Gå til innhold

Bygge tiljer i tresnekke

Anbefalte innlegg

Eier en 24 fots sørlandssnekke, og vårens prosjekt blir å bygge nye tiljer. (Gulvet i båten) Etter befaring på diverse forum har jeg ikke lykkes i å bli klok på hvilket materiale eller fremgangsmåte jeg bør velge. I dag har båten malte tiljer, som jeg mistenker er kjerneved av furu. Ble frarådet furu av en trelastforhandler da han mente de tåler fuktighet dårlig, noen tanker?

Videre ønsker jeg noe som krever minimalt årlig vedlikehold. Drømmescenariet hadde vært noe jeg kan farge som jeg vil med spritbeis for så og olje/lakke, som jeg kan pusse lett og lakke årlig.

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2345sdgf

jeg har brukt Owatrolbehandlet furu i tiljene i en selvbygget robåt, og dette har holdt i 11 år uten annet vedlikehold enn årlig vask. Alle delene ble ferdig oljebehandlet før jeg skrudde dem sammen. Jeg ville latt tiljene beholde sin opprinnelige trefarge eller malt dem med linoljemaling, hvis du har tid til å vente på tørringen, eller Butinox. Uansett ville jeg behandle dem med Owatrol 1 først. Herdins beis er fin til å fikse opp små skader osv. men på større flater ser den ofte "kunstig" ut og er vanskelig å få pen.

I en sørlandssnekke ville grå, oljebehandlede og minst fem strøk Butinoxmalte tiljer av furu vært mitt førstevalg.

Endret av Slettet+2345sdgf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...