Gå til innhold

Kompakt eller hybrid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg ønsker svar på er hvilket av disse kamera som er best til å ta gode bilder. Lysstyrken er jo bedre på RX100

enn A600 med kit objektiv.(ser ikke for meg å kjøpe flere objekiver, men det kan kansje være greit å ha den muligheten)

Altså, ønsker jeg en sammenligning av fotografiske egenskaper.

Lenke til kommentar

Det jeg ønsker svar på er hvilket av disse kamera som er best til å ta gode bilder. Lysstyrken er jo bedre på RX100

enn A600 med kit objektiv.(ser ikke for meg å kjøpe flere objekiver, men det kan kansje være greit å ha den muligheten)

Altså, ønsker jeg en sammenligning av fotografiske egenskaper.

Når du sammenligner lysstyrken på objektivet må du også ta høyde for sensorens størrelse og kvalitet. Har du da egentlig behov for samme lysstyrken ?

Lenke til kommentar

Kan sensorens størrelse på A6000 oppveie for dårligere lystyrke på objektivet slik at bildene blir tilnærmet

like gode i dårlig belysning?

Ikke helt og fullt. Men du kan sette på objektiver på A6000 som har samme eller bedre lysstyrke som RX100 sitt objektiv.

 

A6000 kan utstyres med ekstern blitz og da er det spørsmål hvor god blitzen er på RX100 ? Kan det brukes slave?

Du kan bruke blitstriggere som trigges av blitsen på RX100.Men jeg tenker at skal man begynne med eksterne blitser, så er det ikke RX100 man skal ha.

 

Jeg vil si at det som bør styre valget, er hvor stor interessen er for følgende:

  • Bytte objektiver for å få akkurat den egenskapen du ønsker.
  • Smal dybdeskaprhet.
  • Bruk av ekstern blitser.
  • Hvor lett er det å ta med seg utstyret.

Skal du ha et kamera som gir deg bedre bildekvalitet enn en mobil, men ikke ønsker å gå i dybden som fotograf, velg RX100. Ønsker du å ta det et steg videre, velg A6000.

Lenke til kommentar

Takk for greie svar så langt!

 

Jeg tar mange bilder til en klubbavis og bruker da Canon 450 med 17-85 og 55-250 objektiv  samt Speedlight 430 EX blitz.

(Må jo ha med ryggsekk)

Ellers går jeg daglig turer i skog og mark.Har da alltid med Canon S100.

Har lyst på en modernisering.

Er således ute etter et kamera som dekker

disse behov og som kan "henge"med overalt.

Ikke mye å få for speilrefleksen så den kan jeg vel like gjerne beholde. 

Lenke til kommentar

Med A6000 får du litt skarpere bilder og lettere vekt enn dagens ryggsekk.

Med RX100 får du litt dårligere bilder når du bruker høy ISO, og mye lettere enn dagens ryggsekk.

 

S100 er forøvrig merkbart lettere/slankere, men også merkbart dårligere enn RX100. S100 kan passe i bukselomme, mens RX100 er mer jakkelomme.

 

Hvis avisbildene ofte krever blits i dag så krever det nok blits i fremtiden også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...