terjeba Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Hei! Jeg er relativ fersk når det gjelder fotografering med digitalt kamera (i det hele tatt fersk når det gjelder fototgrafering). Uansett så har det seg slik at jeg nylig har kjøpt et IXUS 400 kamera. På en del av bildene jeg har tatt ser jeg markante lyse sirkler. Dette har blitt meg forklart er pga at blitsen og objektivet sitter så tett og at fenomenet er mest utbredt på vidvinkel. Mange andre jeg har snakket med som har digitalt kamera har ikke lagt merke til dette selv. Jeg er derfor litt usikker og håper noen kan bekrefte om dette er vanlig i digitalkameraets "verden" eller om det kan være en feil med kameraet. Hvis det er vanlig er jeg selvsagt glad for ethvert tips om hvordan dette kan unngås ved blitsfotografering. På forhånd, tusen takk for eventuell svar! Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Du har ikke mulighet for å legge ut en link til et eksempelbilde? Litt enklere å stille en "diagnose" når man kan se med egne øyne dette fenomenet :-) Man får gjerne lysende sirkler på grunn av sollys o.l. som kommer inn på linsen. Kan det være dette du tenker på? Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg har opplevd det på hyttetur om vinteren, og kommer inn med kaldt kamera. Da blir det kondens på linsa, og disse små vanndråpene virker som linser og sprer lyset. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 På enkelte bilder jeg har tatt med mitt kamera har jeg også fått slike runde sirkler. Den ene gangen jeg fikk slike runde sirkler tok jeg bilder med blits ute når det regnet. Regndråpene som var foran kameraet akkurat i det blitsen gikk av fremstår da som lyse runde sirkler med forskjellig størrelse. Den andre gangen jeg fikk slike runde sirkler var når jeg tok bilder med blits i et rom der noen slipte et tregulv med en maskin. Støvpartikler i luften rett foran linsen fremstår da også som lyse runde sirkler på bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå