Gå til innhold

Ipod batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et "problem" med ipod batteriet, har ipod v3 20gb. Jeg lader batteriet fullt, bruker feks. 25% av batteriet (samme hvor mye egentlig). Dersom jeg slår av ipod'n og lar den ligge i eksempelvis 3-4 dager, har batterikapasiteten sunket betraktelig. Skal det være slik? Er det noen andre som har samme erfaringen? :shrug:

Lenke til kommentar

http://www.ipodbattery.com/

har salg av iPod batterier hvis nødvendig etter mange års bruk.. Men selfølgelig er dette ikke støtten av Apple egentlig ( Men det funker ).

 

Batteriet på den "nye" ipod'n ( Gen3 ) er Vesentlig mindre en i de eldre ( gen1 og gen2 ). Den gamle hadde oppgitt tid på 10 timer ved avspilling av 160kbps mp3's mens den nye har oppgitt 8 timer ved avspilling av AAC 128kbps filer. Tester viser at den på den gamle fikk man 10-12 timer og på den nye får man 5-7.. Dette er selfølgelig ved "optimale omstendigheter. Fysisk batteri i den gamle var på 1200 mAh men på den nye er det et på 600 mAh ( ser at på ipodbattery.com selger de 850 mAh batterier til den nye.. kanskje de også har begynt med dette orginalt også.. men tviler ).

 

Tips for lengre batteri tid:

1. Harddisken er det som bruker Mest batteri på en ipod. Ipod har et minne på 32 MB så ipod'n spinner opp og laster dette minne fullt for så og ta seg pause til denne musikken er spillt av ( ergo skipping og bytting av album osv gjør at harddisken spinner opp oftere = mere batteribruk ). Ergo mindre mp3 filer = mere batteri tid pga at den får flere sanger i minne per oppspinning av hardisken.. Selv bruker jeg 256mbps mp3 .. ofrer heller batteri tid på ipod for og ha filene lagret i god kvalitet på pc'n.

 

2. Ikke bruk bakgrunns lyset unødvendig

 

3. Skru AV "Sound Check" ( gjør at sanger spilles av i "likt" lyd nivå).

 

4. Ikke still klokken ( sånn at den starter i det hele tatt ). Trolig ikke sååå mye og si.. men men..

 

5. Skru av EQ ( Lyd instillinger alla Bass booster o.l.)

 

6. Lad den i "Veggen"!!.. (viktig faktisk) Merker dette godt selv.

 

7. Lad den heller opp når batteriet er halv fullt. I stede for å la den gå tom. Li-Polymer batterier som ipod bruker har ingen såkalt "minne husk" og liker faktisk å lades slik som jeg beskriver.

 

Og ja det er normalt at ipod bruker batteri når den er "avslått" så lar du den ligge uten bruk over lengre perioder så lad den en gang i mellom.. f.eks. 2 uker uten bruk = lad den opp igjen. Dette er fordi ipod slår seg aldri helt AV den går kun i vilemodus.

 

Hilsen lykkelig eier av en 1.år gammel iPod gen2.

 

Andre sider som jeg finner nyttige om ipod:

http://www.ipodlounge.com/

http://www.ipoding.com/

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.efb925c

Endret av Whuups
Lenke til kommentar
hmm, ring TNT på 810 00 810 og snakk med dama på kundeservice. Forklarer du situasjonen kan det hende de kan hjelpe deg. Problemet blir vel at du ikke har sendingsnummeret de bruker - da kommer det an på hvor hjelpsom dama er med å finne pakken for deg...

jeg fikk lapp på døra fra tnt når jeg var på skolen. så den når jeg kom hjem og ringte. Da kom den etter en halv time :D

 

Er fornøyd med min ipod. Hører på musikk på skolen kommer hjem og stapper den i dock-en ve siden av pc-en og bateritiden er fremdeles veldig bra syns nå jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har selv Versjon 2 av iPoden. Og synes at batterikapasiteten er god. Bruker PortaPro hodetelefoner og en datastrøm(?) på 160 eller 192kbps. Synes at det blir litt for flatt med 120kbps.

 

Lydkvaliteten er mer enn god nok for meg som gammel audiophil. Dersom du ripper CDer med 160kbps og bruker bedre plugger eller noen hodetelefoner, vil du få vesentlig bedre lydkvalitet enn med de medfølgende pluggene.

 

Les omtalen fra Stereophile. Dette er et av de mest seriøse audiobladene i verden.

10 ganger mer enn den blekka som heter Lyd & Bilde.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ipoden min i ca to uker nå, og batterilevetiden plager meg ikke i det hele tatt. har den med på lesesalen, og sitter der gjerne i en åtte-ni timer. Jeg hører jo ikke konstant på musikk, men er vel i snitt på i 7 av de timene... Og jeg har ennå ikke opplevd å gå tom for strøm! Så jeg er fornøyd!

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bli kvitt alle problemer å kjøpe seg en IRiver Ihp-100/120?

16 timers batterilevetid burde jo holde.

 

Skjønner ikke hva folk skal med den Ipod'en, ser jo ut som et kjøkkenredskap.

"Designet er jo så utrolig stilig..." ja da burde du ta en titt på den nye kaffetrakteren til Braun eller vaskemaskina til Zanussi, brukt samme designer ser det ut som...ærlig talt.

 

(sikkert mange som er uenig, men dette er jo et disk. forum)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...