Exxon Valdez Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Jeg har et irriterende problem med PC. Problemet er at når jeg starter PCen, da skal det første skjermbildet være følgende; Bilde funnet på Internet. Men dette bildet vises ikke korrekt, det som blir vist istedenfor er følgende; Dette er en rekonstruksjon på Paint. Deretter kommer det en ny skjerm som er svart og alt vises som normalt med bokstaver, deretter kommer Windows 7 Ultimate 64bit lasteskjerm, og deretter innlogging skjermbildet. Jeg har prøvd å trykker clear CMOS knappen for å resette BIOS. Også prøvd å koble til forskjellige skjermer til skjermkortet, også på forskjellige utganger på skjermkortet (HDMI og DisplayPort). Problemet oppsto idag. Det skjedde ikke igår og heller ikke når jeg slå på PC for første gang idag, men når jeg tok en omstart pga et problem i GTAV, da begynte dette problemet. Hvordan kan jeg fikse dette problemet? Kan det ha noe med at jeg skiftet skjermkort igår? Systemkonfigurasjon: CPU: Intel Core i7 975 Extreme Edition (3,33Ghz)RAM: 12GB DDR3 (1866Mhz)GPU: NYTT: XFX Radeon R9 295X2 8GB GDDR5 (FORRIGE: Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC") PSU: Corsair HX 750W SSD: 2x 500GB Samsung SSD 840Evo Hovedkort: Gigabyte GA-X58A-UD7Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64bitKabinett: Antec P183 Advanced Midi Tower Exxon Valdez Endret 22. april 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Jeg tok ut det nye skjermkortet og satt det forrige skjermkortet tilbake i PC, da ble problemet løst. Nå kan vi slå fast at det har noe med skjermkortene å gjøre. Oppdatering: Så satt jeg det nye skjermkortet tilbake igjen, og da gjenoppstod problemet. Nå er det garantert at det har noe med skjermkortene å gjøre. Det har ikke hjulpet å re-installere skjermkort driveren. Er det nye skjermkortet defekt kanskje? Burde det sendes i retur? Eller skal jeg bare ignorere problemet? Endret 22. april 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Prøv kortet i en annen maskin for å se om det skjer det samme der. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 23. april 2015 Forfatter Del Skrevet 23. april 2015 Prøv kortet i en annen maskin for å se om det skjer det samme der. Jeg har dessverre ikke adgang til en annen maskin hvor jeg kan teste skjermkortet der. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Da må du sende det i retur og håpe på de finner noen feil på det. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Det første bildet ditt som ikke vises korrekt er lagret i Bios på hovedkortet. Dette vises selvsagt før skjermkortdriveren er lastet, så driveren har ingen betydning her. Siden bildet vises korrekt med gammelt skjermkort så kan man slutte at bildefila i Bios er korrekt/uskadet. Som jeg tenker så oppstår feilen når nytt skjermkort uten driver lastet skal vise bildefila fra Bios. Jeg er ikke sikker på at det er en faktisk feil med skjermkortet, annet enn at skjermkortets firmware ikke er kompatibel med ditt hk, evt at hk bios ikke er fullt kompatibel med ditt skjermkort. Jeg ville sjekket om du har siste bios for ditt hk, og også sjekket om det er noe firmware oppdatering for ditt skjermkort. 1 Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 23. april 2015 Forfatter Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Da må du sende det i retur og håpe på de finner noen feil på det. Skjermkortet skal sendes i retur etter anbefaling fra kunderservice. Det første bildet ditt som ikke vises korrekt er lagret i Bios på hovedkortet. Dette vises selvsagt før skjermkortdriveren er lastet, så driveren har ingen betydning her. Siden bildet vises korrekt med gammelt skjermkort så kan man slutte at bildefila i Bios er korrekt/uskadet. Som jeg tenker så oppstår feilen når nytt skjermkort uten driver lastet skal vise bildefila fra Bios. Jeg er ikke sikker på at det er en faktisk feil med skjermkortet, annet enn at skjermkortets firmware ikke er kompatibel med ditt hk, evt at hk bios ikke er fullt kompatibel med ditt skjermkort. Jeg ville sjekket om du har siste bios for ditt hk, og også sjekket om det er noe firmware oppdatering for ditt