Pueo Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Hei! Jeg har lenge tenkt på hva jeg gjøre etter VGs, og har endelig kommet fram til en mulig løsning. Jeg var nylig i Polen på utveksling, og ble veldig inspirert av å bo hjem til andre, lære deres kultur, lære bort min kultur, og det å se deres levevilkår og hvordan de har det osv. Dette fikk meg til å tenke; finnes det noen jobber der jeg kan jobbe på en slik måte? Ved å reise til diverse land, og jobbe med noe der en stund, osv? Jeg har lest litt om et "prosjekt" som heter GoExplore, der kan man betale en sum for å ha et opphold i et land og jobbe der med å hjelpe folk osv., men jeg skulle gjerne funnet en måte å levd av dette på, om det hadde vært mulig? Chris Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Bli misjonær! Men for at du skal vere interessant for misjonsselskapet, må du jo kunna noko som kan vere til nytte. Sjukepleiar er jo det mest opplagte svaret. Det same gjeld alt arbeid i utlandet: du må kunne noko ikkje Gud og kvarmann kan. Arbeidsviljuge, men ufaglærte finst det i massevis lokalt, og dei er billigare i drift og flinkare enn du er, for dei kjenner forholda der. Lenke til kommentar
Pueo Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Hei, og takk for svar. Jeg har faktisk vært inne på tanken, men jeg tror ikke jeg ville gjort meg som misjonær, dessverre.. Men du sier noe der, med at man gjerne må kunne noe som er til nytte. Jeg er jo 18 år, og går andreåret musikk, så er ikke den beste snekkeren osv.. Er vel sikkert ikke så mye å gjøre med musikk i slike land. Leste nylig om en skole eller prosjekt (Leste bare raskt pga. dårlig tid) som søker 8 musikalske deltakere (hvert år) til å lære bort musikk og holde konserter osv. i et fattig land. Det virker jo kult, men som sagt, bare 8 søkere, og der varer bare ett år - uten lønn. Vet du om det finnes noen andre skoler som sender elever til fattige land for å arbeide? Leste litt om Bibelskolen i Grimstad, de har noe liknende, så det er kanskje aktuelt. Nå er ikke jeg den flinkeste personen med bygg osv. som jeg skrev lengre oppe, men jeg er bra fysisk anlagt, så om det hadde vært noe securitas eller noe slikt av jobber? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Du er 18 år, og utan utdanning vil du ha store vanskar med å få deg ein jobb i Noreg, I utlandet blir det mykje, mykje vanskelegare, i og med at du ikkje beherskar språk og kultur fullgodt. Du nemner vaktjobb - det kunne du sikkert klare fint i Noreg, men i utlandet - gløym det. Den jobben krev nettopp det du ikkje beherskar. Er du fast bestemt på å arbeide i utlandet, må du sjå deg ut eit land, lære deg det viktigaste språket perfekt (og helst litt av eit anna også. Dei fleste land har fleire språk). I tillegg gjeld det å lære mest mogeleg om kulturen, i vidaste forstand. Så kjem del to - du må skaffe deg utdanning og arbeidserfaring som kan vere til nytte i landet. Klarar du alt dette, så ligg vegen open for arbeid der - kanskje for lokale, kanskje for norske firma eller institusjonar. Som du skjønar, vegen fram er lang. Noko heilt anna er arbeidsleirar og skular, men der betalar du jo i hovudsak sjølv for reise og opphald. Slike finst - men eg er ikkje den rette å spørje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå