Gå til innhold

Taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobbet tidligere som personlig assistent. I den jobben er det taushetsplikt når man jobber og også etter avsluttet arbeidsforhold.

Jeg har kanskje et litt dumt spm, men spør alikevel.

Hvis jeg ikke nevner navnet til vedkommende eller noe som kan avsløre vedkommendes identitet, kan jeg da dele med andre denne taushetsbelagt informasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er avhengig av kva avtale du signerte. I ein slik jobb er tausheitsplikta avtalebestemt og ikkje lovfesta, dermed vil der være avtalens innhold som regulerer kva du kan avsløre.

Det er også avtalen som omtaler kva som eventuelt er sanksjonane for å bryte tausheitsplikta.

Lenke til kommentar

Det er avhengig av kva avtale du signerte. I ein slik jobb er tausheitsplikta avtalebestemt og ikkje lovfesta, dermed vil der være avtalens innhold som regulerer kva du kan avsløre.

Det er også avtalen som omtaler kva som eventuelt er sanksjonane for å bryte tausheitsplikta.

Sikker på at man ikke er helsepersonell som personlig assistent? Her hevdes i alle fall det: http://www.brukerstyrtpersonligassistent.no/rettigheter-og-plikter/
Lenke til kommentar

Vel - taushetsplikt har du mot å gi ut informasjon om (f.eks.) en enkeltperson. En naturlig tolkning av dette er at dersom dette ikke kan kobles til en enkeltperson, så bryter du heller ikke taushetsplikten. Men du bør være veldig sikker på at ingen kan sette sammen opplysningene. Det kan ikke jeg ta stilling til - men om mange vet hvem du var personlig assistent for - kan det bli vanskelig å oppfylle dette kravet.

At individualiserte opplysninger kan deles er en eksplisitt bestemmelse i helsepersonelloven § 23 (3).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...