Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 Fusker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 1996 Audi A4 B5 1,6L med motorkode ADP som fusker ekstremt! 

jeg veit ikke hva årsaken kan være, men når jeg kjøpte den, så fuska den da også, bare når den er på tomgang. 

når motoren er kald så fusker den ganske så greit, når den kommer til 90 grader så funker den så og si som den skal, men den fusker fortsatt litt. 

helt fra 400 omdreininger til 1400 omdreininger når den står på tomgang. 

jeg er usikker på hva feilen kan være, har nylig skiftet temp. føler, fordi jeg trodde det var feilen, men så begynte den igjen med å fuske. mistenker tomgangsregulator og lambdasond, og muligens luftmasseføleren (kanskje truger den inn falsk luft).

hadde tatt diagnostikk på den og da kom opp dette: "Luftmenge - eller luftmassestrømkrets; mating lav - Permanent"

har noen ideer til hva det kan være? takk så lenge :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For ujevn tomgang, og motorfjusk, gjetter jeg på tomgangsregulator og/eller morkne slanger i nærheten av denne, begge feil er ganske vanlige på denne motoren. LMM/MAP-feil kan det også være, vet ikke hvordan man verifiserer dette uten å bytte den.

Tikkelyden må du finne ut hvor kommer fra, det kan være så enkelt som at innsprøytningsdysene gir litt lyd (noe de også skal). Dersom det ikke er dysene, kan det være mye annet, som feil på ventiljustering, skade på registerrem, og andre muligheter.

Lenke til kommentar

Man kan måle luftmassemåleren, men det krever en viss kunnskap samt at man må vite åssen sensorteknologi som sitter inni der. Det beste for å verifisere at LMM er defekt er å se parametere med en ordentelig tester og prøvekjøring.

Du kan også prøve å nappe av kontakten til LMM å se om det skjer noe forandring(tvinge den i nødprogram). Dette vil da legge en ny feilkode på luftmassemåler du ikke må bli lurt av senere.

Det ligger en feilkode på luftmasse måler. Bytt den. Det er et meget kjent problem at dem ryker.

Falskluft er også kjent. Gummislanger som kjennes ut som tyggis når du tar på dem er et dårlig tegn.

Tikkelyden kommer sikkert fra Canister ventilen som sitter oppå luftfilterboksen. Dette er normalt og det skal være sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...