i luften, er dette egne computere som selvfølgelig ikke har kontakt med wifi. Hva skal en computer som styrer flyet, med internett? Jeg har stor tru på at Boeing/Airbus/andre flyprodusenter tenker gjennom dette nøye, og i et fly er det bestandig en backup! 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Å skjule SSID er ikke en sikkerhetsfunksjon.Nei, men det er heller ikke nødvendigvis slik at det kun er ett nett tilgjengelig når folk bare ser ett enkelt alternativ i lista på telefonen sin. Endret 23. april 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
G Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Dette hadde jeg glatt kunnet ta for årets største aprilspøk. Tenker de med rævhullet, eller hva er galt med ingeniører som legger til rette for delt nettverk? Lenke til kommentar
G Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Det finnes ingen fly som har "fly by wireless" og eneste informasjonen som går til og fra flyet gjennom wifi vil være feilmeldinger på interne systemer. Alle computere i flyet har egne "moduler" (BITE) som sjekker boksen for feil, oppdager den feil, sender den informasjonen videre til en sentral boks som igjen vil lagre, og sannsynligvis sende denne feilen til bakkepersonell, da kanskje gjennom wifi. Selvfølgelig vil ikke Boeing eller Airbus la systemene sine snakke rett til internett, og tviler også på at de lar boksene være "rewritable" i luften. Det jeg dog vet er at enkelte fly laster ned oppdatering på nav databasen gjennom mobilnettet/acars etter at de har landet, og taxet til gate. Men enda da må en tekniker ut og godkjenne oppdateringen før den går inn til computeren som skal ha den. Trur også det er slik det blir i fremtiden, at egne computere tar seg av all kommunikasjon, og linken mellom viktige computere og de til kommunikasjon kun er "åpen" på bakken med motorene skrudd av, og at man da må godta dette manuelt fra cockpit Når man tenker på direkte kontroll av flyet i luften, er dette egne computere som selvfølgelig ikke har kontakt med wifi. Hva skal en computer som styrer flyet, med internett? Jeg har stor tru på at Boeing/Airbus/andre flyprodusenter tenker gjennom dette nøye, og i et fly er det bestandig en backup! Wow, hva finner de der da? Uføretrygdede og forhåpningsfulle arbeidsledige? Terrorrrist utdanner seg til tekniker for å omprogrammere fly. Endret 23. april 2015 av G Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Denne artikkelen her var ganske dårlig, TechSNAP gikk over denne og fant ut at den var svært overfladisk skrevet. Enkelt og greit, stiller du følgende spørsmålssekvens, så er det klart hvordan denne rapporten ble laget: "Hva er det som beskytter flyets systemer fra angrep på WiFi nettverket?" "Det er blant annet brannmurer" "Kan disse brannmurene hackes eller omgås?" "Det er teknisk mulig ja." "Okay, da er det ett sikkerhetsproblem med flyene!" Lenke til kommentar
Addininfo Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Slenger meg på 007CD på denne. Skjønner ikke hvorfor man ikke kan gjøre litt mer research på egenhånd. Bruk nå heller det som er "kildeartikkelen" som springbrett for hva man kan dytte inn i google for å kunne produsere artikler som gir mer innsyn og kunnskap om noe vi ikke kan noe om fra før. Wiki, Youtube, kildene til kildeartikkelen... http://lmgtfy.com/?q=aircraft+networks Youtube har f.eks. masse rart og interessant (Defcon foredrag går gjennom mye artig, anbefales på det sterkeste!): Hacker + Airplanes = No Good Can Come Of This ADS-B spoofing All Your RFz Are Belong to Me - Hacking the Wireless World with Software Defined Radio Software definert raido og masse snacks. Fra 17:30 og utover: ADS-B, ACAS, TCAS, tilstandsmeldinger for fly... Cyberhijacking Airplanes: Truth or Fiction? Gjennomgang av fagfolk og piloter Om det ikke nødvendigvis gir full gjennomgang av alt som kan være relevant og ikke gir full forståelse av alt, så er det nå hvertfall en start som gir gode pekepinner på hvor man skal grave videre? Tok meg ikke lange tiden å finne frem til dette så… Kanskje journalistene kunne lagt ut noe kort/tweet/etc om hva de skal skrive/ skriver om så kan de få tips underveis? 1 Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 (endret) Det finnes ingen fly som har "fly by wireless" og eneste informasjonen som går til og fra flyet gjennom wifi vil være feilmeldinger på interne systemer. Alle computere i flyet har egne "moduler" (BITE) som sjekker boksen for feil, oppdager den feil, sender den informasjonen videre til en sentral boks som igjen vil lagre, og sannsynligvis sende denne feilen til bakkepersonell, da kanskje gjennom wifi. Selvfølgelig vil ikke Boeing eller Airbus la systemene sine snakke rett til internett, og tviler også på at de lar boksene være "rewritable" i luften. Det jeg dog vet er at enkelte fly laster ned oppdatering på nav databasen gjennom mobilnettet/acars etter at de har landet, og taxet til gate. Men enda da må en tekniker ut og godkjenne oppdateringen før den går inn til computeren som skal ha den. Trur også det er slik det blir i fremtiden, at egne computere tar seg av all kommunikasjon, og linken mellom viktige computere og de til kommunikasjon kun er "åpen" på bakken med motorene skrudd av, og at man da må godta dette manuelt fra cockpit Når man tenker på direkte kontroll av flyet i luften, er dette egne computere som selvfølgelig ikke har kontakt med wifi. Hva skal en computer som styrer flyet, med internett? Jeg har stor tru på at Boeing/Airbus/andre flyprodusenter tenker gjennom dette nøye, og i et fly er det bestandig en backup! Et fly sender ikke noe informasjon via WiFi. De sender på forskjellige typer radio både for talekommunikasjon med bakken, transponder for id ifbm. radar, GSM for datalogging, og blant annet ACARS (som går via HF/VHF/Sat), men som er basert på Telex og absolutt ikke noe som hverken kan hackes eller brukes til datatrafikk i noen grad. Internettadgang ombord på fly er et frittstående system og faktisk et veldig synlig et. Flyr du med SAS (som knapt har hørt om Internett) er flykroppen forholdsvis "clean" på toppen. Flyr du derimot Norwegian (som har internettadgang på mange fly) så kan du se en "takboks" montert. Den boksen huser satelittantenner og annen teknisk hardware som trengs for å levere nett til passasjerene. Bildeeksempel: Seriøst, flyfabrikantene er rett og slett ikke så dumme at de åpner flykritiske systemer på WiFi. Men de som valgte å publisere denne artikkelen på tek.no derimot... Endret 24. april 2015 av thklinge 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå