Azidops Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Hei folkens. Jeg er inne i en skillevei i livet mtp. jobb og karriere der jeg har en bachelorgrad i et fag. Nå lurer jeg på om det er det rette for meg da jeg i utgangspunktet ikke har en typisk personlighet for den yrkesretningen jeg har valgt. I den forbindelse så lurer jeg på hvordan andre som har klatret i sin karriere tenker. Har det vært en stram plan fra begynnelsen av for å havne der du er nå, eller har veien gått seg til etter hvert? Har du rykket opp i stilling fordi du har tatt planlagte steg eller har forfremmelsene kommet "tilfeldig" fordi du har vært flink i jobben? Hvordan motiverer du deg i hverdagen? Jeg vil gjerne høre historier både fra dem med lang utdannelse og dem som har begynt "på gølvet" og jobbet seg oppover. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 24. april 2015 Forfatter Del Skrevet 24. april 2015 Ingen som har noe innspill? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Kan gi noen punkter på hva jeg erfarte. Jeg gikk veien som nyutdannet (master), til konsulent, prosjektleder, internasjonal konsulentsjef til IT-sjef ila. 6 år. Om dette er relevant for deg avhenger litt av område, men prinsippene gjelder alle bransjer tenker jeg. Dette er ikke noen oppskrift, men noen punkter om hva som fungerte for meg: - Jobb riktig steder, noen steder vi deg vesentlig raskere erfaring enn andre. Jeg startet i et konsulenthus og ila. 2 år hadde jeg jobbet på prosjekter i 5 bransjer og hos nesten 10 forskjellige kunder med mye selvstendig leveranseansvar. Det er ekstremt effektivt for å bygge erfaring kontra mange andre type stillinger (i tillegg til at jeg jobbet mye som også hjelper). - Bytt når det er riktig, jeg fikk muligheten til en dedikert PM stilling etter 2 år i et stort firma, og byttet. Ikke vær redd for å bytte jobb hvis det er riktig for din utvikling. - Lever, lever, lever. Dønn fokus på å levere god resultater i alt du gjør, dette høres enkelt ut, men møter mange som er fornøyd med "godt nok". Jeg har stort sett aldri vært tilfreds med mine leveranser fordi det er alltid noe som kunne være bedre (selv om de har vært gode). - Jobb hardt, som til tider vil si mye (men ikke ta knekken på deg selv, kjenn dine grenser.) - Ikke vær redd for å være utenfor komfortsonen, det er der du lærer. Det gjør vondt og føles vanskelig, men er du utenfor komfortsonene (og ikke fukker opp da...) så lærer du massivt mye mer enn de som sitter og gjør det de kan godt dag-ut-inn. Erfaring er ikke antall år du har jobbet, men hva slags erfaringer du har bygd deg. - Finn ut hva karriere er for deg. Lederansvar? Fagligansvar? Høy lønn? En klar forståelse av hvor du vil er viktig. - Selvinnsikt: Reflekter over hva som gjør deg god, hva gjør du bedre enn andre, hva gjør du dårligere. Hvordan blir du bedre? Så, tilslutt trenger man litt flaks, men sånn er bare livet. Man trenger at muligheten dukker opp på riktige tidspunkt, men hvis du er den typen som alltid leverer, så vil mulighetene komme. Hvis ikke flytt på deg så du kan finne dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå