Gå til innhold

Bildeorganiseringsprogram

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært en ivrig bruker av Apple's Aperture-program som nå dessverre er faset ut til fordel for et nytt bildeprogram som jeg ikke var så glad i. Jeg bruker veldig lite redigeringsfunksjoner(nesten bare råkonvertering og eventuelle små justeringer), men har ekstremt mange bilder som jeg trenger at er søkbare på nøkkelord og som jeg kan organisere som jeg vil.

Aperture er helt fantastisk til det. Jeg har delt inn i mapper under årstall, under der har jeg "prosjekter" som viser månedene og under prosjektene har jeg album hvor de forskjellige happeningsene ligger. I tillegg bruker jeg key words, ansiktsgjenkjenning og smart album til å finne diverse bilder når jeg trenger dem.

Kan jeg gjøre dette i Lightroom 6 eller Capture One? Hvis ikke. Hva annet finnes eller hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg gjøre dette i Lightroom 6 eller Capture One? Hvis ikke. Hva annet finnes eller hva anbefaler dere?

Lightroom er et opplagt alternativ, men det er vel ingenting i veien for å fortsette med Aperture en stund og se om Photos utvikler seg til å bli noe du kan bruke? Må du bytte nå er Lightroom tingen synes jeg.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Anbefaler å lastet ned demo av Lightroom og teste.

Du kan lage mapper, navngi og styre værre, og for å finne igjen ting kan du tagge, stjerner, flagge, 1-5 nummerering og lage Collections og Smart Collections som er svært tøft...

Lightroom er litt anderledes enn de fleste programmer, i LR lagres alt du gjør av endringer i en egen database, så originalbildene forblir uforandret, og ferdig bilde® Exporterer man til slutt i den størrelsen man vil ha de i, filformat, kvalitet osv.

Her er en video som forklarer litt av hvordan du kan få bra system på bildene dine:

http://tv.adobe.com/watch/getting-started-with-adobe-photoshop-lightroom-4/lightroom-4-importing-and-organizing-your-images/

Lenke til kommentar

Lightroom er litt anderledes enn de fleste programmer, i LR lagres alt du gjør av endringer i en egen database, så originalbildene forblir uforandret, og ferdig bilde® Exporterer man til slutt i den størrelsen man vil ha de i, filformat, kvalitet osv.

Tja, sånn er det jo i Aperture også da. Jeg er veldig opphengt i hvordan jeg jobba i Aperture og har ikke hørt så mye lovord om hvordan Lightroom er til å organisere. Det viktigste for meg er greia med mapper -> prosjekter -> album. Jeg er nødt til å sortere i 2012, 2013 -> januar februar -> tur på stranda og jeg må kunne trykke på januar og da se alle bildene som ligger i januar og i alle undermapper. Vet du om det går?

Lightroom er et opplagt alternativ, men det er vel ingenting i veien for å fortsette med Aperture en stund og se om Photos utvikler seg til å bli noe du kan bruke? Må du bytte nå er Lightroom tingen synes jeg.

Jeg har ingen hast med å bytte nei, men jeg skjønner jo at jeg før eller senere må bytte og da vil jeg gjerne sjekke mulighetene mine.
Lenke til kommentar

Tja, sånn er det jo i Aperture også da. Jeg er veldig opphengt i hvordan jeg jobba i Aperture og har ikke hørt så mye lovord om hvordan Lightroom er til å organisere. Det viktigste for meg er greia med mapper -> prosjekter -> album. Jeg er nødt til å sortere i 2012, 2013 -> januar februar -> tur på stranda og jeg må kunne trykke på januar og da se alle bildene som ligger i januar og i alle undermapper. Vet du om det går?

Ja, du kan velge å bare se bilder i januar-mappen direkte, eller i alle undermapper. Organiseringsmulighetene synes jeg er meget gode i LR, jeg hadde som deg behov for å sortere etter år -> mnd -> hendelse da jeg valgte LR i sin tid, og samtidig gruppere på tvers av disse. Du kan organisere med keywords, ratings, pick flags, farger, kamerainfo etc. etc., og lage Smart collections for å organisere på tvers av alle disse. I går kom også Face recognition med LR 6/CC, noe jeg har savnet lenge!

I tillegg liker jeg at bildene lagres i mappestruktur på disk og ikke i én stor database, selv om jeg stort sett ikke rører bildene i mappene direkte i Finder, men gjør alle endringer via LR (som oppretter, endrer og sletter mapper).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...