Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 B8 - problem med luft?

Nixxy

Anbefalte innlegg

Hei! Har hatt ett lite problem med min 2009 Audi A4 B8 i en liten stund nå. 

Symptomene er: På tomgang er den veldig ujevn. Den står rett og slett å putrer og "rister", men den er                                 jevn og normal i turtall. Motoren har aldri kvelt seg eller noe slik enda.

I fart er den litt hakkete under nedbremsing, ikke noe ekstremt. 

Feilkoden som kommer opp er P0171. Det skal være at en sensor som finner for mye oksygen i eksosen etter det jeg skjønner? 

Noen som har en erfaring med denne feilen, og eventuelt kan gi meg noen tips for hva/hvor jeg skal sjekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vært innom de sider som viste alt som kunne være årsaken. Men tenkte å høre om folk hadde noe erfaring med det, så jeg muligens slapp å sjekke alt. Har sjekket over alle synlige slanger uten å finne noe lekkasje noe sted ihvertfall.

Sjekk ut og rens føler inn i LMM. Hadde slike problemer med min B5 motor.

Var vel denne da ; Faulty Mass Air Flow (MAF) sensor?

MAF sensor ja. Den kan jeg sikkert prøve å få renset. Om det hadde vært noe så simpelt så hadde det vært flott!

Lenke til kommentar

Leste at man kunne sjekke om maf-sensoren var dårlig/trengte rens om man koblet fra ledningen som sitter i. Om det var noe feil med sensoren, så skulle bilen gått bedre på tomgang uten den tilkoblet. Men det ser ikke ut til å være greia her. Den går fortsatt ujevnt på tomgang etter den er frakoblet. Vil lambdaen være det neste på lista å få sjekket ut?

Lenke til kommentar

Hvis MAF har tatt kvelden så vil du ikke merke noe forskjell i motorgange når du napper den ut med motoren i gang. Om motortonen endrer seg når du drar den ut så kan du prøve å rense den. Om ikke det hjelper så er det kanskje en ide å se andre steder.

Lenke til kommentar

Hvis MAF har tatt kvelden så vil du ikke merke noe forskjell i motorgange når du napper den ut med motoren i gang. Om motortonen endrer seg når du drar den ut så kan du prøve å rense den. Om ikke det hjelper så er det kanskje en ide å se andre steder.

Ahaa, skulle prøvd å nappe den ut imens motoren var i gang ja. jeg gjorde det før jeg startet den. Eller vil det ha samme effekt?

Kan sikkert kanskje ta den ut og rense den uansett. Kan vel ikke skade. Men hva brukes for å rense den? Ser det er mange som sier det trengs egen MAF-renser, imens andre sier det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekka så var elektronikkrens og MAF-rens samme spray (innhold) med forskjellig etikett. Mener det var CRC.

Edit: Ser ut som "Electronics cleaner" er trygg mens "Electrical cleaner" må unngås. Førstnevnte fordamper fullstendig mens sistnevnte har visse antikorrosjonsstoffer som legger igjen et belegg. Bra på elektriske kontakter men farlig for MAF.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekka så var elektronikkrens og MAF-rens samme spray (innhold) med forskjellig etikett. Mener det var CRC.

Edit: Ser ut som "Electronics cleaner" er trygg mens "Electrical cleaner" må unngås. Førstnevnte fordamper fullstendig mens sistnevnte har visse antikorrosjonsstoffer som legger igjen et belegg. Bra på elektriske kontakter men farlig for MAF.

Spurte en på Biltema angående bruk av demmes elektronikkspray på LMM. Han sa at det trolig ikke ville gjøre noe skade, men at den ikke hadde styrken til å kunne gi den en rens.

Jeg vet ikke forskjellen mellom de, men virket ut som en mann med peiling.

Lenke til kommentar

Da er sensoren renset, men problemet er fremdeles der. Ettersom det var ikke noe forandring etter å koblet den fra når bilen var på heller, så er det nok ikke den som er gåen. Hva vil være det neste på listen? Lambda sensor?

Lenke til kommentar

Å søren! Ser nå at jeg tenkte det motsatte av det som ble skrevet av deg oppi her.. Ja, men da kan det sikkert være en idé å prøve å bytte den først!

Edit: Men dette er det jeg har lest på nettet flere steder; A good way to check your MAF is unplugging the connector before starting your car, if it idles well (compared to a previous poor idle), your MAF needs replaced.

Jeg prøvde jo dette, og kunne ikke merke noen forskjell egentlig.

Endret av Nixxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...