Gå til innhold

Liker aksjer og investering (value investing)


ltdata

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Liker aksjer og investering (value investing). Liker å analysere regnskap til selskaper.

Jeg lurer på hvilke studier som kan gi meg en formell utdannelse på dette området?

Drømmejobben må være å forvalte en portefølje etter value investing prinsipper og tjene gode penger for mine kunder/klienter.

Er det BI som gjelder? Hvilke studier der kan passe meg?

Skal nevnes at jeg ikke tror særlig på teknisk analyse av aksjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NHH - Master i finansiell økonomi eller master i økonomisk analyse

BI Nydalen - Master i finans (Kjenner ikke til skolen selv, men den har rykte på seg for å være en god skole)

 

På NHH master i finans kan du velge mange fag som omfatter det du etterspør:

- Corporate Finance

- Investments

- Valuation

- Applied Finance

- Financial Modeling

- Applied Portfolio Management

- Kapitalforvaltning

- International Finance

 

Alle fagene omhandler i større eller mindre grad det du søker. Sikkert flere også. På bachelor NHH vil du bli kjent med noe av dette gjennom faget BED030 - Investering og finans, men dette er ganske basic og vil neppe være nok til å få en drømmejobb som forvalter. Vil tro BI Nydalen har en del av de samme fagmulighetene.

 

En hvilken som helst skole som har masterprofilen finans har det du søker etter, men kvaliteten vil selvsagt variere. En bachelor i økonomi tror jeg ikke er nok.

Lenke til kommentar

Min begrensa forståelse tilsier at man kan få fine jobber i finans med kvantative grader også (som foreslått over). Det som vil skille deg ut som en sterk kandidat er erfaring og interesse innen finans/investering (hvor du f.eks har klart å tjene x antall kroner gjennom personlige investeringer) utenom studiet.

Lenke til kommentar

Det er jo litt pussig at forvalterne som sikkert har en solid økonimisk utdannelse ikke gjør det bedre enn indexfond i snitt da ;)

"An economist is an expert who will know tomorrow why the things he predicted yesterday didn't happen today. - Laurence J. Peter"

 

Er enig med the_last_nick_left, ta heller en grad i matematikk. Da skiller du deg sterkt ut i motsetning til mange finansfolk med dårligere mattekunnskaper. I tillegg får du en grad i noe som ikke er en synsevitenskap

Lenke til kommentar

"An economist is an expert who will know tomorrow why the things he predicted yesterday didn't happen today. - Laurence J. Peter"

 

Er enig med the_last_nick_left, ta heller en grad i matematikk. Da skiller du deg sterkt ut i motsetning til mange finansfolk med dårligere mattekunnskaper. I tillegg får du en grad i noe som ikke er en synsevitenskap

Economist betyr samfunnsøkonom. En master i finans gjør deg ikke til samfunnsøkonom.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemet er at jeg ikke har interesse eller anlegg for matte ;)

For å være litt brutal: da får du finne deg noe annet. Selv BI-graden vil kreve noe matte.

 

 

Nå er det også ganske stor forskjell på mattekurs med anvendt fokus og de som gjerne inngår i en ren matematikkgrad, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...