skjermkort. Mitt hovedkort er over 5 år gammelt og det har PCI versjon 2.0. Skjermkortet er PCI 3.0, men PCI 3.0 skal være bakover kompatibelt med PCI 2.0. Det samme gjelder det gamle skjermkortet som jeg har nå satt inn. Men det kan jo være at HK ikke er helt kompatibelt med det nye skjermkortet. Men det var noen andre rare feil i et spill også, jeg tok en omstart av PC etter det, og da begynte de problemene med BIOS. Jeg kommer med en video i neste innlegg. Endret 23. april 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 PCI 2.0 holder i lange baner for nye kort. Overgangen til 3.0 er ikke merkbar i ytelse. At HK er gammelt kan jo selvsagt ha noe å si. Dette finner du nok fort ut når du returnerer kortet og de ikke finner noe feil på nyere hardware. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 23. april 2015 Forfatter Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Her har vi en video i GTAO hvor GPU begynte å oppføre seg rart rett før BIOS problemer: https://www.youtube.com/watch?v=WYNnWTItM_4 Bare hopp direkte til 00:05:30, hvor jeg begynner å "stressteste" skjermkortet. Legg merke til hvordan bildet oppdaterer seg rart selv med høy FPS, og legg spesielt merke til sånne hendelser som skjer ved 00:07:00 (Hopp til 00:06:50) og følg med nøye og du vil se en mislykket bilderamme. Forrige GPU hadde ingen av disse problemene. Endret 23. april 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Antok at det var KUN det bios bildet som var problemet. Har du andre problemer/artifakter i spill etc så høres det selvsagt mye mer sannsynlig ut at det er en feil med skjermkortet. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 23. april 2015 Forfatter Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Antok at det var KUN det bios bildet som var problemet. Har du andre problemer/artifakter i spill etc så høres det selvsagt mye mer sannsynlig ut at det er en feil med skjermkortet. Ja, som du ser så oppsto problemene for første gang i videoen over. Deretter avsluttet jeg spillet og tok en omstart, da begynte BIOS problemene også. BIOS problemet anser jeg for å være mer alvorlig enn ustabil oppdateringsfrekvens i GTAV, fordi dette kan være begynnelsen på et mye mer alvorlig problem. Kan det være PSU som gir skjermkortet for lite strøm? Men det skulle ikke ha noe betydning for BIOS problemet? Endret 23. april 2015 av Exxon Valdez Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Nå er jo R9 295X2 det samme som 2 x R9 290, og har en TDP på ca 500 watt. Spiller du eller tester kortet i f. eks 3D Mark, kan du nok oppleve slike ting som du nevner. Men under boot vil det ikke dra noe særlig av effekt eller streøm (watt eller ampere). Så det kan hende det er noe galt med GPU, dog vanskelig å si. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 23. april 2015 Forfatter Del Skrevet 23. april 2015 Nå er jo R9 295X2 det samme som 2 x R9 290, og har en TDP på ca 500 watt. Spiller du eller tester kortet i f. eks 3D Mark, kan du nok oppleve slike ting som du nevner. Men under boot vil det ikke dra noe særlig av effekt eller streøm (watt eller ampere). Så det kan hende det er noe galt med GPU, dog vanskelig å si. Det samme tenkte jeg, og jeg har lest flere steder på Internett at en PSU på 750 watt er nok for å drive dette skjermkortet dersom en ikke har multiprosessor løsning eller flere skjermkort osv. Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg har fått bekreftelse fra komplett.no på at det er ingen feil med dette skjermkortet. De har tydeligvis kjørt skjermkortet skikkelig med sånn benchmark test over en hel helg uten at det oppsto feil. Det blir interessant å se om denne BIOS feilen eller problemene i GTAO gjenoppstår. Jeg kan nå bruke et nytt eksternt capture card for å lage en video av oppstart, inkludert BIOS oppstart. Det gikk ikke an med det forrige interne PCI capture card, ettersom det ikke blir "klart" før en har logget inn i Windows. Dermed kunne det ikke brukes til å ta opp oppstarten fra BIOS siden det er en alt for tidlig fase, men nå skal det gå an med det nye eksterne capture card. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå